The purpose of this internship project is to carry out an in-depth comparison between two of the main frameworks for front-end web application development: React and Angular. After an initial phase of theoretical and practical training, the student will develop two web interfaces, each built using one of the two frameworks, in order to understand their differences, strengths, and weaknesses from both technical and functional perspectives. An additional objective of the internship is to explore aspects related to UX/UI design, through the study of guidelines and best practices for the development of accessible, intuitive, and effective web interfaces. The project will conclude with a comparative evaluation of the two frameworks, taking into account not only performance and technical features, but also the effectiveness of the interfaces in terms of user experience.

Lo scopo di questo progetto di stage è effettuare un confronto approfondito tra due dei principali framework per lo sviluppo front-end di applicazioni web: React e Angular. Lo studente, dopo una fase iniziale di formazione teorica e pratica, realizzerà due interfacce web, ognuna sviluppata con uno dei due framework, al fine di comprenderne differenze, vantaggi e svantaggi dal punto di vista tecnico e funzionale. Un ulteriore obiettivo dello stage è approfondire gli aspetti legati alla progettazione UX/UI, attraverso lo studio di linee guida e buone pratiche per lo sviluppo di interfacce web accessibili, intuitive ed efficaci. Il progetto si concluderà con una valutazione comparativa dei due framework, prendendo in considerazione non solo aspetti prestazionali e tecnici, ma anche l’efficacia delle interfacce dal punto di vista dell’esperienza utente.

Sviluppo front-end con i framework web Angular e React: analisi comparativa e valutazione dell'esperienza utente

RUBINO, ALFREDO
2024/2025

Abstract

The purpose of this internship project is to carry out an in-depth comparison between two of the main frameworks for front-end web application development: React and Angular. After an initial phase of theoretical and practical training, the student will develop two web interfaces, each built using one of the two frameworks, in order to understand their differences, strengths, and weaknesses from both technical and functional perspectives. An additional objective of the internship is to explore aspects related to UX/UI design, through the study of guidelines and best practices for the development of accessible, intuitive, and effective web interfaces. The project will conclude with a comparative evaluation of the two frameworks, taking into account not only performance and technical features, but also the effectiveness of the interfaces in terms of user experience.
2024
Front-end development with Angular and React web frameworks: comparative analysis and user experience evaluation
Lo scopo di questo progetto di stage è effettuare un confronto approfondito tra due dei principali framework per lo sviluppo front-end di applicazioni web: React e Angular. Lo studente, dopo una fase iniziale di formazione teorica e pratica, realizzerà due interfacce web, ognuna sviluppata con uno dei due framework, al fine di comprenderne differenze, vantaggi e svantaggi dal punto di vista tecnico e funzionale. Un ulteriore obiettivo dello stage è approfondire gli aspetti legati alla progettazione UX/UI, attraverso lo studio di linee guida e buone pratiche per lo sviluppo di interfacce web accessibili, intuitive ed efficaci. Il progetto si concluderà con una valutazione comparativa dei due framework, prendendo in considerazione non solo aspetti prestazionali e tecnici, ma anche l’efficacia delle interfacce dal punto di vista dell’esperienza utente.
Angular
React
front-end
TypeScript
UX/UI
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rubino_Alfredo.pdf

Accesso riservato

Dimensione 4.19 MB
Formato Adobe PDF
4.19 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90006