This paper aims to introduce and analyze some aspects of Jan Švankmajer's poetics. Švankmajer is a multifaceted artist who played a significant role in the Czechoslovakian film scene during the second half of the twentieth century, particularly regarding stop-motion animation. Said technique allows the animator to convey the illusion of movement to a given object through a series of photographs that record each repositioning. The following paper will examine the objects in Švankmajer’s short films, outlining their evolution throughout the various stages of the artist’s career. The first chapter details Švankmajer’s studies and subsequent training in traditional Czech puppetry, exemplifying how this experience has influenced his early film works. The subject is an anthropomorphic object designed to be animated, like a puppet or doll. In the second chapter, the object is analyzed within the context of surrealism and tactilism. The subject is an everyday object that has been released from its original practical role and is now allowed to express its own specific sensibility. The third chapter illustrates how objects in Švankmajer’s works inspire a dialogue between the natural world and the artificial world. The subject is an object of animal or natural origin, such as taxidermy, skeletons, food, plants, and even people. The last section is dedicated to the objectification of men in Švankmajer’s movies through the pixilation technique. Pixilation involves applying the stop-motion technique to living subjects, such as humans or animals, ultimately delivering their movements as fragmented.
Questo elaborato si pone l’obiettivo di presentare ed analizzare alcuni aspetti della poetica di Jan Švankmajer, un artista poliedrico che ha segnato profondamente il panorama cinematografico cecoslovacco durante la seconda metà del ventesimo secolo, in particolar modo per quanto concerne il cinema d’animazione in stop-motion. Questa tecnica permette di conferire l’illusione del movimento ad un determinato oggetto attraverso una serie di fotografie che ne registrano ogni riposizionamento. Il seguente elaborato prende in esame gli oggetti protagonisti dei cortometraggi di Švankmajer, delineando la loro evoluzione nelle varie fasi della produzione artistica dell'artista. Nel primo capitolo del seguente elaborato viene descritta la formazione di Švankmajer, avvenuta nel contesto del teatro di marionette tradizionale ceco e come questa esperienza sia andata ad influenzare le sue prime opere cinematografiche. Il soggetto è un oggetto antropomorfo concepito per essere animato, come una marionetta o una bambola. Nel secondo capitolo viene esaminato l'oggetto nel contesto della poetica surrealista e tattilista. Il soggetto è un oggetto d'uso quotidiano, liberato dal ruolo funzionale a cui è stato relegato dall'uomo, a cui viene permesso di esprimere la propria emotività senza costrizioni. Il terzo capitolo conclude l'analisi dell'oggetto descrivendo come nelle opere di Švankmajer questo ispira un dialogo tra il mondo naturale e quello artificiale. Il soggetto animato è un oggetto di origine animale o naturale, come un lavoro di tassidermia, uno scheletro, cibo ed elementi vegetali, fino ad includere l'uomo stesso. Si concluderà con l'oggettificazione dell'essere umano attraverso la tecnica della pixilation, consistente nell'applicazione della stop-motion su soggetti viventi, come ad esempio esseri umani o animali, restituendo una frammentazione dei loro movimenti.
Jan Švankmajer. Dialogare con l'Oggetto
BONADUCE, ELISA
2024/2025
Abstract
This paper aims to introduce and analyze some aspects of Jan Švankmajer's poetics. Švankmajer is a multifaceted artist who played a significant role in the Czechoslovakian film scene during the second half of the twentieth century, particularly regarding stop-motion animation. Said technique allows the animator to convey the illusion of movement to a given object through a series of photographs that record each repositioning. The following paper will examine the objects in Švankmajer’s short films, outlining their evolution throughout the various stages of the artist’s career. The first chapter details Švankmajer’s studies and subsequent training in traditional Czech puppetry, exemplifying how this experience has influenced his early film works. The subject is an anthropomorphic object designed to be animated, like a puppet or doll. In the second chapter, the object is analyzed within the context of surrealism and tactilism. The subject is an everyday object that has been released from its original practical role and is now allowed to express its own specific sensibility. The third chapter illustrates how objects in Švankmajer’s works inspire a dialogue between the natural world and the artificial world. The subject is an object of animal or natural origin, such as taxidermy, skeletons, food, plants, and even people. The last section is dedicated to the objectification of men in Švankmajer’s movies through the pixilation technique. Pixilation involves applying the stop-motion technique to living subjects, such as humans or animals, ultimately delivering their movements as fragmented.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/88027