Aiming to limit thermal problems from winding, a thermal control strategy of the motor of an electric racing motorcycle is proposed. For this reason, a first-order thermal model was used to describe the behaviour of the PMSM under evaluation during transient overload. Experiments results are analysed to obtain the values of the parameters that characterise the thermal model of the PMSM. Next, the thermal model is implemented in the minimum lap time simulation code limiting the winding operating temperature to find the optimal current profile to limit the motor’s thermal problems. Once this is done, it is possible to design a battery pack.
Allo scopo di limitare i problemi termici dovuti all’avvolgimento statorico, viene proposta una strategia di controllo termico del motore di una motocicletta elettrica da competizione. Per questo motivo, è stato utilizzato un modello termico del primo ordine per descrivere il comportamento del PMSM del nostro caso studio in regime transitorio. I risultati degli esperimenti vengono analizzati per ottenere i valori dei parametri che caratterizzano il modello termico del PMSM. Successivamente, il modello termico viene implementato nel codice di calcolo di manovra ottima minimizzando il tempo su giro e limitando, tramite un vincolo di disuguaglianza, la temperatura di esercizio dell’avvolgimento statorico. Operando in questa maniera si trovano i profili di corrente ottimali per limitare i problemi termici del motore. Una volta fatto ciò, si propongono due metodi per il dimensionamento del pacco batteria.
Strategia di controllo termico del motore di una motocicletta elettrica da competizione
BENEDETTI, THOMAS
2024/2025
Abstract
Aiming to limit thermal problems from winding, a thermal control strategy of the motor of an electric racing motorcycle is proposed. For this reason, a first-order thermal model was used to describe the behaviour of the PMSM under evaluation during transient overload. Experiments results are analysed to obtain the values of the parameters that characterise the thermal model of the PMSM. Next, the thermal model is implemented in the minimum lap time simulation code limiting the winding operating temperature to find the optimal current profile to limit the motor’s thermal problems. Once this is done, it is possible to design a battery pack.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/82950