The production of structural components featuring advantageous properties in terms of strength-to-weight ratio and buy-to-fly ratio has made significant progress in recent years thanks to the unique capabilities of additive manufacturing. Among these capabilities is the possibility of fabricating objects with highly complex geometries and intricate architectures. Specifically, additive manufacturing enables the creation of topologically optimized geometries and/or lattice structures that allow engineering design to be precisely tailored to the specific requirements of each application, thereby enhancing structural efficiency. Moreover, the advantages achievable in terms of component weight reduction, minimization of material waste, and optimization of resource usage contribute to greater sustainability of the manufacturing process. However, despite these benefits, additive manufacturing components are still often characterized by various types of defects, some of which can be highly critical to functionality and safety. To reduce the occurrence of such defects and achieve components of adequate quality, careful production planning is essential. This project focuses on the additive manufacturing design of a metal bracket for engine support. The main objective is to select the most suitable manufacturing process and optimal process parameters, including the choice of material and specifications regarding geometric and dimensional tolerances as well as surface finish. Finally, the necessary post-processing operations are identified in order to meet the quality and functional requirements established during the case analysis phase.

La produzione di componenti strutturali caratterizzati da proprietà vantaggiose in termi- ni di strength-to-weight ratio e buy-to-fly ratio ha fatto significativi progressi negli ultimi anni grazie alle capacità uniche della fabbricazione additiva, tra cui la possibilità di realizzare oggetti con geometrie altamente complesse e architetture intricate. Nello specifico, la fabbricazione additiva consente la produzione di geometrie ottimizzate topologicamente e/o strutture reticolari che consentono di adattare con precisione la progettazione ingegneristica ai requisiti specifici di ogni applicazione, migliorandone l’efficienza strutturale. Inoltre, i vantaggi ottenibili in termini di riduzione del peso dei componenti, minimizzazione degli scarti di materiale e ottimizzazione nell’utilizzo delle risorse contribuiscono ad una maggiore sostenibilità del processo produttivo. Tuttavia, nonostante i vantaggi, i componenti della fabbricazione additiva sono tuttora spesso caratterizzati da diverse tipologie di difetti, che in alcuni casi risultano altamente critici per la funzionalità e la sicurezza. Per ridurre la presenza di difetti e ottenere componenti di qualità adeguata, risulta necessario progettare con cura la produzione. Questo progetto, in particolare, si concentra sulla progettazione della produzione additiva di una staffa in metallo per il supporto motore. L’obiettivo principale risiede nella scelta del miglior processo produttivo e dei parametri di processo ottimali tra i quali la scelta del materiale e delle specifiche in termini di tolleranze geometrico-dimensionali e di finitura superficiale. Si identificano infine le operazioni di post-processing necessarie a garantire il superamento dei requisiti di qualità e funzionalità definiti in fase di analisi del caso.

Progettazione della produzione additiva di un componente strutturale in metallo per il settore aerospaziale

DALL'OSTO, FILIPPO
2024/2025

Abstract

The production of structural components featuring advantageous properties in terms of strength-to-weight ratio and buy-to-fly ratio has made significant progress in recent years thanks to the unique capabilities of additive manufacturing. Among these capabilities is the possibility of fabricating objects with highly complex geometries and intricate architectures. Specifically, additive manufacturing enables the creation of topologically optimized geometries and/or lattice structures that allow engineering design to be precisely tailored to the specific requirements of each application, thereby enhancing structural efficiency. Moreover, the advantages achievable in terms of component weight reduction, minimization of material waste, and optimization of resource usage contribute to greater sustainability of the manufacturing process. However, despite these benefits, additive manufacturing components are still often characterized by various types of defects, some of which can be highly critical to functionality and safety. To reduce the occurrence of such defects and achieve components of adequate quality, careful production planning is essential. This project focuses on the additive manufacturing design of a metal bracket for engine support. The main objective is to select the most suitable manufacturing process and optimal process parameters, including the choice of material and specifications regarding geometric and dimensional tolerances as well as surface finish. Finally, the necessary post-processing operations are identified in order to meet the quality and functional requirements established during the case analysis phase.
2024
Design of the production chain for an aerospace structural component using metal additive manufacturing ​
La produzione di componenti strutturali caratterizzati da proprietà vantaggiose in termi- ni di strength-to-weight ratio e buy-to-fly ratio ha fatto significativi progressi negli ultimi anni grazie alle capacità uniche della fabbricazione additiva, tra cui la possibilità di realizzare oggetti con geometrie altamente complesse e architetture intricate. Nello specifico, la fabbricazione additiva consente la produzione di geometrie ottimizzate topologicamente e/o strutture reticolari che consentono di adattare con precisione la progettazione ingegneristica ai requisiti specifici di ogni applicazione, migliorandone l’efficienza strutturale. Inoltre, i vantaggi ottenibili in termini di riduzione del peso dei componenti, minimizzazione degli scarti di materiale e ottimizzazione nell’utilizzo delle risorse contribuiscono ad una maggiore sostenibilità del processo produttivo. Tuttavia, nonostante i vantaggi, i componenti della fabbricazione additiva sono tuttora spesso caratterizzati da diverse tipologie di difetti, che in alcuni casi risultano altamente critici per la funzionalità e la sicurezza. Per ridurre la presenza di difetti e ottenere componenti di qualità adeguata, risulta necessario progettare con cura la produzione. Questo progetto, in particolare, si concentra sulla progettazione della produzione additiva di una staffa in metallo per il supporto motore. L’obiettivo principale risiede nella scelta del miglior processo produttivo e dei parametri di processo ottimali tra i quali la scelta del materiale e delle specifiche in termini di tolleranze geometrico-dimensionali e di finitura superficiale. Si identificano infine le operazioni di post-processing necessarie a garantire il superamento dei requisiti di qualità e funzionalità definiti in fase di analisi del caso.
produzione additiva
settore aerospaziale
setup processo ​
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi_triennale_Dall'Osto.pdf

accesso aperto

Dimensione 3.03 MB
Formato Adobe PDF
3.03 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/92606