The aim of this thesis is to provide a general introduction to the world of paragliding, with particular attention to its aerodynamic characteristics and to the specific features that make it a unique craft within the aeronautical field. This objective is pursued through an analysis of the typically used airfoils, followed by a two-dimensional CFD simulation of a closed airfoil and of an airfoil featuring an opening (or inlet), typical of paragliders. This process involves several simplifications that allow the use of conventional tools for airfoil analysis, neglecting certain specific flight conditions (stall, canopy collapse, anomalous configurations, etc.), which therefore represent an immediate starting point for potential future studies.
Lo scopo del seguente lavoro di tesi è quello di fornire un’introduzione generale al mondo del parapendio, con particolare attenzione alle sue caratteristiche aerodinamiche e alle specificità che lo rendono un mezzo unico all’interno del panorama aeronautico. Ci si propone di raggiungere tale obiettivo attraverso un’analisi dei profili alari tipicamente utilizzati, seguita da una simulazione CFD bidimensionale di un profilo alare chiuso e di un profilo alare dotato di un’apertura (o inlet), tipica del parapendio. Tale processo sottende diverse semplificazioni che permettano di utilizzare gli strumenti convenzionali per lo studio di un profilo, tralasciando alcune condizioni di volo particolari (stallo, collasso della vela, configurazioni anomale, …) che rappresentano pertanto un immediato punto di partenza per eventuali studi futuri.
Il volo in parapendio: peculiarità aerodinamiche e confronto con i profili alari tradizionali.
BORTOLUZZI, MATTIA
2024/2025
Abstract
The aim of this thesis is to provide a general introduction to the world of paragliding, with particular attention to its aerodynamic characteristics and to the specific features that make it a unique craft within the aeronautical field. This objective is pursued through an analysis of the typically used airfoils, followed by a two-dimensional CFD simulation of a closed airfoil and of an airfoil featuring an opening (or inlet), typical of paragliders. This process involves several simplifications that allow the use of conventional tools for airfoil analysis, neglecting certain specific flight conditions (stall, canopy collapse, anomalous configurations, etc.), which therefore represent an immediate starting point for potential future studies.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/89874