This thesis explores two central and current concepts within corporate communication: branding and storytelling. It examines how these two areas contribute together to the creation of effective and meaningful communication. In a context where an increasing number of organizations choose to use narratives to engage and emotionally connect with their audiences, the thesis aims to demonstrate this dynamic through the analysis of the Patagonia case, a brand chosen as a key example. The work is structured into three chapters: the first analyzes some fundamental branding tools, such as brand identity and brand equity, integrating the concepts of tone of voice and archetypes—elements essential to building brand identity; the second delves into the concept of storytelling, starting from its definition and continuing with the structure of the hero's journey, leading to its different variations; the third chapter presents an analysis of the Patagonia brand through the application of theoretical tools and models, with a focus on selected audiovisual productions. The thesis intends to provide a broad overview of corporate communication, highlighting the importance for companies to be able to tell their stories authentically, in order to build lasting connections with their consumers.

Questo elaborato esplora due concetti centrali e attuali all’interno della comunicazione d’impresa: branding e storytelling. Analizza come questi due ambiti contribuiscano insieme alla creazione di una comunicazione efficace e significativa. In un contesto in cui sempre più organizzazioni scelgono di utilizzare narrazioni per coinvolgere ed emozionare i propri pubblici, la tesi si propone di dimostrare tale dinamica attraverso l’analisi del caso Patagonia, brand scelto come esempio chiave. Il lavoro si articola in tre capitoli: il primo analizza alcuni strumenti fondamentali del branding, come brand identity e brand equity, integrando i concetti di tono di voce e archetipi, elementi funzionali alla costruzione dell’identità di marca; il secondo approfondisce il concetto di storytelling, partendo dalla sua definizione e proseguendo con la struttura del viaggio dell’eroe, fino ad arrivare alle sue diverse declinazioni; il terzo capitolo propone un’analisi del brand Patagonia attraverso l’applicazione di strumenti e modelli teorici, con un focus su alcune produzioni audiovisive selezionate. L’elaborato intende offrire una panoramica ampia sulla comunicazione d’impresa, evidenziando l’importanza per le aziende di sapersi raccontare in modo autentico, al fine di costruire legami duraturi con i propri consumatori.

Il caso Patagonia: comunicazione tra Storytelling e Branding

STORTO, EMMA
2024/2025

Abstract

This thesis explores two central and current concepts within corporate communication: branding and storytelling. It examines how these two areas contribute together to the creation of effective and meaningful communication. In a context where an increasing number of organizations choose to use narratives to engage and emotionally connect with their audiences, the thesis aims to demonstrate this dynamic through the analysis of the Patagonia case, a brand chosen as a key example. The work is structured into three chapters: the first analyzes some fundamental branding tools, such as brand identity and brand equity, integrating the concepts of tone of voice and archetypes—elements essential to building brand identity; the second delves into the concept of storytelling, starting from its definition and continuing with the structure of the hero's journey, leading to its different variations; the third chapter presents an analysis of the Patagonia brand through the application of theoretical tools and models, with a focus on selected audiovisual productions. The thesis intends to provide a broad overview of corporate communication, highlighting the importance for companies to be able to tell their stories authentically, in order to build lasting connections with their consumers.
2024
The Patagonia Case: exploring communication through Storytelling and Branding
Questo elaborato esplora due concetti centrali e attuali all’interno della comunicazione d’impresa: branding e storytelling. Analizza come questi due ambiti contribuiscano insieme alla creazione di una comunicazione efficace e significativa. In un contesto in cui sempre più organizzazioni scelgono di utilizzare narrazioni per coinvolgere ed emozionare i propri pubblici, la tesi si propone di dimostrare tale dinamica attraverso l’analisi del caso Patagonia, brand scelto come esempio chiave. Il lavoro si articola in tre capitoli: il primo analizza alcuni strumenti fondamentali del branding, come brand identity e brand equity, integrando i concetti di tono di voce e archetipi, elementi funzionali alla costruzione dell’identità di marca; il secondo approfondisce il concetto di storytelling, partendo dalla sua definizione e proseguendo con la struttura del viaggio dell’eroe, fino ad arrivare alle sue diverse declinazioni; il terzo capitolo propone un’analisi del brand Patagonia attraverso l’applicazione di strumenti e modelli teorici, con un focus su alcune produzioni audiovisive selezionate. L’elaborato intende offrire una panoramica ampia sulla comunicazione d’impresa, evidenziando l’importanza per le aziende di sapersi raccontare in modo autentico, al fine di costruire legami duraturi con i propri consumatori.
Storytelling
Branding
Patagonia
Archetipi
Brand
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88973