This thesis explores the role played by the West in constructing Islam as the “enemy” within contemporary international relations, with a focus on Islamophobia as a strategic and discursive phenomenon. Using a theoretical framework that integrates constructivism, postcolonial studies, and the concept of the securitization of religion, the research analyzes how dominant narratives about Islam have been shaped by power dynamics aimed at legitimizing policies of control, exclusion, and intervention. The concept of Orientalism, as developed by Edward Said, provides a key theoretical foundation to understand how the West has produced an image of the East—and particularly Islam—as irrational, violent, backward, and culturally incompatible with liberal democratic values. This representation has been historically reinforced by events such as colonialism, the Cold War, the September 11 attacks, and the so-called “war on terror,” and continues through recent waves of populism and nationalism in Europe and the United States. These dynamics have solidified an Islamophobic narrative that goes beyond fear of the other: it is a strategic political-discursive construction of an enemy used to reinforce Western identity and justify internal and external securitarian measures. Through a comparative analysis of policies and institutional discourse in the Euro-Atlantic space, the thesis shows how the figure of the “dangerous Muslim” has been strategically employed to strengthen the boundaries of Western identity, amplify the perception of threat, and facilitate public support for restrictive policies. In this context, the media has played a crucial role in reinforcing stereotypes and fueling moral panic around Islam, thus contributing to the marginalization of Muslim communities in the West. In the final section, the thesis presents a case study on Ukraine before 2022, analyzing dynamics of religious integration and interfaith coexistence. Despite being home to a small Muslim population, Ukraine offered—prior to the war—an interesting example of underexplored religious pluralism. The outbreak of conflict and the militarization of public discourse have revealed new forms of identity and religious narrative, partially influenced by the Western ideological framework. This thesis argues that Islamophobia is not a spontaneous or marginal phenomenon, but rather a structural component of Western political discourse, with serious implications for international relations, human rights, and social cohesion. Understanding the mechanisms of this construction is essential in order to deconstruct reductionist visions and to promote a new grammar of intercultural and interreligious relations.

Questa tesi si propone di indagare il ruolo svolto dall’Occidente nella costruzione dell’Islam come “nemico” nelle relazioni internazionali contemporanee, con un focus sull’islamofobia come fenomeno strategico e discorsivo. Attraverso un approccio teorico che integra il costruttivismo, gli studi postcoloniali e la nozione di “securitizzazione” del religioso, il lavoro analizza come la narrazione dominante sull’Islam sia stata plasmata da logiche di potere che mirano a legittimare politiche di controllo, esclusione e intervento. Il concetto di orientalismo, elaborato da Edward Said, costituisce un punto di partenza teorico per comprendere come l’Occidente abbia prodotto un’immagine dell’Oriente — e in particolare dell’Islam — come irrazionale, violento, arretrato e culturalmente incompatibile con i valori liberali e democratici. Questa rappresentazione è stata rafforzata storicamente da eventi quali il colonialismo, la Guerra Fredda, l’11 settembre 2001 e la cosiddetta “guerra al terrore”, fino ad arrivare alle recenti ondate di populismo e nazionalismo in Europa e negli Stati Uniti. Tali dinamiche hanno consolidato una narrazione islamofoba che va oltre la semplice paura dell’altro: si tratta di una costruzione politico-discorsiva del nemico utile a rafforzare l’identità occidentale e giustificare pratiche securitarie interne ed esterne. Attraverso un’analisi comparata delle politiche e dei discorsi istituzionali in ambito euro-atlantico, la ricerca evidenzia come la figura del “musulmano pericoloso” sia stata utilizzata strategicamente per rafforzare i confini dell’identità occidentale, alimentare la percezione di minaccia e facilitare il consenso verso misure restrittive. I media, in questo contesto, hanno avuto un ruolo centrale nel rafforzare rappresentazioni stereotipate e nell’alimentare il panico morale attorno all’Islam, contribuendo così alla marginalizzazione delle comunità musulmane in Occidente. Nella parte finale, la tesi propone un caso studio sull’Ucraina pre-2022, analizzando le dinamiche di integrazione religiosa e coesistenza interconfessionale. Nonostante una presenza musulmana minoritaria, l’Ucraina offriva — prima della guerra — un interessante laboratorio di pluralismo religioso poco analizzato dalla letteratura occidentale. Il conflitto e la militarizzazione del discorso pubblico hanno reso visibili nuove forme di narrazione identitaria e religiosa, in parte influenzate dal modello occidentale di “guerra ideologica”. La tesi mira a dimostrare che l’islamofobia non è un fenomeno spontaneo o marginale, ma una componente strutturale del discorso politico occidentale, che ha importanti ricadute sul piano delle relazioni internazionali, dei diritti umani e della coesione sociale. Comprendere i meccanismi di questa costruzione è essenziale per decostruire visioni riduzioniste e promuovere una nuova grammatica delle relazioni interculturali e religiose.

Islamofobia e Relazioni Internazionali: Analisi del Ruolo dell'Occidente nella Costruzione del 'Nemico Islamico'

RONCATO, ELEONORA
2024/2025

Abstract

This thesis explores the role played by the West in constructing Islam as the “enemy” within contemporary international relations, with a focus on Islamophobia as a strategic and discursive phenomenon. Using a theoretical framework that integrates constructivism, postcolonial studies, and the concept of the securitization of religion, the research analyzes how dominant narratives about Islam have been shaped by power dynamics aimed at legitimizing policies of control, exclusion, and intervention. The concept of Orientalism, as developed by Edward Said, provides a key theoretical foundation to understand how the West has produced an image of the East—and particularly Islam—as irrational, violent, backward, and culturally incompatible with liberal democratic values. This representation has been historically reinforced by events such as colonialism, the Cold War, the September 11 attacks, and the so-called “war on terror,” and continues through recent waves of populism and nationalism in Europe and the United States. These dynamics have solidified an Islamophobic narrative that goes beyond fear of the other: it is a strategic political-discursive construction of an enemy used to reinforce Western identity and justify internal and external securitarian measures. Through a comparative analysis of policies and institutional discourse in the Euro-Atlantic space, the thesis shows how the figure of the “dangerous Muslim” has been strategically employed to strengthen the boundaries of Western identity, amplify the perception of threat, and facilitate public support for restrictive policies. In this context, the media has played a crucial role in reinforcing stereotypes and fueling moral panic around Islam, thus contributing to the marginalization of Muslim communities in the West. In the final section, the thesis presents a case study on Ukraine before 2022, analyzing dynamics of religious integration and interfaith coexistence. Despite being home to a small Muslim population, Ukraine offered—prior to the war—an interesting example of underexplored religious pluralism. The outbreak of conflict and the militarization of public discourse have revealed new forms of identity and religious narrative, partially influenced by the Western ideological framework. This thesis argues that Islamophobia is not a spontaneous or marginal phenomenon, but rather a structural component of Western political discourse, with serious implications for international relations, human rights, and social cohesion. Understanding the mechanisms of this construction is essential in order to deconstruct reductionist visions and to promote a new grammar of intercultural and interreligious relations.
2024
Islamophobia and International Relations: Analysis of the Role of the West in the Construction of the 'Islamic Enemy'
Questa tesi si propone di indagare il ruolo svolto dall’Occidente nella costruzione dell’Islam come “nemico” nelle relazioni internazionali contemporanee, con un focus sull’islamofobia come fenomeno strategico e discorsivo. Attraverso un approccio teorico che integra il costruttivismo, gli studi postcoloniali e la nozione di “securitizzazione” del religioso, il lavoro analizza come la narrazione dominante sull’Islam sia stata plasmata da logiche di potere che mirano a legittimare politiche di controllo, esclusione e intervento. Il concetto di orientalismo, elaborato da Edward Said, costituisce un punto di partenza teorico per comprendere come l’Occidente abbia prodotto un’immagine dell’Oriente — e in particolare dell’Islam — come irrazionale, violento, arretrato e culturalmente incompatibile con i valori liberali e democratici. Questa rappresentazione è stata rafforzata storicamente da eventi quali il colonialismo, la Guerra Fredda, l’11 settembre 2001 e la cosiddetta “guerra al terrore”, fino ad arrivare alle recenti ondate di populismo e nazionalismo in Europa e negli Stati Uniti. Tali dinamiche hanno consolidato una narrazione islamofoba che va oltre la semplice paura dell’altro: si tratta di una costruzione politico-discorsiva del nemico utile a rafforzare l’identità occidentale e giustificare pratiche securitarie interne ed esterne. Attraverso un’analisi comparata delle politiche e dei discorsi istituzionali in ambito euro-atlantico, la ricerca evidenzia come la figura del “musulmano pericoloso” sia stata utilizzata strategicamente per rafforzare i confini dell’identità occidentale, alimentare la percezione di minaccia e facilitare il consenso verso misure restrittive. I media, in questo contesto, hanno avuto un ruolo centrale nel rafforzare rappresentazioni stereotipate e nell’alimentare il panico morale attorno all’Islam, contribuendo così alla marginalizzazione delle comunità musulmane in Occidente. Nella parte finale, la tesi propone un caso studio sull’Ucraina pre-2022, analizzando le dinamiche di integrazione religiosa e coesistenza interconfessionale. Nonostante una presenza musulmana minoritaria, l’Ucraina offriva — prima della guerra — un interessante laboratorio di pluralismo religioso poco analizzato dalla letteratura occidentale. Il conflitto e la militarizzazione del discorso pubblico hanno reso visibili nuove forme di narrazione identitaria e religiosa, in parte influenzate dal modello occidentale di “guerra ideologica”. La tesi mira a dimostrare che l’islamofobia non è un fenomeno spontaneo o marginale, ma una componente strutturale del discorso politico occidentale, che ha importanti ricadute sul piano delle relazioni internazionali, dei diritti umani e della coesione sociale. Comprendere i meccanismi di questa costruzione è essenziale per decostruire visioni riduzioniste e promuovere una nuova grammatica delle relazioni interculturali e religiose.
Islamofobia
Islam politico
Occidente
Narrativa anti-islam
Orientalismo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87485