This paper analyzes the evolution of the tourism system in Jesolo, focusing on urban and hospitality transformations, the effects of the Covid-19 pandemic, and the recovery and revitalization strategies adopted in subsequent years. The thesis aims to highlight the dynamics that have redefined the city’s tourist identity and future prospects for sustainable and innovative development. The pandemic represented a significant turning point, leading to a collapse in international tourist flows and an overall reduction in visitors numers. In this context, domestic and local tourism played a resilient role, supported by the use of second homes and coordinated emergency strategies between private operators and local institutions. Starting in 2021, Jesolo embarked on a revitalization process based on digitalization, sustainability, and seasonal adjustment. The introduction of online platforms and applications for managing tourist flows, the organization of cultural and sporting events, along with the valorization of natural and urban heritage, and the development of experiential and “green” tourism, have contributed to extending the tourist season, increasing the average stays, and diversifying target audience, including families, young people, digital nomads, and environmentally conscious tourists.

Il presente elaborato analizza l’evoluzione del sistema turistico del Lido di Jesolo, con particolare attenzione alle trasformazioni urbane e ricettive, agli effetti della pandemia di Covid-19 e alle strategie di ripresa e rilancio adottate negli anni successivi. La tesi si propone di evidenziare le dinamiche che hanno ridefinito l’identità turistica della città e le prospettive future di sviluppo in chiave sostenibile e innovativa. La pandemia ha rappresentato una cesura significativa, determinando un crollo dei flussi internazionali e una riduzione complessiva delle presenze. In questo contesto, il turismo domestico e di prossimità ha svolto un ruolo di resilienza, supportato dall’utilizzo delle seconde case e da strategie emergenziali coordinate tra operatori privati e istituzioni locali. A partire dal 2021, Jesolo ha avviato un percorso di rilancio basato su digitalizzazione, sostenibilità e destagionalizzazione. L’introduzione di piattaforme online e applicazioni per la gestione dei flussi turistici, l’organizzazione di eventi culturali e sportivi, insieme alla valorizzazione del patrimonio naturale e urbano, nonché allo sviluppo di un turismo esperienziale e “green”, hanno contribuito ad ampliare la stagione turistica, incrementare la permanenza media e diversificare i target di riferimento, includendo famiglie, giovani, nomadi digitali e turisti sensibili alle tematiche ambientali.

LE SFIDE DEL XXI SECOLO PER IL TURISMO BALNEARE: IL CASO DEL LIDO DI JESOLO

BISCALCHIN, FRANCESCA
2024/2025

Abstract

This paper analyzes the evolution of the tourism system in Jesolo, focusing on urban and hospitality transformations, the effects of the Covid-19 pandemic, and the recovery and revitalization strategies adopted in subsequent years. The thesis aims to highlight the dynamics that have redefined the city’s tourist identity and future prospects for sustainable and innovative development. The pandemic represented a significant turning point, leading to a collapse in international tourist flows and an overall reduction in visitors numers. In this context, domestic and local tourism played a resilient role, supported by the use of second homes and coordinated emergency strategies between private operators and local institutions. Starting in 2021, Jesolo embarked on a revitalization process based on digitalization, sustainability, and seasonal adjustment. The introduction of online platforms and applications for managing tourist flows, the organization of cultural and sporting events, along with the valorization of natural and urban heritage, and the development of experiential and “green” tourism, have contributed to extending the tourist season, increasing the average stays, and diversifying target audience, including families, young people, digital nomads, and environmentally conscious tourists.
2024
Challenges for seaside tourism in the XXI century: the case of Lido di Jesolo
Il presente elaborato analizza l’evoluzione del sistema turistico del Lido di Jesolo, con particolare attenzione alle trasformazioni urbane e ricettive, agli effetti della pandemia di Covid-19 e alle strategie di ripresa e rilancio adottate negli anni successivi. La tesi si propone di evidenziare le dinamiche che hanno ridefinito l’identità turistica della città e le prospettive future di sviluppo in chiave sostenibile e innovativa. La pandemia ha rappresentato una cesura significativa, determinando un crollo dei flussi internazionali e una riduzione complessiva delle presenze. In questo contesto, il turismo domestico e di prossimità ha svolto un ruolo di resilienza, supportato dall’utilizzo delle seconde case e da strategie emergenziali coordinate tra operatori privati e istituzioni locali. A partire dal 2021, Jesolo ha avviato un percorso di rilancio basato su digitalizzazione, sostenibilità e destagionalizzazione. L’introduzione di piattaforme online e applicazioni per la gestione dei flussi turistici, l’organizzazione di eventi culturali e sportivi, insieme alla valorizzazione del patrimonio naturale e urbano, nonché allo sviluppo di un turismo esperienziale e “green”, hanno contribuito ad ampliare la stagione turistica, incrementare la permanenza media e diversificare i target di riferimento, includendo famiglie, giovani, nomadi digitali e turisti sensibili alle tematiche ambientali.
Turismo balneare
Pandemia
LIdo di Jesolo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI BISCALCHIN.pdf

Accesso riservato

Dimensione 778.96 kB
Formato Adobe PDF
778.96 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/95155