In a period full of changes, in my thesis I chose to delve into the representation of old age in media and cinema, with a particular focus on the last decade. This is certainly an important topic, but not widely discussed. Many questions arise spontaneously, starting, for example, with the demographics of who still watches television. According to ISTAT, from the 2023 surveys to the most recent data, out of 78.2% of the Italian population that watches television every day, children and the elderly watch television most often. Furthermore, Italy is experiencing a decline in births of over 72%. Most of the social fabric is therefore elderly, following a trend variously shared with many of the so-called Western countries. This impacts many levels in diverse ways: from socio-cultural to socio-economic. The thesis is divided into three parts: in the first, I will discuss the definition of aging starting from the medical field, touching on the sociological-psychological aspect, and then moving on to aging studies in the field of cinema and media. Once the reference terminologies have been addressed, a diachronic cross-section through American cinema will be offered, proceeding through perspectives deemed sensitive (from auteur cinema, to the relationship between aging and stardom, especially female, to the treatment of old age in genre films). A chapter will be dedicated to the application of the categories identified in the first part to more recent film productions, through a selection of cases. Subsequently, we will move on to the representation in Italian television advertising, with a selection of examples broadcast on Italian networks between 2019 and 2024, concerning products. Given the aging of Italian society and more generally Western society, the elderly constitute not only a quantitatively significant part of the audience but also a significant part of consumers. Advertising, which has long relied on young and fit bodies, now finds itself having to represent this category of interlocutors. A final section proposes some cases of advertising in non-Western contexts.

In un periodo pieno di cambiamenti, nella mia tesi ho scelto di approfondire la rappresentazione dell’anzianità nei media e nel cinema, con uno sguardo in particolare nell'ultimo decennio. Una tematica sicuramente importante, ma non molto discussa. Le domande che sorgono spontanee sono molte, a partire, ad esempio, dalla demografica di chi guarda ancora la televisione. Secondo l'Istat, dalle rilevazioni del 2023 fino ai dati più recenti, sul 78,2% della popolazione italiana che guarda la televisione tutti i giorni sono i bambini e gli anziani a guardare la televisione più spesso. Ancora, in Italia si registra un calo di nascite di oltre il 72%. La maggior parte del tessuto sociale è quindi anziano, secondo una tendenza variamente condivisa con molti dei cosiddetti Paesi occidentali. Questo impatta in maniera diversificata su molti piani: da quello socio-culturale a quello socio-economico. La tesi si divide in tre parti: nella prima andrò a parlare della definizione di aging a partire dall’ambito medico, per toccare quello sociologico-psicologico per approdare poi agli aging studies nel campo del cinema e dei media. Una volta affrontate le terminologie di riferimento, si offrirà uno spaccato diacronico attraverso il cinema americano, procedendo per prospettive ritenute sensibili (dal cinema d’autore, al rapporto tra aging e divismo, soprattutto femminile, al trattamento dell’anzianità in film di genere). Un capitolo sarà dedicato all’applicazione delle categorie individuate nella prima parte in produzioni filmiche più recenti, attraverso una selezione di casi. Successivamente si passerà alla rappresentazione nella pubblicità televisione italiane, con una selezione di esempi trasmessi sulle reti italiane tra il 2019 e il 2024, riguardanti prodotti Visto l'invecchiamento della società italiana e più in generale occidentale, gli anziani costituiscono infatti non solo una parte quantitativamente rilevante dei pubblici ma anche una parte significativa dei consumatori. La pubblicità, che a lungo ha fatto leva su corpi giovani e prestanti, si trova ora a dover rappresentare questa categoria di interlocutori. Un’ultima sezione propone alcuni casi di pubblicità in contesti extra-occidentali.

AGING E CINEMA

MBAKE NGOMBA, NANYONGO BAKHITA
2024/2025

Abstract

In a period full of changes, in my thesis I chose to delve into the representation of old age in media and cinema, with a particular focus on the last decade. This is certainly an important topic, but not widely discussed. Many questions arise spontaneously, starting, for example, with the demographics of who still watches television. According to ISTAT, from the 2023 surveys to the most recent data, out of 78.2% of the Italian population that watches television every day, children and the elderly watch television most often. Furthermore, Italy is experiencing a decline in births of over 72%. Most of the social fabric is therefore elderly, following a trend variously shared with many of the so-called Western countries. This impacts many levels in diverse ways: from socio-cultural to socio-economic. The thesis is divided into three parts: in the first, I will discuss the definition of aging starting from the medical field, touching on the sociological-psychological aspect, and then moving on to aging studies in the field of cinema and media. Once the reference terminologies have been addressed, a diachronic cross-section through American cinema will be offered, proceeding through perspectives deemed sensitive (from auteur cinema, to the relationship between aging and stardom, especially female, to the treatment of old age in genre films). A chapter will be dedicated to the application of the categories identified in the first part to more recent film productions, through a selection of cases. Subsequently, we will move on to the representation in Italian television advertising, with a selection of examples broadcast on Italian networks between 2019 and 2024, concerning products. Given the aging of Italian society and more generally Western society, the elderly constitute not only a quantitatively significant part of the audience but also a significant part of consumers. Advertising, which has long relied on young and fit bodies, now finds itself having to represent this category of interlocutors. A final section proposes some cases of advertising in non-Western contexts.
2024
Aging and Cinema
In un periodo pieno di cambiamenti, nella mia tesi ho scelto di approfondire la rappresentazione dell’anzianità nei media e nel cinema, con uno sguardo in particolare nell'ultimo decennio. Una tematica sicuramente importante, ma non molto discussa. Le domande che sorgono spontanee sono molte, a partire, ad esempio, dalla demografica di chi guarda ancora la televisione. Secondo l'Istat, dalle rilevazioni del 2023 fino ai dati più recenti, sul 78,2% della popolazione italiana che guarda la televisione tutti i giorni sono i bambini e gli anziani a guardare la televisione più spesso. Ancora, in Italia si registra un calo di nascite di oltre il 72%. La maggior parte del tessuto sociale è quindi anziano, secondo una tendenza variamente condivisa con molti dei cosiddetti Paesi occidentali. Questo impatta in maniera diversificata su molti piani: da quello socio-culturale a quello socio-economico. La tesi si divide in tre parti: nella prima andrò a parlare della definizione di aging a partire dall’ambito medico, per toccare quello sociologico-psicologico per approdare poi agli aging studies nel campo del cinema e dei media. Una volta affrontate le terminologie di riferimento, si offrirà uno spaccato diacronico attraverso il cinema americano, procedendo per prospettive ritenute sensibili (dal cinema d’autore, al rapporto tra aging e divismo, soprattutto femminile, al trattamento dell’anzianità in film di genere). Un capitolo sarà dedicato all’applicazione delle categorie individuate nella prima parte in produzioni filmiche più recenti, attraverso una selezione di casi. Successivamente si passerà alla rappresentazione nella pubblicità televisione italiane, con una selezione di esempi trasmessi sulle reti italiane tra il 2019 e il 2024, riguardanti prodotti Visto l'invecchiamento della società italiana e più in generale occidentale, gli anziani costituiscono infatti non solo una parte quantitativamente rilevante dei pubblici ma anche una parte significativa dei consumatori. La pubblicità, che a lungo ha fatto leva su corpi giovani e prestanti, si trova ora a dover rappresentare questa categoria di interlocutori. Un’ultima sezione propone alcuni casi di pubblicità in contesti extra-occidentali.
La Terza Età
Media
ultimi vent'anni
aging
the elderly
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
AGING E CINEMA-2-2.pdf

accesso aperto

Dimensione 633.73 kB
Formato Adobe PDF
633.73 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88042