The thesis explores the impact that the Anglo-French supersonic aircraft Concorde had on the society and the economics of its time. It starts by providing an overview of the major events in the history of civil aviation, always focusing on the socioeconomic implications. Following the timeline from the Second Industrial Revolution to the Cold War, the emphasis will be on the development of European supersonic aviation and its unequalled success compared to its other American and Soviet rivals. Furthermore, the dissertation examines the historical background of the Concorde, considering the emerging European communities and their potential effects on its viability. The study also highlights the advent of the travel classes differentiation inside aircraft and the increasing popularity of private jets. While not directly related to the Concorde, these phenomena are important when evaluating and considering its social and economic legacy, preserved partly in the Airbus industry. The paper concludes by examining some of the latest models of supersonic aircraft designed by NASA and Boom with the aim of bringing back supersonic aviation 20 years after Concorde’s early retirement in 2003.

La tesi verte sull’impatto che il Concorde, l’aereo supersonico francoinglese, ha avuto sulla società e l’economia del suo tempo. Innanzitutto, si apre con una panoramica sui principali eventi significativi nella storia dell’aviazione civile, sempre concentrandosi sulle loro implicazioni socioeconomiche. Seguendo una linea temporale che va dalla Seconda Rivoluzione Industriale alla Guerra Fredda, l’enfasi della ricerca sarà sullo sviluppo dell’aviazione supersonica Europea e il suo successo unico, comparandola alle sue rivali americana e sovietica. Inoltre, la tesi esamina il contesto storico del Concorde, considerando le nascenti comunità Europee che potrebbero aver avuto degli effetti sulla sua sostenibilità. Lo studio evidenzia anche l’avvento della divisione delle classi di viaggio all’interno dei velivoli e la crescente popolarità dell’aviazione privata. Seppur non direttamente collegati al Concorde, questi fenomeni risultano di rilevante importanza quando si considera e valuta la sua eredità sociale e economica, preservata parzialmente all’interno dell’industria Airbus. La tesi si conclude esaminando alcuni dei più recenti modelli di aereo supersonico progettati dalle americane NASA e Boom con l’obiettivo di far rivivere il volo supersonico 20 anni dopo il ritiro del Concorde dal mercato nel 2003.

L'Impatto Socioeconomico dell'aereo Supersonico Franco-Inglese Concorde dal 1962 al 2003

CARRARO, JESSICA
2024/2025

Abstract

The thesis explores the impact that the Anglo-French supersonic aircraft Concorde had on the society and the economics of its time. It starts by providing an overview of the major events in the history of civil aviation, always focusing on the socioeconomic implications. Following the timeline from the Second Industrial Revolution to the Cold War, the emphasis will be on the development of European supersonic aviation and its unequalled success compared to its other American and Soviet rivals. Furthermore, the dissertation examines the historical background of the Concorde, considering the emerging European communities and their potential effects on its viability. The study also highlights the advent of the travel classes differentiation inside aircraft and the increasing popularity of private jets. While not directly related to the Concorde, these phenomena are important when evaluating and considering its social and economic legacy, preserved partly in the Airbus industry. The paper concludes by examining some of the latest models of supersonic aircraft designed by NASA and Boom with the aim of bringing back supersonic aviation 20 years after Concorde’s early retirement in 2003.
2024
The Socioeconomic Impact of the Anglo-French Supersonic Aircraft Concorde from 1962 to 2003
La tesi verte sull’impatto che il Concorde, l’aereo supersonico francoinglese, ha avuto sulla società e l’economia del suo tempo. Innanzitutto, si apre con una panoramica sui principali eventi significativi nella storia dell’aviazione civile, sempre concentrandosi sulle loro implicazioni socioeconomiche. Seguendo una linea temporale che va dalla Seconda Rivoluzione Industriale alla Guerra Fredda, l’enfasi della ricerca sarà sullo sviluppo dell’aviazione supersonica Europea e il suo successo unico, comparandola alle sue rivali americana e sovietica. Inoltre, la tesi esamina il contesto storico del Concorde, considerando le nascenti comunità Europee che potrebbero aver avuto degli effetti sulla sua sostenibilità. Lo studio evidenzia anche l’avvento della divisione delle classi di viaggio all’interno dei velivoli e la crescente popolarità dell’aviazione privata. Seppur non direttamente collegati al Concorde, questi fenomeni risultano di rilevante importanza quando si considera e valuta la sua eredità sociale e economica, preservata parzialmente all’interno dell’industria Airbus. La tesi si conclude esaminando alcuni dei più recenti modelli di aereo supersonico progettati dalle americane NASA e Boom con l’obiettivo di far rivivere il volo supersonico 20 anni dopo il ritiro del Concorde dal mercato nel 2003.
Concorde
Aviation history
Britain and France
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Carraro_Jessica.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.11 MB
Formato Adobe PDF
1.11 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90497