Chemistry is the science that studies matter, that is, everything that has mass and occupies space and, therefore, everything that surrounds us. In education, the teaching of Chemistry presents some critical issues, both because of the specific terminology and the complexity of the systems covered. At the same time, it is important to enable students to understand and experience the world around them. In the current educational and social landscape, the integration of scientific disciplines with other disciplines summarised by the acronym STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics), is gaining increasing attention, in order to enable students to develop lifelong interdisciplinary skills. In line with the STEAM perspective, it is important to provide pre-scholar children with opportunities to explore reality, while supporting their natural inclination, and to enable them to develop and stimulate critical and creative thinking. This thesis presents an introduction to chemistry for children in the five-year age group of kindergarten. Specifically, it is an action research that explores the possibility for children to understand the concept of chemical reaction. The use of the scientific method has provided children with a model for investigating reality that can also be applied to their everyday activities. The creation of mixtures and solutions in laboratory-type activities allowed them to discover how different substances are mixed. Finally, they had the opportunity to discover that mixing certain substances results in a chemical reaction.

La Chimica è la scienza che studia la materia, ovvero tutto ciò che ha una massa e occupa spazio e, quindi, tutto ciò che ci circonda. Nell’ambito della didattica, l’insegnamento della Chimica presenta diverse criticità dovute sia alla terminologia specifica che alla complessità dei sistemi trattati. Al contempo risulta però importante permettere agli alunni di comprendere il mondo che li circonda e di farne esperienza in prima persona. Nel panorama educativo e sociale attuale, sta guadagnando una sempre maggiore attenzione l’integrazione delle discipline scientifiche con altre discipline riassunte nell’acronimo STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics), al fine di consentire agli alunni di sviluppare competenze interdisciplinari utili per la vita. In linea con la prospettiva STEAM è importante offrire ai bambini della scuola dell’infanzia occasioni di esplorazione della realtà, sostenendo la loro naturale propensione, e permettere loro di sviluppare e stimolare il pensiero critico e creativo. Il presente elaborato di tesi presenta un percorso di introduzione alla chimica per i bambini della fascia d’età di cinque anni della scuola dell’infanzia. Nello specifico si tratta di una ricerca-azione che esplora la possibilità per i bambini di comprendere il concetto di reazione chimica. L’utilizzo del metodo scientifico ha offerto loro un modello di indagine della realtà, applicabile anche nelle attività quotidiane. La realizzazione dei miscugli e delle soluzioni all’interno di attività di tipo laboratoriale ha poi permesso loro di scoprire come si mescolano diverse sostanze. Infine, hanno avuto la possibilità di scoprire, mescolando diverse sostanze, il concetto di reazione chimica.

La chimica a misura di bambino. Sperimentazioni sulla reattività alla scuola dell’infanzia.

TROLESE, SOFIA
2024/2025

Abstract

Chemistry is the science that studies matter, that is, everything that has mass and occupies space and, therefore, everything that surrounds us. In education, the teaching of Chemistry presents some critical issues, both because of the specific terminology and the complexity of the systems covered. At the same time, it is important to enable students to understand and experience the world around them. In the current educational and social landscape, the integration of scientific disciplines with other disciplines summarised by the acronym STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics), is gaining increasing attention, in order to enable students to develop lifelong interdisciplinary skills. In line with the STEAM perspective, it is important to provide pre-scholar children with opportunities to explore reality, while supporting their natural inclination, and to enable them to develop and stimulate critical and creative thinking. This thesis presents an introduction to chemistry for children in the five-year age group of kindergarten. Specifically, it is an action research that explores the possibility for children to understand the concept of chemical reaction. The use of the scientific method has provided children with a model for investigating reality that can also be applied to their everyday activities. The creation of mixtures and solutions in laboratory-type activities allowed them to discover how different substances are mixed. Finally, they had the opportunity to discover that mixing certain substances results in a chemical reaction.
2024
Chemistry tailored for children. Experiments on reactivity in kindergarten.
La Chimica è la scienza che studia la materia, ovvero tutto ciò che ha una massa e occupa spazio e, quindi, tutto ciò che ci circonda. Nell’ambito della didattica, l’insegnamento della Chimica presenta diverse criticità dovute sia alla terminologia specifica che alla complessità dei sistemi trattati. Al contempo risulta però importante permettere agli alunni di comprendere il mondo che li circonda e di farne esperienza in prima persona. Nel panorama educativo e sociale attuale, sta guadagnando una sempre maggiore attenzione l’integrazione delle discipline scientifiche con altre discipline riassunte nell’acronimo STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics), al fine di consentire agli alunni di sviluppare competenze interdisciplinari utili per la vita. In linea con la prospettiva STEAM è importante offrire ai bambini della scuola dell’infanzia occasioni di esplorazione della realtà, sostenendo la loro naturale propensione, e permettere loro di sviluppare e stimolare il pensiero critico e creativo. Il presente elaborato di tesi presenta un percorso di introduzione alla chimica per i bambini della fascia d’età di cinque anni della scuola dell’infanzia. Nello specifico si tratta di una ricerca-azione che esplora la possibilità per i bambini di comprendere il concetto di reazione chimica. L’utilizzo del metodo scientifico ha offerto loro un modello di indagine della realtà, applicabile anche nelle attività quotidiane. La realizzazione dei miscugli e delle soluzioni all’interno di attività di tipo laboratoriale ha poi permesso loro di scoprire come si mescolano diverse sostanze. Infine, hanno avuto la possibilità di scoprire, mescolando diverse sostanze, il concetto di reazione chimica.
Chimica
Didattica
Scuola dell'infanzia
Reazione
Laboratorio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Trolese_Sofia.pdf

accesso aperto

Dimensione 6.2 MB
Formato Adobe PDF
6.2 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87347