This work analyzes how the organizational design and business model of an Amazon vendor can be optimized through leadership and Human Resource Management practices, applied in a real operational context. During the company internship, disputes on Amazon Vendor orders were managed, electronic invoicing procedures were taken care of and the use of TeamSystem management software for administrative and accounting activities was implemented. The comparison with the literature on digital business models, entrepreneurial skills models and the alignment between HRM and performance has allowed us to highlight how agile internal processes and a leadership based on accountability and continuous training favor operational effectiveness. The results show that a flexible organization supports the adaptation of the business model to the dynamics of the digital market, improving the quality of service and customer satisfaction.

Il presente lavoro analizza come il design organizzativo e il modello di business di un vendor Amazon possano essere ottimizzati attraverso pratiche di leadership e di Human Resource Management, applicate in un contesto operativo reale. Durante lo stage aziendale sono state gestite contestazioni sugli ordini Amazon Vendor, curate le procedure di fatturazione elettronica e implementato l’utilizzo del software gestionale TeamSystem per attività amministrative e contabili. Il confronto con la letteratura sui modelli di business digitali, sui modelli di competenze imprenditoriali e sull’allineamento tra HRM e performance ha permesso di evidenziare come processi interni agili e una leadership basata sulla responsabilizzazione e sulla formazione continua favoriscano l’efficacia operativa. I risultati mostrano che un’organizzazione flessibile supporta l’adeguamento del business model alle dinamiche del mercato digitale, migliorando la qualità del servizio e la soddisfazione del cliente.

Design organizzativo 4.0: processi e modelli in un'era di piattaforme digitali

MANDUCHI, MICHELANGELO
2024/2025

Abstract

This work analyzes how the organizational design and business model of an Amazon vendor can be optimized through leadership and Human Resource Management practices, applied in a real operational context. During the company internship, disputes on Amazon Vendor orders were managed, electronic invoicing procedures were taken care of and the use of TeamSystem management software for administrative and accounting activities was implemented. The comparison with the literature on digital business models, entrepreneurial skills models and the alignment between HRM and performance has allowed us to highlight how agile internal processes and a leadership based on accountability and continuous training favor operational effectiveness. The results show that a flexible organization supports the adaptation of the business model to the dynamics of the digital market, improving the quality of service and customer satisfaction.
2024
Organizational design 4.0: processes and models in an era of digital platforms
Il presente lavoro analizza come il design organizzativo e il modello di business di un vendor Amazon possano essere ottimizzati attraverso pratiche di leadership e di Human Resource Management, applicate in un contesto operativo reale. Durante lo stage aziendale sono state gestite contestazioni sugli ordini Amazon Vendor, curate le procedure di fatturazione elettronica e implementato l’utilizzo del software gestionale TeamSystem per attività amministrative e contabili. Il confronto con la letteratura sui modelli di business digitali, sui modelli di competenze imprenditoriali e sull’allineamento tra HRM e performance ha permesso di evidenziare come processi interni agili e una leadership basata sulla responsabilizzazione e sulla formazione continua favoriscano l’efficacia operativa. I risultati mostrano che un’organizzazione flessibile supporta l’adeguamento del business model alle dinamiche del mercato digitale, migliorando la qualità del servizio e la soddisfazione del cliente.
ORGANISATION DESIGN
AMAZON VENDOR
LEADERSHIP
H.R. MANAGEMENT
BUSINESS MODEL
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Manduchi_Michelangelo.pdf

accesso aperto

Dimensione 361.1 kB
Formato Adobe PDF
361.1 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/93638