This thesis traces the shifting concept of catastrophe in H.G. Wells's writings as it undergoes transformation throughout his many-faceted career. The first chapter portrays Wells as paradoxical and elusive, whose intellectual ambiguities and contradictions resist neat categorisation and reflect his profound humanity and complexity. The second chapter is given over to Wells's early works, in which catastrophe is most directly conceived of as extinction, expressing a starkly pessimistic estimation of humanity's fragile and replaceable position within an indifferent cosmos. Chapter three deals with Wells's middle period (circa 1900–1920s), when his perspective has shifted and catastrophe is now invested with a revelatory and regenerative power, often through war or apocalyptic events which gesture toward the possibility of social or moral renewal. In the last chapter, the thesis addresses those of Wells's writings which, after the optimism of regeneration, portray deep disillusionment, and catastrophe, as now understood to be the bearer of a destruction without alternative, particularly after modern warfare.

Questa tesi ripercorre l'evoluzione del concetto di catastrofe negli scritti di H.G. Wells, concetto che è percorso da una trasformazione che si dispiega lungo tutto l'arco della sua multiforme carriera. Il primo capitolo descrive Wells come una figura paradossale e sfuggente, le cui ambiguità e contraddizioni intellettuali resistono a una categorizzazione netta e riflettono la sua profonda umanità e complessità. Il secondo capitolo è dedicato alle prime opere di Wells, in cui la catastrofe è concepita in modo "diretto", come estinzione, esprimendo di qui una valutazione fortemente pessimistica della posizione fragile e sostituibile dell'umanità all'interno di un cosmo indifferente. Il terzo capitolo tratta del periodo centrale dell'autore (circa 1900-1920), quando la sua prospettiva cambia, investendo ora la catastrofe di un potere rivelatore e rigeneratore, spesso attraverso guerre o eventi apocalittici che lasciano spazio a un rinnovamento sociale o morale. Nell'ultimo capitolo, la tesi affronta quegli scritti di Wells che, dopo l'ottimismo della rigenerazione, descrivono una profonda disillusione e la catastrofe come portatrice di una distruzione senza alternativa, particolarmente in seguito allo scenario bellico moderno.

Extinction, Regeneration, and Absolute Doom: H.G. Wells's Visions of Catastrophe and War

SANNA, SILVIA
2024/2025

Abstract

This thesis traces the shifting concept of catastrophe in H.G. Wells's writings as it undergoes transformation throughout his many-faceted career. The first chapter portrays Wells as paradoxical and elusive, whose intellectual ambiguities and contradictions resist neat categorisation and reflect his profound humanity and complexity. The second chapter is given over to Wells's early works, in which catastrophe is most directly conceived of as extinction, expressing a starkly pessimistic estimation of humanity's fragile and replaceable position within an indifferent cosmos. Chapter three deals with Wells's middle period (circa 1900–1920s), when his perspective has shifted and catastrophe is now invested with a revelatory and regenerative power, often through war or apocalyptic events which gesture toward the possibility of social or moral renewal. In the last chapter, the thesis addresses those of Wells's writings which, after the optimism of regeneration, portray deep disillusionment, and catastrophe, as now understood to be the bearer of a destruction without alternative, particularly after modern warfare.
2024
Extinction, Regeneration, and Absolute Doom: H.G. Wells's Visions of Catastrophe and War
Questa tesi ripercorre l'evoluzione del concetto di catastrofe negli scritti di H.G. Wells, concetto che è percorso da una trasformazione che si dispiega lungo tutto l'arco della sua multiforme carriera. Il primo capitolo descrive Wells come una figura paradossale e sfuggente, le cui ambiguità e contraddizioni intellettuali resistono a una categorizzazione netta e riflettono la sua profonda umanità e complessità. Il secondo capitolo è dedicato alle prime opere di Wells, in cui la catastrofe è concepita in modo "diretto", come estinzione, esprimendo di qui una valutazione fortemente pessimistica della posizione fragile e sostituibile dell'umanità all'interno di un cosmo indifferente. Il terzo capitolo tratta del periodo centrale dell'autore (circa 1900-1920), quando la sua prospettiva cambia, investendo ora la catastrofe di un potere rivelatore e rigeneratore, spesso attraverso guerre o eventi apocalittici che lasciano spazio a un rinnovamento sociale o morale. Nell'ultimo capitolo, la tesi affronta quegli scritti di Wells che, dopo l'ottimismo della rigenerazione, descrivono una profonda disillusione e la catastrofe come portatrice di una distruzione senza alternativa, particolarmente in seguito allo scenario bellico moderno.
catastrophe
extinction
war
regeneration
doom
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Sanna_Silvia.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.29 MB
Formato Adobe PDF
1.29 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88343