The following thesis aims to analyze the largest Italian song festival, namely the Sanremo Festival, born in 1951 and which, to date, has reached 75 years of musical activity. An event initially broadcast on the radio and then landed in 1955 on television, in particular on Rai, and subsequently also on Eurovision and on the web. First, an overview is given of the birth of the Festival, then moving on to its evolution up to the last years, which include the period of greatest success, the 5 years of Amadeus and the subsequent conduction of Carlo Conti. In particular, the Sanremo24 edition will be examined, with an analysis of the rules and consequently what led to greater involvement by young people, including memes on social media, the Fantasanremo game, and the entertainment created by Amadeus, all elements that led to a peak in listenings never seen before. We will then move on to Sanremo25, discussing what is inherited and what will instead be modified with the arrival of a new host and artistic director, to then, finally, understand whether the differences have led to a failure or a further growth in public appreciation.
La seguente tesi di laurea ha l’obiettivo di analizzare il più grande festival della canzone italiana, ovvero il Festival di Sanremo, nato nel 1951 e che, ad oggi, è arrivato a compiere 75 anni di attività musicale. Un evento inizialmente trasmesso alla radio per poi sbarcare nel 1955 in televisione, in particolare alla Rai, e successivamente anche in Eurovisione e sul web. In primo luogo viene fatta una panoramica sulla nascita del Festival passando poi per la sua evoluzione fino agli ultimi anni, che comprendono il periodo di maggior successo, i 5 anni di Amadeus e la successiva conduzione di Carlo Conti. Verranno prese in esame, in particolare, l’edizione Sanremo24, con un’analisi del regolamento e di conseguenza ciò che ha portato ad un maggiore coinvolgimento da parte dei giovani, tra meme sui social media, il gioco del Fantasanremo, e l’intrattenimento creato da Amadeus, tutti elementi che hanno portato ad un picco di ascolti mai visto prima. Si passerà poi a Sanremo25, trattando ciò che viene ereditato e ciò che sarà invece modificato con l’arrivo di un nuovo conduttore e direttore artistico, per poi, infine, capire se le differenze hanno portato ad un insuccesso o un ulteriore crescita di gradimento del pubblico.
La storia del Festival di Sanremo: le edizioni di Amadeus e Carlo Conti.
MASIA, VALENTINA
2024/2025
Abstract
The following thesis aims to analyze the largest Italian song festival, namely the Sanremo Festival, born in 1951 and which, to date, has reached 75 years of musical activity. An event initially broadcast on the radio and then landed in 1955 on television, in particular on Rai, and subsequently also on Eurovision and on the web. First, an overview is given of the birth of the Festival, then moving on to its evolution up to the last years, which include the period of greatest success, the 5 years of Amadeus and the subsequent conduction of Carlo Conti. In particular, the Sanremo24 edition will be examined, with an analysis of the rules and consequently what led to greater involvement by young people, including memes on social media, the Fantasanremo game, and the entertainment created by Amadeus, all elements that led to a peak in listenings never seen before. We will then move on to Sanremo25, discussing what is inherited and what will instead be modified with the arrival of a new host and artistic director, to then, finally, understand whether the differences have led to a failure or a further growth in public appreciation.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Masia_Valentina.pdf
Accesso riservato
Dimensione
35.76 MB
Formato
Adobe PDF
|
35.76 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/90705