Impossible love, in François Truffaut’s cinema, is not merely a theme but an emotional force capable of traversing the lives of both the characters and the viewers, becoming a reflection of the tensions between desire and reality, between wholeness and fragmentation. This thesis investigates how Truffaut succeeded in transforming impossible love into an all-encompassing cinematic experience, evoking the universal through the particular and the personal through the intimate. Through a selection of the director’s most significant films, impossible love is portrayed in its many facets: the tension between freedom and possession, solitude turning into obsession, and the intertwining of the tragic with everyday life. In each story, love emerges as an irrational force, poised between passion and loss, revealing the vulnerability and identity of the protagonists. The thesis is based on a multidisciplinary theoretical framework, intertwining psychoanalysis (drawing on Lacan, Winnicott, and Barthes) with Alain Badiou’s philosophy as articulated in In Praise of Love. Literary adaptation theory completes this picture, highlighting Truffaut’s profound relationship to the works he chose to transpose. The methodology combines thematic analysis with stylistic study, aiming to uncover how the director represents emotions and memories. In Truffaut’s oeuvre, the impossibility of love serves as a narrative engine that delves into the depths of human existence. The cinematic mise-en-scène, with its ability to suspend time and create spaces of intimacy between characters, becomes the medium through which Truffaut translates emotional chaos into visual order. His films thus emerge as spaces where the conflict between desire and the principle of reality finds an aesthetic and universal synthesis. Ultimately, this thesis aims to demonstrate how Truffaut’s cinema functions as an act of love: a space that gives voice to the fragilities, nostalgia, and unfulfilled desires that form the essence of existence. Impossible love, precisely because it remains unattainable, reveals itself as a constant capable of transcending time, transforming into an eternal dimension destined to be experienced and retold endlessly.

L’amore impossibile, nel cinema di François Truffaut, non è solo un tema, ma una forza emotiva capace di attraversare le esistenze dei personaggi e di chi guarda, diventando riflesso delle tensioni tra desiderio e realtà, tra compiutezza e frammentazione. Questa tesi indaga come Truffaut abbia saputo trasformare l’amore impossibile in un’esperienza cinematografica totalizzante, in grado di evocare l’universale attraverso il particolare, il personale attraverso l’intimo. Attraverso significativi film del regista, l’amore impossibile viene rappresentato nelle sue molteplici sfaccettature: la tensione tra libertà e possesso, la solitudine che diventa ossessione, il tragico che si intreccia con il quotidiano. In ciascuna storia, l’amore emerge come forza irrazionale, in bilico tra passione e perdita, che rivela la vulnerabilità e l’identità dei protagonisti. L’elaborato si basa su un impianto teorico multidisciplinare, in cui la psicoanalisi (con Lacan, Winnicott e Barthes) si intreccia alla filosofia di Alain Badiou (Elogio all’amore). La teoria degli adattamenti letterari completa questo quadro, evidenziando il rapporto profondo di Truffaut con le opere che sceglie di trasporre. Il metodo combina un’analisi tematica con uno studio stilistico, mirato a mettere in luce il modo in cui il regista rappresenta emozioni e memorie. L’impossibile dell’amore nell’opera di Truffaut, è motore narrativo che consente di esplorare le profondità dell’essere umano. La messa in scena cinematografica, con la sua capacità di sospendere il tempo e creare spazi di intimità tra i personaggi, diventa il mezzo attraverso cui Truffaut traduce il caos emotivo in ordine visivo. I suoi film si configurano così come luoghi in cui il conflitto tra desiderio e principio di realtà trova una sintesi estetica e universale. In ultima analisi, questa tesi si propone di mostrare come il cinema di Truffaut sia un atto d’amore: uno spazio per dar voce alle fragilità, alle nostalgie, e ai desideri incompiuti che costituiscono l’essenza dell’esistenza. L’amore impossibile, proprio per la sua irraggiungibilità, si rivela una costante in grado di attraversare il tempo, trasformandosi in una dimensione eterna, destinata a essere vissuta e raccontata all’infinito.

L'impossibile dell'amore nel cinema di François Truffaut

LA GALA, TERESA
2024/2025

Abstract

Impossible love, in François Truffaut’s cinema, is not merely a theme but an emotional force capable of traversing the lives of both the characters and the viewers, becoming a reflection of the tensions between desire and reality, between wholeness and fragmentation. This thesis investigates how Truffaut succeeded in transforming impossible love into an all-encompassing cinematic experience, evoking the universal through the particular and the personal through the intimate. Through a selection of the director’s most significant films, impossible love is portrayed in its many facets: the tension between freedom and possession, solitude turning into obsession, and the intertwining of the tragic with everyday life. In each story, love emerges as an irrational force, poised between passion and loss, revealing the vulnerability and identity of the protagonists. The thesis is based on a multidisciplinary theoretical framework, intertwining psychoanalysis (drawing on Lacan, Winnicott, and Barthes) with Alain Badiou’s philosophy as articulated in In Praise of Love. Literary adaptation theory completes this picture, highlighting Truffaut’s profound relationship to the works he chose to transpose. The methodology combines thematic analysis with stylistic study, aiming to uncover how the director represents emotions and memories. In Truffaut’s oeuvre, the impossibility of love serves as a narrative engine that delves into the depths of human existence. The cinematic mise-en-scène, with its ability to suspend time and create spaces of intimacy between characters, becomes the medium through which Truffaut translates emotional chaos into visual order. His films thus emerge as spaces where the conflict between desire and the principle of reality finds an aesthetic and universal synthesis. Ultimately, this thesis aims to demonstrate how Truffaut’s cinema functions as an act of love: a space that gives voice to the fragilities, nostalgia, and unfulfilled desires that form the essence of existence. Impossible love, precisely because it remains unattainable, reveals itself as a constant capable of transcending time, transforming into an eternal dimension destined to be experienced and retold endlessly.
2024
The Impossible of love in François Truffaut's Cinema
L’amore impossibile, nel cinema di François Truffaut, non è solo un tema, ma una forza emotiva capace di attraversare le esistenze dei personaggi e di chi guarda, diventando riflesso delle tensioni tra desiderio e realtà, tra compiutezza e frammentazione. Questa tesi indaga come Truffaut abbia saputo trasformare l’amore impossibile in un’esperienza cinematografica totalizzante, in grado di evocare l’universale attraverso il particolare, il personale attraverso l’intimo. Attraverso significativi film del regista, l’amore impossibile viene rappresentato nelle sue molteplici sfaccettature: la tensione tra libertà e possesso, la solitudine che diventa ossessione, il tragico che si intreccia con il quotidiano. In ciascuna storia, l’amore emerge come forza irrazionale, in bilico tra passione e perdita, che rivela la vulnerabilità e l’identità dei protagonisti. L’elaborato si basa su un impianto teorico multidisciplinare, in cui la psicoanalisi (con Lacan, Winnicott e Barthes) si intreccia alla filosofia di Alain Badiou (Elogio all’amore). La teoria degli adattamenti letterari completa questo quadro, evidenziando il rapporto profondo di Truffaut con le opere che sceglie di trasporre. Il metodo combina un’analisi tematica con uno studio stilistico, mirato a mettere in luce il modo in cui il regista rappresenta emozioni e memorie. L’impossibile dell’amore nell’opera di Truffaut, è motore narrativo che consente di esplorare le profondità dell’essere umano. La messa in scena cinematografica, con la sua capacità di sospendere il tempo e creare spazi di intimità tra i personaggi, diventa il mezzo attraverso cui Truffaut traduce il caos emotivo in ordine visivo. I suoi film si configurano così come luoghi in cui il conflitto tra desiderio e principio di realtà trova una sintesi estetica e universale. In ultima analisi, questa tesi si propone di mostrare come il cinema di Truffaut sia un atto d’amore: uno spazio per dar voce alle fragilità, alle nostalgie, e ai desideri incompiuti che costituiscono l’essenza dell’esistenza. L’amore impossibile, proprio per la sua irraggiungibilità, si rivela una costante in grado di attraversare il tempo, trasformandosi in una dimensione eterna, destinata a essere vissuta e raccontata all’infinito.
François Truffaut
Amore impossibile
Cinema
Psicanalisi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La Gala_Teresa.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.9 MB
Formato Adobe PDF
1.9 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/83478