The first chapter of the final work deals with the treatment of Giovanni Gentile’s concept of praxis seen in its historicity starting from the thought of Marx, who conceives as a principle of reality the economic structure of society. In the second chapter, instead, I deal with the concept of Gentilian self-creation (autoctisis), and then analyze the relationship that exists between practice and art, understood as a particular form of practice. In particular I show how the artist, or artifex, is nothing more than the man of practice similar to a philosopher-artist demiurge; as the platonic demiurge, as described in Timeo, creates the world from chora (formless matter), so the artist creates his work of art. Gentile compares the demiurge to "genius"; taking up a passage from Kant’s "Critique of the capacity for judgment", he calls himself "genius" a talent, a natural gift since art is assimilated to nature. I continue, then, with the sub - classification of fine arts and the relationship between art and technique, in which poetry is seen in this context as the art form most linked to the philosophical concept. Finally in the third chapter, excerpt of the transition from art to poetry on Giovanni Gentile’s interpretation of the poetics of Dante, Leopardi and Manzoni. In particular, in the "Studies on Dante", by Gentile, there is a comparison between the philosophy of Plato and Leopardi; Plato represents the optimistic philosophy of existence in which man frees himself from materiality to draw on the idea of Good. Leopardi, on the other hand, has a pessimistic and materialistic vision; in the Zibaldone, in fact, he refers to the concept of "ultrafilosofia", understood as a "superior" philosophy that knows the whole and intimate of things and more linked to nature. I will then discuss Alessandro Manzoni's conception of history as providential, a concept Gentile considers the greatest poet of the Italian Risorgimento for his anti-Enlightenment view of history. Manzoni was a key figure in Italian literature, as his novel "The Betrothed" led to the unification of the Italian language. Manzoni's conception of the world is religious and Christian, because there is no morality that does not have a religious foundation and does not subject the individual to a law that is absolutely superior or rigidly restricts his free will, since moral law is the very will of God. While Manzoni has faith in Divine Providence as a means of redemption from social injustice, Leopardi, on the other hand, has a pessimistic and materialistic view of existence; In the Zibaldone, in fact, he refers to the concept of "ultraphilosophy," understood as a "superior" philosophy that knows the whole and intimate aspects of things and is more closely connected to nature. Despite being a pessimist, according to Gentile, he recognized the value of poetry and imagination in overcoming illusion and the sense of precariousness.

Il primo capitolo dell’elaborato finale riguarda la trattazione del concetto di prassi di Giovanni Gentile visto nella sua storicità a partire dal pensiero di Marx, il quale concepisce come principio di realtà la struttura economica della società. Nel secondo capitolo, invece, tratto il concetto di autocreazione gentiliano (autoctisi), per poi analizzare il rapporto che sussiste tra la prassi e l’arte, intesa come una forma particolare di prassi. In particolare dimostro come l’artista, ovvero artifex, non è altro che l’uomo della prassi simile ad un demiurgo filosofo-artista; come il demiurgo platonico, come viene descritto nel Timeo, crea il mondo dalla chora (materia informe), così l’artista crea la sua opera d’arte. Gentile paragona il demiurgo al “genio”; riprendendo un passo della “Critica della capacità di giudizio” di Kant, si definisce “genio” un talento, dono naturale poiché l’arte si assimila alla natura. Proseguo, poi, con la sotto - classificazione delle arti belle e il rapporto tra arte e tecnica, in cui la poesia viene vista in questo contesto come la forma d’arte più legata al concetto filosofico. Infine nel terzo capitolo, tratto del passaggio dall’arte alla poesia concentrandomi sull’interpretazione di Giovanni Gentile alla poetica di Dante, Manzoni e Leopardi. In particolare, negli “Studi su Dante”, opera di Gentile, si fa un confronto tra la filosofia di Platone e Leopardi; Platone rappresenta la filosofia ottimistica dell’esistenza in cui l’uomo si libera dalla materialità per attingere all’idea del Bene. Leopardi, invece, ha una visione pessimistica e materialistica; nello Zibaldone, infatti, egli fa riferimento al concetto di “ultrafilosofia”, intesa come filosofia “superiore” che conosce l’intero e l’intimo delle cose e più legata alla natura. Tratterò, poi, della concezione della storia intesa come provvidenzialistica in Alessandro Manzoni, che viene considerato da Gentile come il più grande poeta del risorgimento italiano per la sua visione della storia intesa come anti-illuministica. Manzoni è stato un autore fondamentale per la letteratura italiana, in quanto con il romanzo “I promessi sposi” porta all’unificazione della lingua italiana.

“Gentile e la filosofia della prassi: dall’attualismo all’arte”

BALDO, JACOPO
2024/2025

Abstract

The first chapter of the final work deals with the treatment of Giovanni Gentile’s concept of praxis seen in its historicity starting from the thought of Marx, who conceives as a principle of reality the economic structure of society. In the second chapter, instead, I deal with the concept of Gentilian self-creation (autoctisis), and then analyze the relationship that exists between practice and art, understood as a particular form of practice. In particular I show how the artist, or artifex, is nothing more than the man of practice similar to a philosopher-artist demiurge; as the platonic demiurge, as described in Timeo, creates the world from chora (formless matter), so the artist creates his work of art. Gentile compares the demiurge to "genius"; taking up a passage from Kant’s "Critique of the capacity for judgment", he calls himself "genius" a talent, a natural gift since art is assimilated to nature. I continue, then, with the sub - classification of fine arts and the relationship between art and technique, in which poetry is seen in this context as the art form most linked to the philosophical concept. Finally in the third chapter, excerpt of the transition from art to poetry on Giovanni Gentile’s interpretation of the poetics of Dante, Leopardi and Manzoni. In particular, in the "Studies on Dante", by Gentile, there is a comparison between the philosophy of Plato and Leopardi; Plato represents the optimistic philosophy of existence in which man frees himself from materiality to draw on the idea of Good. Leopardi, on the other hand, has a pessimistic and materialistic vision; in the Zibaldone, in fact, he refers to the concept of "ultrafilosofia", understood as a "superior" philosophy that knows the whole and intimate of things and more linked to nature. I will then discuss Alessandro Manzoni's conception of history as providential, a concept Gentile considers the greatest poet of the Italian Risorgimento for his anti-Enlightenment view of history. Manzoni was a key figure in Italian literature, as his novel "The Betrothed" led to the unification of the Italian language. Manzoni's conception of the world is religious and Christian, because there is no morality that does not have a religious foundation and does not subject the individual to a law that is absolutely superior or rigidly restricts his free will, since moral law is the very will of God. While Manzoni has faith in Divine Providence as a means of redemption from social injustice, Leopardi, on the other hand, has a pessimistic and materialistic view of existence; In the Zibaldone, in fact, he refers to the concept of "ultraphilosophy," understood as a "superior" philosophy that knows the whole and intimate aspects of things and is more closely connected to nature. Despite being a pessimist, according to Gentile, he recognized the value of poetry and imagination in overcoming illusion and the sense of precariousness.
2024
"Gentile and the philosophy of practice: from actualism to art"
Il primo capitolo dell’elaborato finale riguarda la trattazione del concetto di prassi di Giovanni Gentile visto nella sua storicità a partire dal pensiero di Marx, il quale concepisce come principio di realtà la struttura economica della società. Nel secondo capitolo, invece, tratto il concetto di autocreazione gentiliano (autoctisi), per poi analizzare il rapporto che sussiste tra la prassi e l’arte, intesa come una forma particolare di prassi. In particolare dimostro come l’artista, ovvero artifex, non è altro che l’uomo della prassi simile ad un demiurgo filosofo-artista; come il demiurgo platonico, come viene descritto nel Timeo, crea il mondo dalla chora (materia informe), così l’artista crea la sua opera d’arte. Gentile paragona il demiurgo al “genio”; riprendendo un passo della “Critica della capacità di giudizio” di Kant, si definisce “genio” un talento, dono naturale poiché l’arte si assimila alla natura. Proseguo, poi, con la sotto - classificazione delle arti belle e il rapporto tra arte e tecnica, in cui la poesia viene vista in questo contesto come la forma d’arte più legata al concetto filosofico. Infine nel terzo capitolo, tratto del passaggio dall’arte alla poesia concentrandomi sull’interpretazione di Giovanni Gentile alla poetica di Dante, Manzoni e Leopardi. In particolare, negli “Studi su Dante”, opera di Gentile, si fa un confronto tra la filosofia di Platone e Leopardi; Platone rappresenta la filosofia ottimistica dell’esistenza in cui l’uomo si libera dalla materialità per attingere all’idea del Bene. Leopardi, invece, ha una visione pessimistica e materialistica; nello Zibaldone, infatti, egli fa riferimento al concetto di “ultrafilosofia”, intesa come filosofia “superiore” che conosce l’intero e l’intimo delle cose e più legata alla natura. Tratterò, poi, della concezione della storia intesa come provvidenzialistica in Alessandro Manzoni, che viene considerato da Gentile come il più grande poeta del risorgimento italiano per la sua visione della storia intesa come anti-illuministica. Manzoni è stato un autore fondamentale per la letteratura italiana, in quanto con il romanzo “I promessi sposi” porta all’unificazione della lingua italiana.
Prassi
Autoctisi
Demiurgo
Genio
Poesia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94930