This work, through a bibliographical study on mathematical and didactic aspects of logical implication, aims to create a logic test. This test, consisting of 12 items, aims to investigate various aspects of the understanding of logical implication, such as the equivalence between the material implication and its contrapositive, the truth value of an implication or the use of the terminology of necessary and/or sufficient condition. Furthermore, the items are proposed (isomorphically) in a real and mathematical context, to evaluate whether the inclusion of different contexts generates differences in the results. The test is designed to be proposed at a very different audience: on the one hand, secondary school students (in particular scientific high school); then students of Scienze della Formazione Primaria (as future primary school teachers) and finally participants in teaching qualification courses, as future mathematics teachers for secondary school.

Questo lavoro attraverso uno studio bibliografico su aspetti matematici e didattici dell'implicazione logica, si propone come obiettivo la creazione di un test di logica. Tale test, formato da 12 domande, vuole indagare vari aspetti della comprensione dell'implicazione logica, come l'equivalenza tra implicazione diretta e contronominale, il valore di verità di un'implicazione o l'uso della terminologia di condizione necessaria e/o sufficiente. Inoltre i quesiti vengono proposti (in modo isomorfo) in contesto reale e matematico, per valutare se l'inserimento di diversi contesti genera delle differenze nei risultati. Il test è pensato per essere rivolto a un pubblico molto diverso: da una parte gli studenti della scuola secondaria superiore di secondo grado (in particolare del liceo scientifico); poi gli studenti di Scienze della Formazione Primaria (in qualità di futuri insegnanti di scuola primaria) e infine ai partecipanti ai percorsi di abilitazione all'insegnamento, in qualità di futuri docenti di matematica per la scuola secondaria superiore di secondo grado.

La comprensione dell'implicazione logica: un'indagine sulla formazione di studenti e insegnanti

SCUCCIMARRA, ELENA
2024/2025

Abstract

This work, through a bibliographical study on mathematical and didactic aspects of logical implication, aims to create a logic test. This test, consisting of 12 items, aims to investigate various aspects of the understanding of logical implication, such as the equivalence between the material implication and its contrapositive, the truth value of an implication or the use of the terminology of necessary and/or sufficient condition. Furthermore, the items are proposed (isomorphically) in a real and mathematical context, to evaluate whether the inclusion of different contexts generates differences in the results. The test is designed to be proposed at a very different audience: on the one hand, secondary school students (in particular scientific high school); then students of Scienze della Formazione Primaria (as future primary school teachers) and finally participants in teaching qualification courses, as future mathematics teachers for secondary school.
2024
The comprehension of logical implication: a survey on the training of students and teachers
Questo lavoro attraverso uno studio bibliografico su aspetti matematici e didattici dell'implicazione logica, si propone come obiettivo la creazione di un test di logica. Tale test, formato da 12 domande, vuole indagare vari aspetti della comprensione dell'implicazione logica, come l'equivalenza tra implicazione diretta e contronominale, il valore di verità di un'implicazione o l'uso della terminologia di condizione necessaria e/o sufficiente. Inoltre i quesiti vengono proposti (in modo isomorfo) in contesto reale e matematico, per valutare se l'inserimento di diversi contesti genera delle differenze nei risultati. Il test è pensato per essere rivolto a un pubblico molto diverso: da una parte gli studenti della scuola secondaria superiore di secondo grado (in particolare del liceo scientifico); poi gli studenti di Scienze della Formazione Primaria (in qualità di futuri insegnanti di scuola primaria) e infine ai partecipanti ai percorsi di abilitazione all'insegnamento, in qualità di futuri docenti di matematica per la scuola secondaria superiore di secondo grado.
implicazione
logica
formazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
scuccimarra_tesi_2103673_UNIWEB.pdf

accesso aperto

Dimensione 4.15 MB
Formato Adobe PDF
4.15 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/89912