This thesis explores the relationship between cinema and the Holocaust, focusing in particular on the use of off-screen space—a technique adopted by many filmmakers who have tackled this subject. Off-screen space represents a significant innovation in the cinematic portrayal of the Holocaust, a topic still considered difficult to represent. By shifting horror outside the frame, this approach powerfully conveys its presence without showing it explicitly. As a result, the boundaries of the image are expanded, along with the possibilities for depicting such a delicate and complex historical reality. The thesis is divided into four chapters. The first chapter serves as an introduction, addressing the ethical challenges filmmakers face when representing the horrors of the Shoah. Is it right to show violence in its entirety—or should there be limits? This remains an open question. The chapter also presents a chronological overview of several key Holocaust films, analyzing the stylistic choices made by their directors and how these relate to the postwar context—a time marked both by a desire to forget and a need to confront the past. Chapters two, three, and four each focus on a specific case study that makes use of off-screen space. Chapter two analyzes Night and Fog by Alain Resnais, the first documentary about the Shoah, which combines archival footage of deportation and extermination with images of the concentration camps filmed years later. Both visual and auditory off-screen elements are central to the construction of the film. Chapter three examines the Hungarian film Son of Saul, directed by László Nemes and set entirely within Auschwitz. Despite the setting, the horror remains consistently pushed to the edges of the frame, never fully shown, often blurred or indistinct. The final chapter focuses on The Zone of Interest by Jonathan Glazer, a film in which the Holocaust is never seen directly but is evoked through both visual and auditory off-screen elements. This technique emphasizes the banality of evil that enabled the implementation of the Final Solution.
Questo elaborato ha l’obiettivo di esaminare il rapporto tra il cinema e l’Olocausto. In particolare, verrà analizzato il fuoricampo cinematografico, una tecnica scelta da molti cineasti che hanno realizzato dei film sull’Olocausto. Esso rappresenta una vera e propria innovazione circa la rappresentazione di questo tema, ancora oggi considerato difficile da mostrare. Il fuoricampo risulta efficace per mettere in luce l’orrore, senza mostrarlo direttamente all’interno dell’inquadratura. In questo modo i confini delle immagini si ampliano, come anche le modalità di rappresentazione di un tema così delicato e complesso. La tesi si compone di quattro capitoli. Il primo è di carattere introduttivo. Viene analizzata la difficoltà etica del cinema nel mostrare l’orrore della Shoah. È giusto mostrare la violenza nella sua interezza, oppure no? Questa questione risulta aperta ancora oggi. Poi, in ordine cronologico, vengono presi in esame alcuni film significativi sull’Olocausto. Di queste pellicole vengono messe in luce le scelte stilistiche adottate dai registi per rappresentare questo tema, anche in relazione al contesto storico del dopoguerra, che da un lato voleva dimenticare il passato, ma che dall’altro invitava la popolazione a prendere atto di quanto era accaduto. I capitoli 2, 3 e 4 si concentrano invece su tre specifici casi di studio, che in comune hanno appunto la presenza del fuoricampo. Il capitolo 2 analizza il primo documentario sulla Shoah, Notte e nebbia di Alain Resnais che unisce le immagini di archivio relative alla deportazione e allo sterminio ad immagini che mostrano il campo di concentramento anni dopo. Il fuoricampo visivo e sonoro è fondamentale nella costruzione del documentario. Il terzo capitolo si sofferma invece su una pellicola ungherese, Il figlio di Saul, diretto da Laszlo Nemes, ambientata interamente ad Auschwitz. Nonostante questo, per tutta la durata del film l’orrore è sempre posto ai margini dell’inquadratura, non venendo mai mostrato totalmente, in quanto sfocato. Infine, il quarto capitolo si concentra sull’ultimo film di Jonathan Glazer, La zona d’interesse, dove l’orrore della Shoah non si vede, ma è evocato tramite l’uso del fuoricampo (sia visivo che sonoro), che contribuisce ad evidenziare la banalità del male che aveva contribuito alla messa in atto della Soluzione Finale.
Il fuoricampo per rappresentare l'indicibile: un'analisi dei film sull'Olocausto di Resnais, Nemes e Glazer
FACCO, GIULIA
2024/2025
Abstract
This thesis explores the relationship between cinema and the Holocaust, focusing in particular on the use of off-screen space—a technique adopted by many filmmakers who have tackled this subject. Off-screen space represents a significant innovation in the cinematic portrayal of the Holocaust, a topic still considered difficult to represent. By shifting horror outside the frame, this approach powerfully conveys its presence without showing it explicitly. As a result, the boundaries of the image are expanded, along with the possibilities for depicting such a delicate and complex historical reality. The thesis is divided into four chapters. The first chapter serves as an introduction, addressing the ethical challenges filmmakers face when representing the horrors of the Shoah. Is it right to show violence in its entirety—or should there be limits? This remains an open question. The chapter also presents a chronological overview of several key Holocaust films, analyzing the stylistic choices made by their directors and how these relate to the postwar context—a time marked both by a desire to forget and a need to confront the past. Chapters two, three, and four each focus on a specific case study that makes use of off-screen space. Chapter two analyzes Night and Fog by Alain Resnais, the first documentary about the Shoah, which combines archival footage of deportation and extermination with images of the concentration camps filmed years later. Both visual and auditory off-screen elements are central to the construction of the film. Chapter three examines the Hungarian film Son of Saul, directed by László Nemes and set entirely within Auschwitz. Despite the setting, the horror remains consistently pushed to the edges of the frame, never fully shown, often blurred or indistinct. The final chapter focuses on The Zone of Interest by Jonathan Glazer, a film in which the Holocaust is never seen directly but is evoked through both visual and auditory off-screen elements. This technique emphasizes the banality of evil that enabled the implementation of the Final Solution.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Facco_Giulia.pdf
accesso aperto
Dimensione
2 MB
Formato
Adobe PDF
|
2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/95169