This thesis explores the fundamental role of music in child development, recognizing it as a key tool for optimizing the critical period of early childhood. The research description aims to analyze the beneficial effects of music on language, memory, intelligence, and the mother-infant bond. Subsequently, the main theoretical concepts of Edwin E. Gordon's Music Learning Theory (MLT) are described, an approach that views language acquisition as similar to musical learning, focusing on the key concept of audiation. Specifically, preparatory audiation will be explained, followed by the practical aspects of Gordon's theory, which emphasize the role of the body, movement, voice, play, and a carefully curated setting to create an environment that fosters musical internalization. In summary, the thesis aims to demonstrate how music, applied according to E. Gordon's Music Learning Theory, is essential for nurturing a child's holistic development and innate potential from birth.
Questo elaborato esplora il ruolo fondamentale della musica nello sviluppo infantile, riconoscendola come uno strumento chiave per ottimizzare il periodo critico della prima infanzia. La descrizione della ricerca ha lo scopo di analizzare gli effetti benefici della musica sul linguaggio, memoria, intelligenza e sul legame tra madre e bambino. Successivamente, vengono descritti i principali concetti teorici della Music Learning Theory (MLT) di Edwin E. Gordon, un approccio che considera l’acquisizione del linguaggio simile all’apprendimento musicale focalizzando la sua teoria sul concetto cardine di audiation (audiazione). In particolare, verrà spiegata l'audiation (audiazione) preparatoria e successivamente gli aspetti pratici della teoria di Gordon che enfatizzano il ruolo del corpo, del movimento, della voce, del gioco e di un setting curato nel dettaglio per creare un ambiente che permetta l’interiorizzazione musicale. In sintesi, la tesi ha l’obbiettivo di dimostrare come la musica, attraverso l’applicazione secondo la Music Learning Theory di E. Gordon, sia essenziale per nutrire lo sviluppo olistico del bambino e il suo potenziale innato fin dalla nascita.
Gli effetti della musica sullo sviluppo della prima infanzia e la teoria dell'apprendimento musicale di Edwin E. Gordon
SILVA, HANDUN SADUNI BIANCA
2024/2025
Abstract
This thesis explores the fundamental role of music in child development, recognizing it as a key tool for optimizing the critical period of early childhood. The research description aims to analyze the beneficial effects of music on language, memory, intelligence, and the mother-infant bond. Subsequently, the main theoretical concepts of Edwin E. Gordon's Music Learning Theory (MLT) are described, an approach that views language acquisition as similar to musical learning, focusing on the key concept of audiation. Specifically, preparatory audiation will be explained, followed by the practical aspects of Gordon's theory, which emphasize the role of the body, movement, voice, play, and a carefully curated setting to create an environment that fosters musical internalization. In summary, the thesis aims to demonstrate how music, applied according to E. Gordon's Music Learning Theory, is essential for nurturing a child's holistic development and innate potential from birth.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Silva_HandunSaduniBianca.pdf
Accesso riservato
Dimensione
615.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
615.5 kB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/91060