Pet economy is a market in continuous growth and evolution that in the last years years has led to the creation of new trends, especially in the digital field. The subject of this thesis is to analyze how the presence of celebrity pets affects engagement on social media platforms. Initially, it will be shown an overview of the pet market and new trends, with a particular focus on the phenomenon of pet parenting. Then, it will explore how pets of celebrities fit into the context of social media, deepening the theme of social engagement and presenting the case studies examined: the pets of Chiara Ferragni, Lewis Hamilton and Taylor Swift. It will then move on to the presentation of the methodology adopted for the research and, finally, to the analysis and description of the results obtained in order to achieve an objective assessment of the initial hypothesis. The aim of this paper is to analyze communication strategy tools to measure how engagement varies in relation to the presence of pet in social profiles of some celebrities, offering some relevant insights in the digital marketing sector. The research will be conducted based on a quantitative methodology, in which the interaction metrics of social media Instagram - such as likes, comments and shares - of posts containing pet compared to publications where they are not present. The expected results aim to determine the extent to which content involving celebrity pets has an impact on their social engagement. The sources consulted were mainly studies conducted on the subject and social profiles of the celebrities chosen as a case study.

La Pet economy è un mercato in continua crescita ed evoluzione che negli ultimi anni ha portato alla creazione di nuove tendenze, specialmente nell’ambito del digitale. L’oggetto della presente tesi è l’analisi del modo in cui la presenza dei pet influenzi l’engagement delle celebrità sulle piattaforme di social media. Inizialmente verrà illustrata una panoramica sul mercato pet e le nuove tendenze, con un particolare focus sul fenomeno del pet parenting. Successivamente, si esplorerà come gli animali domestici delle celebrity si inseriscono nel contesto dei social media, approfondendo il tema del social engagement e presentando i casi studio presi in esame: i pet di Chiara Ferragni, Lewis Hamilton e Taylor Swift. Si passerà poi all’esposizione della metodologia adottata per la ricerca e, infine, all’analisi e la descrizione dei risultati ottenuti per giungere a una valutazione oggettiva dell’ipotesi iniziale. L’obiettivo che si pone questo elaborato è l’analisi degli strumenti di strategie di comunicazione per misurare come varia l’engagement in relazione alla presenza di un animale domestico nei profili social di alcune celebrità, offrendo alcuni spunti rilevanti nel settore del marketing digitale. La ricerca verrà condotta basandosi su una metodologia quantitativa, in cui verranno prese in esame le metriche di interazione del social media Instagram – quali like, commenti e condivisioni – di post contenenti pet rispetto a pubblicazioni in cui questi non sono presenti. I risultati attesi mirano a determinare in che misura i contenuti che coinvolgono gli animali domestici delle celebrity impattino sul proprio social engagement. Le fonti consultate sono state principalmente studi condotti sull’argomento e i profili social delle celebrity scelte come caso studio.

Celebrity & Pet Economy: l’impatto dei cuccioli sul social engagement

ZAMBON, GAIA
2024/2025

Abstract

Pet economy is a market in continuous growth and evolution that in the last years years has led to the creation of new trends, especially in the digital field. The subject of this thesis is to analyze how the presence of celebrity pets affects engagement on social media platforms. Initially, it will be shown an overview of the pet market and new trends, with a particular focus on the phenomenon of pet parenting. Then, it will explore how pets of celebrities fit into the context of social media, deepening the theme of social engagement and presenting the case studies examined: the pets of Chiara Ferragni, Lewis Hamilton and Taylor Swift. It will then move on to the presentation of the methodology adopted for the research and, finally, to the analysis and description of the results obtained in order to achieve an objective assessment of the initial hypothesis. The aim of this paper is to analyze communication strategy tools to measure how engagement varies in relation to the presence of pet in social profiles of some celebrities, offering some relevant insights in the digital marketing sector. The research will be conducted based on a quantitative methodology, in which the interaction metrics of social media Instagram - such as likes, comments and shares - of posts containing pet compared to publications where they are not present. The expected results aim to determine the extent to which content involving celebrity pets has an impact on their social engagement. The sources consulted were mainly studies conducted on the subject and social profiles of the celebrities chosen as a case study.
2024
Celebrity & Pet Economy: the impact of pets on social engagement
La Pet economy è un mercato in continua crescita ed evoluzione che negli ultimi anni ha portato alla creazione di nuove tendenze, specialmente nell’ambito del digitale. L’oggetto della presente tesi è l’analisi del modo in cui la presenza dei pet influenzi l’engagement delle celebrità sulle piattaforme di social media. Inizialmente verrà illustrata una panoramica sul mercato pet e le nuove tendenze, con un particolare focus sul fenomeno del pet parenting. Successivamente, si esplorerà come gli animali domestici delle celebrity si inseriscono nel contesto dei social media, approfondendo il tema del social engagement e presentando i casi studio presi in esame: i pet di Chiara Ferragni, Lewis Hamilton e Taylor Swift. Si passerà poi all’esposizione della metodologia adottata per la ricerca e, infine, all’analisi e la descrizione dei risultati ottenuti per giungere a una valutazione oggettiva dell’ipotesi iniziale. L’obiettivo che si pone questo elaborato è l’analisi degli strumenti di strategie di comunicazione per misurare come varia l’engagement in relazione alla presenza di un animale domestico nei profili social di alcune celebrità, offrendo alcuni spunti rilevanti nel settore del marketing digitale. La ricerca verrà condotta basandosi su una metodologia quantitativa, in cui verranno prese in esame le metriche di interazione del social media Instagram – quali like, commenti e condivisioni – di post contenenti pet rispetto a pubblicazioni in cui questi non sono presenti. I risultati attesi mirano a determinare in che misura i contenuti che coinvolgono gli animali domestici delle celebrity impattino sul proprio social engagement. Le fonti consultate sono state principalmente studi condotti sull’argomento e i profili social delle celebrity scelte come caso studio.
Pet economy
Celebrità
Engagement
Instagram
Pet parenting
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88978