This thesis examines the evolution of Judas Iscariot's iconography in European art from the Renaissance to the Baroque, with a particular focus on the depiction of his figure and betrayal in Christian visual culture. Through the analysis of paintings, sculptures, and other art forms, the study explores how Judas' role transformed from a simple traitor to a complex symbol of sin, redemption, and moral condemnation. Theological, social, and historical contexts that influenced these representations are investigated, tracing a path from Renaissance interpretations—often imbued with naturalism and humanity to the dramatic and theatrical Baroque depictions, laden with pathos and symbolism. This research highlights how art contributed to shaping the cultural perception of Judas, making him a central figure in reflections on betrayal and forgiveness.
Questa tesi analizza l'evoluzione dell'iconografia di Giuda Iscariota nell'arte europea dal Rinascimento al Barocco, con particolare attenzione alla rappresentazione della sua figura e del suo tradimento nella cultura visiva cristiana. Attraverso l'analisi di dipinti, sculture e altre forme artistiche, il lavoro esplora come il ruolo di Giuda si sia trasformato da semplice traditore a simbolo complesso del peccato, della redenzione e della condanna morale. Si indagano i contesti teologici, sociali e storici che hanno influenzato queste rappresentazioni, tracciando un percorso che va dalle interpretazioni rinascimentali, spesso intrise di naturalismo e umanità, alle rappresentazioni drammatiche e teatrali del Barocco, cariche di pathos e simbolismo. Attraverso questo studio, si evidenzia come l'arte abbia contribuito a plasmare la percezione culturale di Giuda, rendendolo una figura centrale nella riflessione sul tradimento e sul perdono.
Giuda Iscariota: Iconografia e Interpretazione nell'Arte dal Rinascimento al Barocco
PENAZZATO, SAMUEL
2024/2025
Abstract
This thesis examines the evolution of Judas Iscariot's iconography in European art from the Renaissance to the Baroque, with a particular focus on the depiction of his figure and betrayal in Christian visual culture. Through the analysis of paintings, sculptures, and other art forms, the study explores how Judas' role transformed from a simple traitor to a complex symbol of sin, redemption, and moral condemnation. Theological, social, and historical contexts that influenced these representations are investigated, tracing a path from Renaissance interpretations—often imbued with naturalism and humanity to the dramatic and theatrical Baroque depictions, laden with pathos and symbolism. This research highlights how art contributed to shaping the cultural perception of Judas, making him a central figure in reflections on betrayal and forgiveness.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Penazzato_Samuel.pdf
accesso aperto
Dimensione
11.8 MB
Formato
Adobe PDF
|
11.8 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/83293