News headlines are concise summaries of news content and are key elements in attracting readers’ attention and conveying essential information. With the development of social media, news headlines not only serve to condense information, but also to shape public opinion and improve the effectiveness of communication. Among these, multimodal microblogging texts, consisting of verbal messages, images, videos, and/or audio, are noteworthy. Microblogging has been investigated in various disciplines (e.g., computer science, technology, social media), but not in linguistics, and in particular, there are no studies focusing on their headlines. This study uses a quantitative and qualitative approach to examine 300 news headlines from the official microblogging account of the ‘‘People’s Daily’’ (‘‘人民日报’’) from a linguistic perspective. The analysis reveals formal, structural, lexical, syntactic, semantic, and pragmatic patterns. The most frequent organizational structure exemplified in the headlines is the two-unit structure, the second most frequent is the single-unit structure, while the least frequent is the three-unit structure. Among the punctuation marks separating the units that form the headlines, the most frequent is the exclamation mark, followed, in order, by the comma, the colon, the question mark, and the long dash. The most frequent content words denote three main groups of entities: individuals, groups, and institutions; events and temporal notions; and actions and activities. The keywords that emerged from the comparison with the BCC_Newspapers sub-corpus of the BCC Chinese Corpus can be grouped into three semantic categories: positive emotions, social interactions and encouragement; sporting events and athletics; and social events and emergencies. Furthermore, clusters of three words often have a positive connotation. From a syntactic point of view, the units that make up the titles are mainly realized in phrases and, somewhat less frequently, in simple sentences or combinations of one or more phrases with one or more clauses, while complex, compound, and compound-complex sentences are rare. In title units formed in main or coordinate clauses (with an explicit finite predicate), assertive linguistic acts are mainly realized, and, less frequently, directive and expressive acts, while rogative and declarative acts are rare, and commissive acts are completely absent. The specific linguistic acts performed are mainly assertions of information and, less frequently, notices, advice, and invitations; other, rarer linguistic acts include good wishes, congratulations, recommendations, thanks, reassurances, and promises. The results highlight how headlines use linguistic resources suitable for direct and emotionally engaging communication, in line with the informative and persuasive objectives of an institutional communication medium. The recurrence of denotatively positive vocabulary, expressive punctuation, assertive, directive, and expressive linguistic acts combine informational clarity with persuasive aims and underscores the role of microblogging as socially oriented communication.

I titoli delle notizie sono sintesi concise dei contenuti delle notizie e sono elementi fondamentali per attirare l’attenzione dei lettori e trasmettere le informazioni essenziali. Con lo sviluppo dei social media, i titoli delle notizie non servono solo a condensare le informazioni, ma anche a orientare l’opinione pubblica e migliorare l’efficacia della comunicazione. Tra questi, sono degni di nota i testi multimodali del microblogging, costituiti da messaggi verbali, immagini, video e/o audio. Il microblogging è stato indagato in varie discipline (p. es. informatica, tecnologia, social media), ma non in linguistica, e in particolare, non ci sono studi focalizzati sui loro titoli. Questo studio utilizza un approccio quantitativo e qualitativo per esaminare 300 titoli di notizie del microblogging ufficiale del ‘‘Quotidiano del Popolo’’ (‘‘人民日报’’) da una prospettiva linguistica. Dall’analisi emergono pattern formali, strutturali, lessicali, sintattici, semantici e pragmatici. La struttura organizzativa più frequente esemplificata nei titoli è quella a due unità, la seconda più frequente è quella a una sola unità, mentre quella meno frequente è quella con tre unità. Tra i segni di punteggiatura che separano le unità che formano i titoli, il più frequente è il punto esclamativo, seguìto, nell’ordine, dalla virgola, dai due punti, dal punto interrogativo e dal trattino lungo. Le parole di contenuto più frequenti denotano tre principali gruppi di entità: individui, gruppi, e istituzioni; eventi e nozioni temporali; e azioni e attività. Le parole chiave emerse dal confronto con il sotto-corpus BCC_Newspapers del BCC Chinese Corpus, si possono raggruppare in tre categorie semantiche: emozioni positive, interazioni sociali e incoraggiamento; eventi sportivi e atletica; ed eventi sociali ed emergenze. Inoltre, i cluster di tre parole hanno spesso una connotazione positiva. Dal punto di vista sintattico, le unità che compongono i titoli sono prevalentemente realizzate in sintagmi, e, un po’ meno frequentemente, in periodi semplici, o combinazioni di uno o più sintagmi con una o più frasi, mentre sono rari i periodi complessi, composti e composti-complessi. Nelle unità dei titoli realizzate in frasi principali o coordinate (con un predicato esplicito al modo finito), sono realizzati soprattutto atti linguistici assertivi, e, meno spesso, direttivi ed espressivi, mentre sono rari i rogativi e i dichiarativi, e del tutto assenti gli atti commissivi. Gli atti linguistici specifici realizzati sono soprattutto asserzioni di notizie, e, meno spesso, avvisi, consigli, e inviti; altri atti linguistici, più rari, includono auguri, congratulazioni, raccomandazioni, ringraziamenti, rassicurazioni e promesse. I risultati evidenziano come i titoli utilizzino risorse linguistiche adatte a una comunicazione diretta ed emotivamente coinvolgente, allineata con gli obiettivi informativi e persuasivi di un mezzo comunicativo istituzionale. La ricorrenza di lessico denotativamente positivo, di punteggiatura espressiva, e di atti linguistici assertivi, direttivi ed espressivi coniuga chiarezza informativa a finalità persuasive, e sottolinea il ruolo del microblogging come comunicazione socialmente orientata.

I titoli delle notizie del microblogging ufficiale del ‘‘Quotidiano del Popolo’’ (‘‘人民日报’’): un’analisi linguistica qualitativa e quantitativa

ZHOU, HANGBING
2024/2025

Abstract

News headlines are concise summaries of news content and are key elements in attracting readers’ attention and conveying essential information. With the development of social media, news headlines not only serve to condense information, but also to shape public opinion and improve the effectiveness of communication. Among these, multimodal microblogging texts, consisting of verbal messages, images, videos, and/or audio, are noteworthy. Microblogging has been investigated in various disciplines (e.g., computer science, technology, social media), but not in linguistics, and in particular, there are no studies focusing on their headlines. This study uses a quantitative and qualitative approach to examine 300 news headlines from the official microblogging account of the ‘‘People’s Daily’’ (‘‘人民日报’’) from a linguistic perspective. The analysis reveals formal, structural, lexical, syntactic, semantic, and pragmatic patterns. The most frequent organizational structure exemplified in the headlines is the two-unit structure, the second most frequent is the single-unit structure, while the least frequent is the three-unit structure. Among the punctuation marks separating the units that form the headlines, the most frequent is the exclamation mark, followed, in order, by the comma, the colon, the question mark, and the long dash. The most frequent content words denote three main groups of entities: individuals, groups, and institutions; events and temporal notions; and actions and activities. The keywords that emerged from the comparison with the BCC_Newspapers sub-corpus of the BCC Chinese Corpus can be grouped into three semantic categories: positive emotions, social interactions and encouragement; sporting events and athletics; and social events and emergencies. Furthermore, clusters of three words often have a positive connotation. From a syntactic point of view, the units that make up the titles are mainly realized in phrases and, somewhat less frequently, in simple sentences or combinations of one or more phrases with one or more clauses, while complex, compound, and compound-complex sentences are rare. In title units formed in main or coordinate clauses (with an explicit finite predicate), assertive linguistic acts are mainly realized, and, less frequently, directive and expressive acts, while rogative and declarative acts are rare, and commissive acts are completely absent. The specific linguistic acts performed are mainly assertions of information and, less frequently, notices, advice, and invitations; other, rarer linguistic acts include good wishes, congratulations, recommendations, thanks, reassurances, and promises. The results highlight how headlines use linguistic resources suitable for direct and emotionally engaging communication, in line with the informative and persuasive objectives of an institutional communication medium. The recurrence of denotatively positive vocabulary, expressive punctuation, assertive, directive, and expressive linguistic acts combine informational clarity with persuasive aims and underscores the role of microblogging as socially oriented communication.
2024
News headlines of the official microblogging of the ‘‘People’s Daily’’ (‘‘人民日报’’): a qualitative and quantitative linguistic analysis
I titoli delle notizie sono sintesi concise dei contenuti delle notizie e sono elementi fondamentali per attirare l’attenzione dei lettori e trasmettere le informazioni essenziali. Con lo sviluppo dei social media, i titoli delle notizie non servono solo a condensare le informazioni, ma anche a orientare l’opinione pubblica e migliorare l’efficacia della comunicazione. Tra questi, sono degni di nota i testi multimodali del microblogging, costituiti da messaggi verbali, immagini, video e/o audio. Il microblogging è stato indagato in varie discipline (p. es. informatica, tecnologia, social media), ma non in linguistica, e in particolare, non ci sono studi focalizzati sui loro titoli. Questo studio utilizza un approccio quantitativo e qualitativo per esaminare 300 titoli di notizie del microblogging ufficiale del ‘‘Quotidiano del Popolo’’ (‘‘人民日报’’) da una prospettiva linguistica. Dall’analisi emergono pattern formali, strutturali, lessicali, sintattici, semantici e pragmatici. La struttura organizzativa più frequente esemplificata nei titoli è quella a due unità, la seconda più frequente è quella a una sola unità, mentre quella meno frequente è quella con tre unità. Tra i segni di punteggiatura che separano le unità che formano i titoli, il più frequente è il punto esclamativo, seguìto, nell’ordine, dalla virgola, dai due punti, dal punto interrogativo e dal trattino lungo. Le parole di contenuto più frequenti denotano tre principali gruppi di entità: individui, gruppi, e istituzioni; eventi e nozioni temporali; e azioni e attività. Le parole chiave emerse dal confronto con il sotto-corpus BCC_Newspapers del BCC Chinese Corpus, si possono raggruppare in tre categorie semantiche: emozioni positive, interazioni sociali e incoraggiamento; eventi sportivi e atletica; ed eventi sociali ed emergenze. Inoltre, i cluster di tre parole hanno spesso una connotazione positiva. Dal punto di vista sintattico, le unità che compongono i titoli sono prevalentemente realizzate in sintagmi, e, un po’ meno frequentemente, in periodi semplici, o combinazioni di uno o più sintagmi con una o più frasi, mentre sono rari i periodi complessi, composti e composti-complessi. Nelle unità dei titoli realizzate in frasi principali o coordinate (con un predicato esplicito al modo finito), sono realizzati soprattutto atti linguistici assertivi, e, meno spesso, direttivi ed espressivi, mentre sono rari i rogativi e i dichiarativi, e del tutto assenti gli atti commissivi. Gli atti linguistici specifici realizzati sono soprattutto asserzioni di notizie, e, meno spesso, avvisi, consigli, e inviti; altri atti linguistici, più rari, includono auguri, congratulazioni, raccomandazioni, ringraziamenti, rassicurazioni e promesse. I risultati evidenziano come i titoli utilizzino risorse linguistiche adatte a una comunicazione diretta ed emotivamente coinvolgente, allineata con gli obiettivi informativi e persuasivi di un mezzo comunicativo istituzionale. La ricorrenza di lessico denotativamente positivo, di punteggiatura espressiva, e di atti linguistici assertivi, direttivi ed espressivi coniuga chiarezza informativa a finalità persuasive, e sottolinea il ruolo del microblogging come comunicazione socialmente orientata.
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notizie
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88355