This thesis analyzes how educational communities seek to achieve the goal of autonomy for the children they receive. Through 3 discursive interviews conducted with the collaborators of some structures in Padova, I have also deepened the role of the families of origin during the community path. Finally, the research and the possibilities of work with care leavers are analysed, that is for young adults who have spent a period outside the family, in foster care or precisely in the community.

Questo elaborato di tesi analizza come le comunità educative cercano di realizzare l’obiettivo dell’autonomia per i ragazzi che accolgono. Tramite 3 interviste discorsive svolte con i collaboratori di alcune strutture del Padovano, ho approfondito anche il ruolo delle famiglie d’origine durante il percorso comunitario. Infine vengono analizzate le ricerche e le possibilità del lavoro con i care leavers, ovvero per i neo maggiorenni che hanno trascorso un periodo fuori famiglia, in affido o per l’appunto in comunità.

Le comunità educative e il rapporto con le famiglie d’origine: un percorso verso l’autonomia dei care leavers

PAGNIN, ANNELÌ
2024/2025

Abstract

This thesis analyzes how educational communities seek to achieve the goal of autonomy for the children they receive. Through 3 discursive interviews conducted with the collaborators of some structures in Padova, I have also deepened the role of the families of origin during the community path. Finally, the research and the possibilities of work with care leavers are analysed, that is for young adults who have spent a period outside the family, in foster care or precisely in the community.
2024
Educational communities and the relationship with families of origin: a path towards autonomy for care leavers
Questo elaborato di tesi analizza come le comunità educative cercano di realizzare l’obiettivo dell’autonomia per i ragazzi che accolgono. Tramite 3 interviste discorsive svolte con i collaboratori di alcune strutture del Padovano, ho approfondito anche il ruolo delle famiglie d’origine durante il percorso comunitario. Infine vengono analizzate le ricerche e le possibilità del lavoro con i care leavers, ovvero per i neo maggiorenni che hanno trascorso un periodo fuori famiglia, in affido o per l’appunto in comunità.
Comunità educative
Care leavers
Famiglie d’origine
Autonomia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Pagnin Anneli.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.49 MB
Formato Adobe PDF
1.49 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87773