The thesis aims both to thoroughly explore the meaning of Plotinus' doctrine of evil and to justify his monistic conception through a careful analysis of the main arguments presented in treatise I.8. Over the course of the research, it has been demonstrated that, for the philosopher, there are not two absolute principles of reality - one good and one evil - since all things are progressive manifestations within a descending hierarchy whose extreme boundaries are represented by the One-Good and evil matter: the former as an active and productive cause, the latter as the lowest and passive semblance underlying the sensible world and bodies. The distinction between matter and the so-called "secondary evils," the problematic nature of the possibility of knowing and experiencing it, and its relationship to intelligible causes are central to Plotinus' complex discourse. According to him, the ontological and epistemological characterization of evil itself is closely intertwined with that of the original hypostases. The thesis also seeks to highlight the close relationship between Plotinus’ Platonism and the Platonic, Neoplatonic, and esoteric sources upon which his doctrine largely depends, although his metaphysical assumptions often stand in clear opposition to the exegetical tendencies of his predecessors. A significant portion of the work is devoted to examining the comparison between the theses outlined in treatise I.8 and those found in other parts of the Enneads, especially in II.4 and III.6, which offer interesting perspectives on the origin of evil, the ethical responsibility of the individual soul, and the status of matter as the total privation of both good and substance. Finally, the study attempts, on the one hand, to identify some of Plotinus’ implicit polemical targets - such as astrology and Gnosticism - and, on the other, to recover the essential refutations made by the Neoplatonist Proclus against his thesis, in order to highlight its aporias and contradictions.

La tesi intende al tempo stesso esplorare a fondo il senso della dottrina del male di Plotino e giustificare la sua concezione monistica sulla base di un'attenta analisi delle principali argomentazioni contenute nel trattato I.8. Nel corso della ricerca si è dimostrato come per il filosofo non esistano due principi assoluti della realtà - uno buono e uno cattivo - in quanto tutte le cose sono manifestazioni progressive all'interno di una gerarchia discensiva i cui estremi confini sono rappresentati dall'Uno-Bene e dalla materia malvagia, il primo causa attiva e produttiva, il secondo simulacro infimo e passivo che soggiace al mondo sensibile e ai corpi. La distinzione tra la materia e i cosiddetti "mali secondari", la problematizzazione della possibilità di una sua conoscenza ed esperienza e il rapporto tra essa e le cause intelligibili sono al centro del complesso discorso di Plotino, secondo il quale la connotazione ontologica e gnoseologica del male in sè è strettamente intrecciata con quella delle ipostasi originarie. Si è voluto inoltre evidenziare la stretta relazione che intercorre tra il platonismo di Plotino e le fonti platoniche, neoplatoniche ed esoteriche da cui la sua dottrina dipende in larga parte, sebbene i suoi presupposti metafisici si contrappongano nettamente alle tendenze esegetiche dei suoi predecessori. Un ruolo non marginale ha occupato la disamina del confronto tra le tesi esposte nel trattato I.8 e quelle che si trovano in altri luoghi delle Enneadi, specialmente in II.4 e III.6, dai quali emergono interessanti prospettive sull'origine del male, sulla responsabilità etica dell'anima individuale e sullo statuto della materia come privazione totale del bene e della sostanza. Infine si è cercato, da una parte, di ravvisare nelle critiche sottese di Plotino alcuni suoi obiettivi polemici - tra cui l'astrologia e lo gnosticismo - e, dall'altra, di recuperare le fondamentali confutazioni del neoplatonico Proclo alla sua tesi per metterne in risalto aporie e contraddizioni.

Il trattato I.8 (51) di Plotino: la dottrina del male e della materia tra monismo e dualismo

QUAGLIA, TOMMASO
2024/2025

Abstract

The thesis aims both to thoroughly explore the meaning of Plotinus' doctrine of evil and to justify his monistic conception through a careful analysis of the main arguments presented in treatise I.8. Over the course of the research, it has been demonstrated that, for the philosopher, there are not two absolute principles of reality - one good and one evil - since all things are progressive manifestations within a descending hierarchy whose extreme boundaries are represented by the One-Good and evil matter: the former as an active and productive cause, the latter as the lowest and passive semblance underlying the sensible world and bodies. The distinction between matter and the so-called "secondary evils," the problematic nature of the possibility of knowing and experiencing it, and its relationship to intelligible causes are central to Plotinus' complex discourse. According to him, the ontological and epistemological characterization of evil itself is closely intertwined with that of the original hypostases. The thesis also seeks to highlight the close relationship between Plotinus’ Platonism and the Platonic, Neoplatonic, and esoteric sources upon which his doctrine largely depends, although his metaphysical assumptions often stand in clear opposition to the exegetical tendencies of his predecessors. A significant portion of the work is devoted to examining the comparison between the theses outlined in treatise I.8 and those found in other parts of the Enneads, especially in II.4 and III.6, which offer interesting perspectives on the origin of evil, the ethical responsibility of the individual soul, and the status of matter as the total privation of both good and substance. Finally, the study attempts, on the one hand, to identify some of Plotinus’ implicit polemical targets - such as astrology and Gnosticism - and, on the other, to recover the essential refutations made by the Neoplatonist Proclus against his thesis, in order to highlight its aporias and contradictions.
2024
Plotinus' Treatise I.8 (51): The Doctrine of Evil and Matter between Monism and Dualism
La tesi intende al tempo stesso esplorare a fondo il senso della dottrina del male di Plotino e giustificare la sua concezione monistica sulla base di un'attenta analisi delle principali argomentazioni contenute nel trattato I.8. Nel corso della ricerca si è dimostrato come per il filosofo non esistano due principi assoluti della realtà - uno buono e uno cattivo - in quanto tutte le cose sono manifestazioni progressive all'interno di una gerarchia discensiva i cui estremi confini sono rappresentati dall'Uno-Bene e dalla materia malvagia, il primo causa attiva e produttiva, il secondo simulacro infimo e passivo che soggiace al mondo sensibile e ai corpi. La distinzione tra la materia e i cosiddetti "mali secondari", la problematizzazione della possibilità di una sua conoscenza ed esperienza e il rapporto tra essa e le cause intelligibili sono al centro del complesso discorso di Plotino, secondo il quale la connotazione ontologica e gnoseologica del male in sè è strettamente intrecciata con quella delle ipostasi originarie. Si è voluto inoltre evidenziare la stretta relazione che intercorre tra il platonismo di Plotino e le fonti platoniche, neoplatoniche ed esoteriche da cui la sua dottrina dipende in larga parte, sebbene i suoi presupposti metafisici si contrappongano nettamente alle tendenze esegetiche dei suoi predecessori. Un ruolo non marginale ha occupato la disamina del confronto tra le tesi esposte nel trattato I.8 e quelle che si trovano in altri luoghi delle Enneadi, specialmente in II.4 e III.6, dai quali emergono interessanti prospettive sull'origine del male, sulla responsabilità etica dell'anima individuale e sullo statuto della materia come privazione totale del bene e della sostanza. Infine si è cercato, da una parte, di ravvisare nelle critiche sottese di Plotino alcuni suoi obiettivi polemici - tra cui l'astrologia e lo gnosticismo - e, dall'altra, di recuperare le fondamentali confutazioni del neoplatonico Proclo alla sua tesi per metterne in risalto aporie e contraddizioni.
Plotino
Male
Materia
Monismo
Dualismo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94937