The ability to represent zero as a numerical quantity is considered a major cognitive milestone, so far documented only in a few species. This study investigated whether newborn domestic chicks (Gallus gallus) are capable of cognitively processing the absence of elements as part of a continuous numerical scale, and whether such representation is influenced by the numerical distance between zero and other numerosities. Thirty-six chicks were tested using a matching-to-sample paradigm, in which they had to choose between two stimuli associated respectively with zero and with a numerical quantity (1, 3, or 6). Each subject completed both training and test sessions; accuracy and response latency were analyzed for each experimental condition. Results showed that accuracy was significantly above chance only in the 0 vs 3 condition. No significant effects emerged for the 0 vs 1 and 0 vs 6 comparisons, and no effect of numerical distance was detected. Additionally, no significant differences were found between test and training phases, nor was there a correlation between accuracy and latency. Overall, the findings do not provide systematic support for the hypothesis that chicks represent zero as an abstract quantity positioned on a numerical continuum. It is possible that the empty set is perceived as a qualitatively distinct category, or that the complexity of the task masked more spontaneous numerical abilities.

La capacità di rappresentare lo zero come quantità numerica è considerata un’importante conquista cognitiva, finora osservata solo in poche specie. Il presente studio ha esplorato se i pulcini neonati (Gallus gallus) siano in grado di trattare l’insieme vuoto come parte di un continuum numerico, valutando la presenza di un possibile effetto distanza tra zero e altre numerosità. Trentasei soggetti sono stati sottoposti a un paradigma di matching-to-sample, in cui dovevano scegliere tra due stimoli rappresentanti rispettivamente lo zero e una numerosità (1, 3 o 6). Ogni soggetto ha completato sessioni di training e test; per ciascuna condizione sperimentale sono state analizzate accuratezza e latenza di risposta. I risultati mostrano un’accuratezza significativamente superiore al caso solo nella condizione 0 vs 3. Nessuna evidenza significativa è emersa per le condizioni 0 vs 1 e 0 vs 6, e non è stato riscontrato alcun effetto della distanza numerica. Inoltre, non sono emerse differenze tra test e training, né correlazioni tra accuratezza e latenza. Nel complesso, i risultati non supportano in modo sistematico l’ipotesi che i pulcini rappresentino lo zero come una quantità astratta lungo un continuum numerico. È possibile che l’insieme vuoto venga percepito come una categoria qualitativamente distinta, o che la complessità del compito abbia mascherato abilità numeriche più spontanee.

Rappresentazione dello zero come insieme vuoto nel continuum numerico nel pulcino di pollo domestico (Gallus gallus)

GHIRELLO, RICCARDO
2024/2025

Abstract

The ability to represent zero as a numerical quantity is considered a major cognitive milestone, so far documented only in a few species. This study investigated whether newborn domestic chicks (Gallus gallus) are capable of cognitively processing the absence of elements as part of a continuous numerical scale, and whether such representation is influenced by the numerical distance between zero and other numerosities. Thirty-six chicks were tested using a matching-to-sample paradigm, in which they had to choose between two stimuli associated respectively with zero and with a numerical quantity (1, 3, or 6). Each subject completed both training and test sessions; accuracy and response latency were analyzed for each experimental condition. Results showed that accuracy was significantly above chance only in the 0 vs 3 condition. No significant effects emerged for the 0 vs 1 and 0 vs 6 comparisons, and no effect of numerical distance was detected. Additionally, no significant differences were found between test and training phases, nor was there a correlation between accuracy and latency. Overall, the findings do not provide systematic support for the hypothesis that chicks represent zero as an abstract quantity positioned on a numerical continuum. It is possible that the empty set is perceived as a qualitatively distinct category, or that the complexity of the task masked more spontaneous numerical abilities.
2024
Representation of zero as an empty set in the numerical continuum in the domestic chick (Gallus gallus)
La capacità di rappresentare lo zero come quantità numerica è considerata un’importante conquista cognitiva, finora osservata solo in poche specie. Il presente studio ha esplorato se i pulcini neonati (Gallus gallus) siano in grado di trattare l’insieme vuoto come parte di un continuum numerico, valutando la presenza di un possibile effetto distanza tra zero e altre numerosità. Trentasei soggetti sono stati sottoposti a un paradigma di matching-to-sample, in cui dovevano scegliere tra due stimoli rappresentanti rispettivamente lo zero e una numerosità (1, 3 o 6). Ogni soggetto ha completato sessioni di training e test; per ciascuna condizione sperimentale sono state analizzate accuratezza e latenza di risposta. I risultati mostrano un’accuratezza significativamente superiore al caso solo nella condizione 0 vs 3. Nessuna evidenza significativa è emersa per le condizioni 0 vs 1 e 0 vs 6, e non è stato riscontrato alcun effetto della distanza numerica. Inoltre, non sono emerse differenze tra test e training, né correlazioni tra accuratezza e latenza. Nel complesso, i risultati non supportano in modo sistematico l’ipotesi che i pulcini rappresentino lo zero come una quantità astratta lungo un continuum numerico. È possibile che l’insieme vuoto venga percepito come una categoria qualitativamente distinta, o che la complessità del compito abbia mascherato abilità numeriche più spontanee.
Numerosità
Empty set
Distanza numerica
Matching-to-sample
Gallus gallus
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_Riccardo_Ghirello.pdf

Accesso riservato

Dimensione 547.33 kB
Formato Adobe PDF
547.33 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/91358