This thesis is the result of an internship experience carried out at Sanmarco Informatica S.p.A., an IT consulting company that supports its clients in adopting customized software solutions tailored to their specific needs. The project analyzed in this work stems from a collaboration with Energreen S.p.A., a company based in the lower Vicenza area that produces professional, technologically advanced agricultural machinery designed to meet modern market requirements in terms of safety and performance. The company chose to implement SCC (Supply Chain Collaboration) software, developed by Sanmarco Informatica, to manage its suppliers with the goal of improving the supply chain’s performance from both operational and economic perspectives. The initial analysis of logistics processes highlighted the need to make these processes more transparent, fostering greater collaboration between the company and its suppliers. Following the software implementation phase, the supply chain is expected to achieve a higher level of integration and become easier to manage. Through more precise process monitoring, greater delivery punctuality can be ensured, ultimately leading to increased profitability. The final objective of this thesis is to analyze the different stages of the software implementation process and to present the results obtained, taking into account the specific challenges faced by the company under study.
La seguente tesi è il risultato dell’esperienza di tirocinio condotta presso Sanmarco Informatica S.P.A., un'azienda di consulenza informatica che supporta i suoi clienti nell'adozione di soluzioni software sviluppate su misura secondo le loro necessità. Il progetto che viene analizzato nasce dalla collaborazione con Energreen S.p.A., un'azienda del basso vicentino che produce macchine agricole professionali e tecnologicamente avanzate che rispondono alle moderne esigenze di sicurezza e performance richieste dal mercato. La società ha scelto di implementare il software SCC ("Supply Chain Collaboration") sviluppato da Sanmarco Informatica per la gestione dei fornitori, con l'obiettivo di migliorare le performance della supply chain sia dal punto di vista operativo che da quello economico. A partire dall'analisi iniziale dei processi legati alla logistica è emersa la necessità di rendere tali processi più trasparenti, in un'ottica di collaborazione tra l’azienda e i fornitori. In seguito alla fase di implementazione del software la supply chain dovrebbe raggiungere un grado di integrazione più elevato e dovrebbe diventare più facilmente gestibile. Grazie a un controllo più preciso dei processi in corso, infatti, viene garantita una maggiore puntualità delle consegne e quindi un aumento dei profitti. Lo scopo finale della tesi è quello di analizzare le diverse fasi dell'implementazione del software e di riportare i risultati ottenuti, in relazione alle criticità specifiche dell'azienda caso di studio.
Digitalizzazione, integrazione e collaborazione nella gestione della supply chain: il caso Energreen S.P.A.
FIOROTTO, BEATRICE
2024/2025
Abstract
This thesis is the result of an internship experience carried out at Sanmarco Informatica S.p.A., an IT consulting company that supports its clients in adopting customized software solutions tailored to their specific needs. The project analyzed in this work stems from a collaboration with Energreen S.p.A., a company based in the lower Vicenza area that produces professional, technologically advanced agricultural machinery designed to meet modern market requirements in terms of safety and performance. The company chose to implement SCC (Supply Chain Collaboration) software, developed by Sanmarco Informatica, to manage its suppliers with the goal of improving the supply chain’s performance from both operational and economic perspectives. The initial analysis of logistics processes highlighted the need to make these processes more transparent, fostering greater collaboration between the company and its suppliers. Following the software implementation phase, the supply chain is expected to achieve a higher level of integration and become easier to manage. Through more precise process monitoring, greater delivery punctuality can be ensured, ultimately leading to increased profitability. The final objective of this thesis is to analyze the different stages of the software implementation process and to present the results obtained, taking into account the specific challenges faced by the company under study.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/94811