This thesis addresses the theme of family reunification as an educational and relational process that takes place within the framework of child protection for minors temporarily removed from their families. Starting from a theoretical framework based on the eco-systemic approach and the contributions of Anthony Maluccio, the importance of supporting the entire family system is emphasized, promoting meaningful relationships and a sense of belonging for the child to their origins. The study focuses on the P.I.P.P.I. Program, an approach aimed at preventing institutionalization, which integrates social, educational, and health services through a participatory and child-centered perspective. Specifically, the aim of the research is to analyze the coherence between the theoretical approach to family reunification and its practical implementation in the educational documentation produced by professionals. The research seeks to contribute to the ongoing reflection on the role of practitioners in building participatory educational projects capable of supporting families in vulnerable situations and, where possible, promoting sustainable reunification pathways.

La presente tesi affronta il tema della riunificazione familiare come processo educativo e relazionale che si inserisce nei percorsi di tutela dei minori allontanati temporaneamente dal proprio nucleo familiare. A partire da un quadro teorico fondato sull’approccio eco-sistemico e sul contributo di Anthony Maluccio, viene evidenziata l’importanza di sostenere l’intero sistema familiare, promuovendo legami significativi e il senso di appartenenza del bambino alle proprie origini. Il lavoro si concentra sul Programma P.I.P.P.I., un approccio volto alla prevenzione dell’istituzionalizzazione, che integra i servizi sociali, educativi e sanitari in un’ottica partecipativa e centrata sul minore. In particolare, l’obiettivo della ricerca è fare un’analisi tra l’approccio teorico alla riunificazione familiare e la sua applicazione pratica nella documentazione educativa prodotta dagli operatori. La ricerca intende contribuire alla riflessione sul ruolo degli operatori nel costruire progetti educativi partecipati, capaci di sostenere le famiglie in situazioni di vulnerabilità e di promuovere, dove possibile, percorsi di riunificazione sostenibili.

Processi di Affido e Riunificazione Familiare: un'analisi tra teoria e pratica all'interno del LEPS P.I.P.P.I.

DE ANTONI, VERA
2024/2025

Abstract

This thesis addresses the theme of family reunification as an educational and relational process that takes place within the framework of child protection for minors temporarily removed from their families. Starting from a theoretical framework based on the eco-systemic approach and the contributions of Anthony Maluccio, the importance of supporting the entire family system is emphasized, promoting meaningful relationships and a sense of belonging for the child to their origins. The study focuses on the P.I.P.P.I. Program, an approach aimed at preventing institutionalization, which integrates social, educational, and health services through a participatory and child-centered perspective. Specifically, the aim of the research is to analyze the coherence between the theoretical approach to family reunification and its practical implementation in the educational documentation produced by professionals. The research seeks to contribute to the ongoing reflection on the role of practitioners in building participatory educational projects capable of supporting families in vulnerable situations and, where possible, promoting sustainable reunification pathways.
2024
Foster Care and Family Reunification Processes: an analysis between theory and practice within the P.I.P.P.I. Public Policy
La presente tesi affronta il tema della riunificazione familiare come processo educativo e relazionale che si inserisce nei percorsi di tutela dei minori allontanati temporaneamente dal proprio nucleo familiare. A partire da un quadro teorico fondato sull’approccio eco-sistemico e sul contributo di Anthony Maluccio, viene evidenziata l’importanza di sostenere l’intero sistema familiare, promuovendo legami significativi e il senso di appartenenza del bambino alle proprie origini. Il lavoro si concentra sul Programma P.I.P.P.I., un approccio volto alla prevenzione dell’istituzionalizzazione, che integra i servizi sociali, educativi e sanitari in un’ottica partecipativa e centrata sul minore. In particolare, l’obiettivo della ricerca è fare un’analisi tra l’approccio teorico alla riunificazione familiare e la sua applicazione pratica nella documentazione educativa prodotta dagli operatori. La ricerca intende contribuire alla riflessione sul ruolo degli operatori nel costruire progetti educativi partecipati, capaci di sostenere le famiglie in situazioni di vulnerabilità e di promuovere, dove possibile, percorsi di riunificazione sostenibili.
Affido
Riunificazione
Protezione
Genitorialità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
De Antoni_Vera.pdf

Accesso riservato

Dimensione 4.24 MB
Formato Adobe PDF
4.24 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/94954