Introduction: Biomechanics in cycling plays a fundamental role in performance. A proper bike-fit that takes into account the anthropometric characteristics of each athlete and the characteristics of the racing bicycle is essential. Objective: This paper aims to investigate the effects of the variation of the crank length on performance in cycling. Method: Nineteen articles relevant to the topic were selected and then concentrated on six experimental studies. The focus is on the effects of the crank length on the analysis of the power output, on the neuromuscular activation measured with EMG and on the efficiency of the technical pedaling gesture in terms of energy cost. Results: In beginners, pedaling efficiency seems to improve with a shorter crank compared to the traditional 175mm one. In amateur cyclists there are no significant differences in performance in the use of different lengths, but only in the timing of muscle activation and in the amplitude of the EMG. However, it is suggested that the ideal crank should measure 41% of the length of the tibia. For a professional road cyclist, shortening the crank would allow for a more aerodynamic position. For professional cross-country cyclists, a 170mm crank would allow for maximum peak power in the shortest possible time. Conclusions: from the studies analyzed, it emerges that the neuromuscular system selects different coordination strategies when the length of the crank varies and therefore the position on the saddle. This could translate into greater efficiency and power thanks to better muscle recruitment for timing and intensity of activation. However, from the studies analyzed, an improvement in power performance when the length of the crank varies did not emerge.
Introduzione: la biomeccanica nel ciclismo ha un ruolo fondamentale per la performance. Risulta essenziale una messa in sella adeguata che tenga conto delle caratteristiche antropometriche di ogni atleta e delle caratteristiche della bicicletta da corsa. Obiettivo: questo elaborato ha l’obiettivo di approfondire gli effetti della variazione della lunghezza della pedivella sulla performance nel ciclismo. Metodo: sono stati selezionati diciannove articoli pertinenti alla tematica per poi concentrarsi su sei studi sperimentali. Il focus è incentrato sugli effetti della lunghezza di pedivella sull’analisi della potenza espressa, sull’attivazione neuromuscolare misurata con EMG e sull’efficienza del gesto tecnico di pedalata in termini di costo energetico. Risultati: nei principianti l’efficienza di pedalata sembra migliorare con una pedivella più corta rispetto alla tradizionale di 175mm. Nei ciclisti amatori non vi sono significative differenze di performance nell’utilizzo di diverse lunghezze, ma solo nel timing di attivazione muscolare e nell’ampiezza dell’EMG. Si suggerisce tuttavia che la pedivella ideale dovrebbe misurare il 41% della lunghezza della tibia. Per un professionista stradista accorciare la pedivella permetterebbe di assumere una posizione più aerodinamica. Per professioniste del cross-country una pedivella di 170mm permetterebbe di raggiungere il massimo picco di potenza nel minor tempo possibile. Conclusioni: dagli studi analizzati emerge che il sistema neuromuscolare seleziona differenti strategie di coordinazione al variare della lunghezza della pedivella e quindi della posizione in sella. Questo potrebbe tradursi in maggior efficienza e potenza grazie ad un reclutamento muscolare migliore per timing e intensità di attivazione. Tuttavia dagli studi analizzati non è emerso un miglioramento della prestazione di potenza al variare della lunghezza della pedivella.
Effetto della lunghezza della pedivella sulla biomeccanica della pedalata e sulla potenza espressa nel ciclismo
VITTORI, MARCO
2024/2025
Abstract
Introduction: Biomechanics in cycling plays a fundamental role in performance. A proper bike-fit that takes into account the anthropometric characteristics of each athlete and the characteristics of the racing bicycle is essential. Objective: This paper aims to investigate the effects of the variation of the crank length on performance in cycling. Method: Nineteen articles relevant to the topic were selected and then concentrated on six experimental studies. The focus is on the effects of the crank length on the analysis of the power output, on the neuromuscular activation measured with EMG and on the efficiency of the technical pedaling gesture in terms of energy cost. Results: In beginners, pedaling efficiency seems to improve with a shorter crank compared to the traditional 175mm one. In amateur cyclists there are no significant differences in performance in the use of different lengths, but only in the timing of muscle activation and in the amplitude of the EMG. However, it is suggested that the ideal crank should measure 41% of the length of the tibia. For a professional road cyclist, shortening the crank would allow for a more aerodynamic position. For professional cross-country cyclists, a 170mm crank would allow for maximum peak power in the shortest possible time. Conclusions: from the studies analyzed, it emerges that the neuromuscular system selects different coordination strategies when the length of the crank varies and therefore the position on the saddle. This could translate into greater efficiency and power thanks to better muscle recruitment for timing and intensity of activation. However, from the studies analyzed, an improvement in power performance when the length of the crank varies did not emerge.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/84887