This thesis explores Morenian psychodrama, founded by Jacob Levi Moreno, and its application in the context of early childhood. The first part of the thesis provides a theoretical and methodological analysis, beginning with the origins of the Theatre of Spontaneity, and then examining the fundamental concepts of psychodrama. It delves into the triadic structure composed of spontaneity-creativity, role-counterrole, and tele-encounter, as well as the five operational tools and the main techniques used in classical psychodrama. The final chapter focuses on the application of classical psychodrama in work with children, highlighting its value as both an educational and therapeutic tool.

La presente tesi esplora lo psicodramma moreniano, fondato da Jacob Levi Moreno, e la sua applicazione nel contesto della prima infanzia. Nella prima parte di tesi si effettua un'analisi teorica e metodologica partendo dalle origini del teatro della spontaneità, analizzando poi i concetti fondamentali dello psicodramma approfondendo la struttura triadica formata da spontaneità-creatività; ruolo-controruolo e tele-incontro; e approfondendo i cinque strumenti operativi e le principali tecniche utilizzate nello psicodramma. Mentre il capitolo finale si concentra sull'applicazione dello psicodramma classico nel lavoro con i bambini come strumento educativo e terapeutico.

Lo psicodramma moreniano e la sua applicazione nella prima infanzia.

PILOTTO, ARIANNA
2024/2025

Abstract

This thesis explores Morenian psychodrama, founded by Jacob Levi Moreno, and its application in the context of early childhood. The first part of the thesis provides a theoretical and methodological analysis, beginning with the origins of the Theatre of Spontaneity, and then examining the fundamental concepts of psychodrama. It delves into the triadic structure composed of spontaneity-creativity, role-counterrole, and tele-encounter, as well as the five operational tools and the main techniques used in classical psychodrama. The final chapter focuses on the application of classical psychodrama in work with children, highlighting its value as both an educational and therapeutic tool.
2024
The Morenian psychodrama and its application in early childhood.
La presente tesi esplora lo psicodramma moreniano, fondato da Jacob Levi Moreno, e la sua applicazione nel contesto della prima infanzia. Nella prima parte di tesi si effettua un'analisi teorica e metodologica partendo dalle origini del teatro della spontaneità, analizzando poi i concetti fondamentali dello psicodramma approfondendo la struttura triadica formata da spontaneità-creatività; ruolo-controruolo e tele-incontro; e approfondendo i cinque strumenti operativi e le principali tecniche utilizzate nello psicodramma. Mentre il capitolo finale si concentra sull'applicazione dello psicodramma classico nel lavoro con i bambini come strumento educativo e terapeutico.
Psicodramma
Jacob Levi Moreno
Prima infanzia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pilotto_Arianna.pdf

Accesso riservato

Dimensione 636.68 kB
Formato Adobe PDF
636.68 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94619