This thesis explores the vulnerability and pedagogical boundaries, focusing on the school-family relationship as an educational space marked by tensions, expectations, shared responsibilities, and mutual fragilities. Drawing on theoretical perspectives from philosophy, pedagogy, and psychology, vulnerability is reinterpreted not as a weakness, but as a generative condition for dialogue, reciprocity, and transformation. Through a qualitative analysis of focus groups with children, parents, and teachers, the research investigates the complexities and ambiguities within the school-family dynamic—such as blurred roles, communication challenges, and tensions around co-responsibility. The study proposes a critical pedagogical reflection that values vulnerability and limits as opportunities for rethinking educational relationships, contributing to the development of a pedagogy of thresholds

Questa tesi esplora la vulnerabilità e i limiti pedagogici, concentrandosi sulla relazione scuola-famiglia come spazio educativo segnato da tensioni, aspettative, responsabilità condivise e fragilità reciproche. Attraverso prospettive teoriche provenienti dalla filosofia, dalla pedagogia e dalla psicologia, la vulnerabilità viene reinterpretata non come una debolezza, ma come una condizione generativa di dialogo, reciprocità e trasformazione. Attraverso un’analisi qualitativa dei focus group con bambini, genitori e insegnanti, la ricerca indaga le complessità e le ambiguità all’interno della dinamica scuola-famiglia, come la confusione dei ruoli, le difficoltà comunicative e le tensioni legate alla corresponsabilità. Lo studio propone una riflessione pedagogica critica che valorizza la vulnerabilità e i limiti come occasioni per ripensare le relazioni educative, contribuendo allo sviluppo di una pedagogia della soglia.

Vulnerabilità e limiti pedagogici: analisi delle prospettive dei principali attori in una scuola dell'infanzia

BELLUCO, ANNA
2024/2025

Abstract

This thesis explores the vulnerability and pedagogical boundaries, focusing on the school-family relationship as an educational space marked by tensions, expectations, shared responsibilities, and mutual fragilities. Drawing on theoretical perspectives from philosophy, pedagogy, and psychology, vulnerability is reinterpreted not as a weakness, but as a generative condition for dialogue, reciprocity, and transformation. Through a qualitative analysis of focus groups with children, parents, and teachers, the research investigates the complexities and ambiguities within the school-family dynamic—such as blurred roles, communication challenges, and tensions around co-responsibility. The study proposes a critical pedagogical reflection that values vulnerability and limits as opportunities for rethinking educational relationships, contributing to the development of a pedagogy of thresholds
2024
Vulnerability and pedagogical limits: analysis of stakeholders' perspectives in a preschool context
Questa tesi esplora la vulnerabilità e i limiti pedagogici, concentrandosi sulla relazione scuola-famiglia come spazio educativo segnato da tensioni, aspettative, responsabilità condivise e fragilità reciproche. Attraverso prospettive teoriche provenienti dalla filosofia, dalla pedagogia e dalla psicologia, la vulnerabilità viene reinterpretata non come una debolezza, ma come una condizione generativa di dialogo, reciprocità e trasformazione. Attraverso un’analisi qualitativa dei focus group con bambini, genitori e insegnanti, la ricerca indaga le complessità e le ambiguità all’interno della dinamica scuola-famiglia, come la confusione dei ruoli, le difficoltà comunicative e le tensioni legate alla corresponsabilità. Lo studio propone una riflessione pedagogica critica che valorizza la vulnerabilità e i limiti come occasioni per ripensare le relazioni educative, contribuendo allo sviluppo di una pedagogia della soglia.
Vulnerabilità
Limiti
Focus group
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Belluco_Anna.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.25 MB
Formato Adobe PDF
1.25 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88278