This thesis examines the representation of the female figure in Japanese exploitation cinema. The aim is to explore how these films, often characterized by explicit content and commercial formulas, can offer spaces of ambiguity and subversion of gender stereotypes. Following a brief introduction to the phenomenon of exploitation cinema in the Western context, particularly in the United States, and its main subgenres, the focus shifts to the Japanese context. Special attention is given to pinku eiga and its most significant variations, such as films centered on sukeban (girl gang leaders) and those featuring samurai women. The theoretical framework draws on Laura Mulvey’s studies on the male gaze and subsequent developments around the female gaze, as well as on feminist and film theory contributions that reflect on the ambivalence between objectification and female agency. Japanese exploitation cinema, in this sense, presents itself as a contradictory narrative and visual space, where the spectacularization of the female body coexists with the portrayal of rebellious and subversive women. The research method consists of film analysis, with particular attention to mise-en-scène, character construction, and narrative strategies. The case studies include six films: Girl Boss Guerrilla (Norifumi Suzuki, 1972), Girl Boss Blues: Queen Bee's Counterattack (Norifumi Suzuki, 1971), Sex and Fury (Norifumi Suzuki, 1973), School of the Holy Beast (Norifumi Suzuki, 1974), Female Prisoner 701: Scorpion (Shunya Itō, 1972), and Lady Snowblood (Toshiya Fujita, 1973). These analyses allow for a closer look at the dynamics of power, desire, and revenge embodied by the protagonists. The research findings reveal that, despite the genre’s apparent voyeuristic function and patriarchal framing, many of the heroines in pinku eiga can subvert male-dominated structures, offering models of resistance and autonomy. In this way, Japanese exploitation cinema becomes a valuable lens through which to reflect on the ambivalences of gender representation within systems shaped by industry and censorship.

La tesi analizza la rappresentazione della figura femminile all’interno dei film d’exploitation giapponesi. L’obiettivo è indagare come queste produzioni cinematografiche, spesso caratterizzate da contenuti espliciti e formule commerciali, offrano spazi di ambiguità e sovversione degli stereotipi di genere. Dopo una breve introduzione sul fenomeno dell’exploitation cinematografica in ambito occidentale, in particolare statunitense, e sui suoi principali sottogeneri, l’analisi si concentra sul contesto giapponese, con riferimento al pinku eiga e ad alcune delle sue declinazioni più significative, come i film incentrati sulle sukeban (ragazze boss delle gang scolastiche), o quelli sulle donne samurai. Il quadro teorico di riferimento si basa sugli studi di Laura Mulvey sul male gaze e le successive elaborazioni sul female gaze, nonché su contributi di area filmica e femminista che riflettono sull’ambivalenza tra oggettivazione e agency femminile. Il cinema d’exploitation giapponese, in questo senso, si presenta come uno spazio narrativo e visivo contraddittorio, dove la spettacolarizzazione del corpo femminile coesiste con la rappresentazione di donne ribelli e sovversive. Il metodo adottato è l’analisi filmica, con particolare attenzione alla messa in scena, alla costruzione del personaggio femminile e alle strategie narrative. Le analisi di caso sono costituite da sei film: Girl Boss Guerrilla (Norifumi Suzuki, 1972), Girl Boss Blues: Queen Bee's Counterattack (Norifumi Suzuki, 1971), Sex and Fury (Norifumi Suzuki, 1973), School of the Holy Beast (Norifumi Suzuki, 1974), Female Prisoner 701: Scorpion (Shunya Itō, 1972) e Lady Snowblood (Toshiya Fujita, 1973). L’analisi di questi film consente di osservare da vicino le dinamiche di potere, desiderio e vendetta che attraversano le protagoniste. I risultati della ricerca mostrano come, nonostante l’apparente funzione voyeuristica e l’inquadramento patriarcale tipico del genere, molte delle eroine dei pinku eiga siano in grado di sovvertire le logiche del dominio maschile, offrendo modelli di resistenza e autonomia. In questo modo, il cinema exploitation giapponese fa riflettere sulle ambivalenze della rappresentazione di genere in contesti dominati dall’industria e dalla censura.

Dalle Sukeban alle Samurai. Rappresentazioni del femminile nel cinema d'exploitation giapponese.

RIGONI, BENEDETTA
2024/2025

Abstract

This thesis examines the representation of the female figure in Japanese exploitation cinema. The aim is to explore how these films, often characterized by explicit content and commercial formulas, can offer spaces of ambiguity and subversion of gender stereotypes. Following a brief introduction to the phenomenon of exploitation cinema in the Western context, particularly in the United States, and its main subgenres, the focus shifts to the Japanese context. Special attention is given to pinku eiga and its most significant variations, such as films centered on sukeban (girl gang leaders) and those featuring samurai women. The theoretical framework draws on Laura Mulvey’s studies on the male gaze and subsequent developments around the female gaze, as well as on feminist and film theory contributions that reflect on the ambivalence between objectification and female agency. Japanese exploitation cinema, in this sense, presents itself as a contradictory narrative and visual space, where the spectacularization of the female body coexists with the portrayal of rebellious and subversive women. The research method consists of film analysis, with particular attention to mise-en-scène, character construction, and narrative strategies. The case studies include six films: Girl Boss Guerrilla (Norifumi Suzuki, 1972), Girl Boss Blues: Queen Bee's Counterattack (Norifumi Suzuki, 1971), Sex and Fury (Norifumi Suzuki, 1973), School of the Holy Beast (Norifumi Suzuki, 1974), Female Prisoner 701: Scorpion (Shunya Itō, 1972), and Lady Snowblood (Toshiya Fujita, 1973). These analyses allow for a closer look at the dynamics of power, desire, and revenge embodied by the protagonists. The research findings reveal that, despite the genre’s apparent voyeuristic function and patriarchal framing, many of the heroines in pinku eiga can subvert male-dominated structures, offering models of resistance and autonomy. In this way, Japanese exploitation cinema becomes a valuable lens through which to reflect on the ambivalences of gender representation within systems shaped by industry and censorship.
2024
From Sukeban to Samurai: Female representations in Japanese exploitation cinema.
La tesi analizza la rappresentazione della figura femminile all’interno dei film d’exploitation giapponesi. L’obiettivo è indagare come queste produzioni cinematografiche, spesso caratterizzate da contenuti espliciti e formule commerciali, offrano spazi di ambiguità e sovversione degli stereotipi di genere. Dopo una breve introduzione sul fenomeno dell’exploitation cinematografica in ambito occidentale, in particolare statunitense, e sui suoi principali sottogeneri, l’analisi si concentra sul contesto giapponese, con riferimento al pinku eiga e ad alcune delle sue declinazioni più significative, come i film incentrati sulle sukeban (ragazze boss delle gang scolastiche), o quelli sulle donne samurai. Il quadro teorico di riferimento si basa sugli studi di Laura Mulvey sul male gaze e le successive elaborazioni sul female gaze, nonché su contributi di area filmica e femminista che riflettono sull’ambivalenza tra oggettivazione e agency femminile. Il cinema d’exploitation giapponese, in questo senso, si presenta come uno spazio narrativo e visivo contraddittorio, dove la spettacolarizzazione del corpo femminile coesiste con la rappresentazione di donne ribelli e sovversive. Il metodo adottato è l’analisi filmica, con particolare attenzione alla messa in scena, alla costruzione del personaggio femminile e alle strategie narrative. Le analisi di caso sono costituite da sei film: Girl Boss Guerrilla (Norifumi Suzuki, 1972), Girl Boss Blues: Queen Bee's Counterattack (Norifumi Suzuki, 1971), Sex and Fury (Norifumi Suzuki, 1973), School of the Holy Beast (Norifumi Suzuki, 1974), Female Prisoner 701: Scorpion (Shunya Itō, 1972) e Lady Snowblood (Toshiya Fujita, 1973). L’analisi di questi film consente di osservare da vicino le dinamiche di potere, desiderio e vendetta che attraversano le protagoniste. I risultati della ricerca mostrano come, nonostante l’apparente funzione voyeuristica e l’inquadramento patriarcale tipico del genere, molte delle eroine dei pinku eiga siano in grado di sovvertire le logiche del dominio maschile, offrendo modelli di resistenza e autonomia. In questo modo, il cinema exploitation giapponese fa riflettere sulle ambivalenze della rappresentazione di genere in contesti dominati dall’industria e dalla censura.
cinema giapponese
exploitation
pinku eiga
sukeban
male/female gaze
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90611