This thesis focuses on early bilingualism as its main area of research. The first part presents a theoretical overview, beginning with first language acquisition, continuing with the learning of a second or foreign language, and outlining the main definitions and types of bilingualism, along with its cognitive benefits and the persistent misconceptions that still hinder its broader acceptance. In order to explore teacher's perceptions, the persistence of certain prejudices, and their opinions and beliefs about bilingualism and bilingual education, a survey was administered to 71 teachers working in both preschool and primary school settings. The analysis of the responses revealed a generally positive perception of bilingualism among the teaching staff, although some contradictions and preconceived notions still remain. The second part of the thesis describes an empirical study conducted in a bilingual preschool, aimed at investigating whether picturebooks can serve as an effective support for the acquisition of specific English vocabulary. The sample consisted of all the children attending the preschool, divided by age group. Each group participated in a storytelling activity based on a different picturebook, selected according to the children's age and linguistic abilities. The results showed that, when integrated into a structured path and supported by appropriate teaching strategies, picturebooks can significantly promote vocabulary acquisition in English, enhancing both comprehension and oral production, while also fostering motivation and active participation.

L’ambito di ricerca su cui si è sviluppato l’elaborato di Tesi è il bilinguismo precoce. La prima parte offre un percorso teorico che parte dall’acquisizione della lingua materna, prosegue con l’apprendimento della seconda lingua o lingua straniera, e giunge a delineare le principali definizioni e tipologie di bilinguismo, i suoi benefici e i pregiudizi che ancora ne ostacolano la diffusione. Al fine di analizzare la percezione degli insegnanti, la persistenza di alcuni pregiudizi, le opinioni e le convinzioni sul fenomeno del bilinguismo e sulla proposta di una didattica bilingue, è stato proposto un questionario di indagine, somministrato a 71 insegnanti di scuola dell’infanzia e scuola primaria. Dall’analisi dei risultati emerge una percezione generalmente positiva del bilinguismo da parte del corpo docente, sia della scuola dell’infanzia che della scuola primaria, pur con la persistenza di alcune contraddizioni e idee preconcette. La seconda parte dell’elaborato è dedicata a una ricerca empirica condotta in una scuola dell’infanzia bilingue, finalizzata a indagare se gli albi illustrati possono costituire un valido supporto nell’apprendimento del lessico specifico in lingua inglese. Il campione è costituito da tutti i bambini della scuola dell’infanzia, suddivisi per fasce d’età. A ciascun gruppo è stato proposto un percorso di storytelling basato su un albo illustrato specifico, scelto in base all’età e alle abilità linguistiche dei bambini. I risultati hanno mostrato che, se integrati in un percorso strutturato e sostenuti da strategie didattiche adeguate, gli albi illustrati favoriscono concretamente l’apprendimento del lessico, migliorando sia la comprensione sia la produzione orale, oltre a stimolare la motivazione e la partecipazione attiva.

A piccoli passi verso il bilinguismo. Percorsi di accostamento linguistico alla scuola dell'infanzia attraverso lo storytelling.

COSTA, DALIA
2024/2025

Abstract

This thesis focuses on early bilingualism as its main area of research. The first part presents a theoretical overview, beginning with first language acquisition, continuing with the learning of a second or foreign language, and outlining the main definitions and types of bilingualism, along with its cognitive benefits and the persistent misconceptions that still hinder its broader acceptance. In order to explore teacher's perceptions, the persistence of certain prejudices, and their opinions and beliefs about bilingualism and bilingual education, a survey was administered to 71 teachers working in both preschool and primary school settings. The analysis of the responses revealed a generally positive perception of bilingualism among the teaching staff, although some contradictions and preconceived notions still remain. The second part of the thesis describes an empirical study conducted in a bilingual preschool, aimed at investigating whether picturebooks can serve as an effective support for the acquisition of specific English vocabulary. The sample consisted of all the children attending the preschool, divided by age group. Each group participated in a storytelling activity based on a different picturebook, selected according to the children's age and linguistic abilities. The results showed that, when integrated into a structured path and supported by appropriate teaching strategies, picturebooks can significantly promote vocabulary acquisition in English, enhancing both comprehension and oral production, while also fostering motivation and active participation.
2024
Small Steps Towards Bilingualism: Language Exposure Pathways in Preschool through Storytelling
L’ambito di ricerca su cui si è sviluppato l’elaborato di Tesi è il bilinguismo precoce. La prima parte offre un percorso teorico che parte dall’acquisizione della lingua materna, prosegue con l’apprendimento della seconda lingua o lingua straniera, e giunge a delineare le principali definizioni e tipologie di bilinguismo, i suoi benefici e i pregiudizi che ancora ne ostacolano la diffusione. Al fine di analizzare la percezione degli insegnanti, la persistenza di alcuni pregiudizi, le opinioni e le convinzioni sul fenomeno del bilinguismo e sulla proposta di una didattica bilingue, è stato proposto un questionario di indagine, somministrato a 71 insegnanti di scuola dell’infanzia e scuola primaria. Dall’analisi dei risultati emerge una percezione generalmente positiva del bilinguismo da parte del corpo docente, sia della scuola dell’infanzia che della scuola primaria, pur con la persistenza di alcune contraddizioni e idee preconcette. La seconda parte dell’elaborato è dedicata a una ricerca empirica condotta in una scuola dell’infanzia bilingue, finalizzata a indagare se gli albi illustrati possono costituire un valido supporto nell’apprendimento del lessico specifico in lingua inglese. Il campione è costituito da tutti i bambini della scuola dell’infanzia, suddivisi per fasce d’età. A ciascun gruppo è stato proposto un percorso di storytelling basato su un albo illustrato specifico, scelto in base all’età e alle abilità linguistiche dei bambini. I risultati hanno mostrato che, se integrati in un percorso strutturato e sostenuti da strategie didattiche adeguate, gli albi illustrati favoriscono concretamente l’apprendimento del lessico, migliorando sia la comprensione sia la produzione orale, oltre a stimolare la motivazione e la partecipazione attiva.
Bilinguismo
Inglese
Scuola dell'infanzia
Storytelling
Accostamento lingue
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87515