Understanding how emotional components influence spatial memory is a current challenge in cognitive research. This study investigated the impact of subjectively perceived arousal and valence on the learning process of spatial elements, specifically the arrangement of urban landmarks learned through a map. Participants were presented with two negatively valenced narrative scenarios, differing in their level of emotional arousal (high vs low arousal). After each scenario, subjects performed two recall tasks, related to the names and the spatial position of the landmarks. Data analysis focused on the comparison between the two emotional conditions, considering the evidence emerged so far from the literature and with the aim of clarifying the role of arousal in modulating spatial memory performance.

Comprendere in che modo le componenti emotive influenzino la memoria spaziale rappresenta una sfida attuale nella ricerca cognitiva. Questo studio ha esplorato l’impatto dell’arousal e della valenza soggettivamente percepiti sul processo di apprendimento di elementi spaziali, nello specifico la disposizione di landmark urbani appresi attraverso una mappa. Ai partecipanti sono stati proposti due scenari narrativi a valenza negativa, differenziati per il livello di attivazione emotiva (arousal elevato vs ridotto). Dopo ogni scenario, i soggetti hanno eseguito due compiti di ricordo, inerenti ai nomi e alla posizione spaziale dei landmarks. L’analisi dei dati si è focalizzata sul confronto tra le due condizioni emotive, considerando le evidenze emerse fino ad ora dalla letteratura e al fine di chiarire l’impatto dell’arousal sulle prestazioni mestiche in ambito spaziale.

Apprendimento da mappa ed emozioni: il ruolo dell’arousal e della valenza negativa auto-riportati

PRATI, EMMA
2024/2025

Abstract

Understanding how emotional components influence spatial memory is a current challenge in cognitive research. This study investigated the impact of subjectively perceived arousal and valence on the learning process of spatial elements, specifically the arrangement of urban landmarks learned through a map. Participants were presented with two negatively valenced narrative scenarios, differing in their level of emotional arousal (high vs low arousal). After each scenario, subjects performed two recall tasks, related to the names and the spatial position of the landmarks. Data analysis focused on the comparison between the two emotional conditions, considering the evidence emerged so far from the literature and with the aim of clarifying the role of arousal in modulating spatial memory performance.
2024
Map learning and emotions: the role of self-reported arousal and negative valence
Comprendere in che modo le componenti emotive influenzino la memoria spaziale rappresenta una sfida attuale nella ricerca cognitiva. Questo studio ha esplorato l’impatto dell’arousal e della valenza soggettivamente percepiti sul processo di apprendimento di elementi spaziali, nello specifico la disposizione di landmark urbani appresi attraverso una mappa. Ai partecipanti sono stati proposti due scenari narrativi a valenza negativa, differenziati per il livello di attivazione emotiva (arousal elevato vs ridotto). Dopo ogni scenario, i soggetti hanno eseguito due compiti di ricordo, inerenti ai nomi e alla posizione spaziale dei landmarks. L’analisi dei dati si è focalizzata sul confronto tra le due condizioni emotive, considerando le evidenze emerse fino ad ora dalla letteratura e al fine di chiarire l’impatto dell’arousal sulle prestazioni mestiche in ambito spaziale.
Cognizione spaziale
Landmark
Mappa
Arousal
Valenza
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Prati_Emma_pdf.pdf

Accesso riservato

Dimensione 424.63 kB
Formato Adobe PDF
424.63 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88100