To be able to make an analysis regarding the evolution of "queer" in underground cinema can be difficult for two main details: the first is that the material of analysis expands over a very long period, almost one hundred years; the second is that a small part of these films has been translated into Italian and distributed in the national territory. Despite some difficulties in setting up the research, however it is possible to establish the bases for the thesis by identifying three main periods of "queer", and its representation in the medium of cinema: - Period "of the origins" (years '30-'40): this period is very emblematic and coincides both with the "birth" of what is underground cinema and with the introduction of the Hays Code. The film chosen for analysis is "Lot in Sodom" (1933) by James Sibley Watson and Melville Webber. - Years of protests (60s-70s): this is obviously also the time of the first Stonewall revolt in 1969. These are the years of Warhol, Basquiat and many other "queer" icons that try to remind society that they exist and that they are unique. The film chosen for analysis is "The Queen" (1968) by Frank Simon. - Era of the Mainstream ('90s-2000s): this is the decade in which finally the community manages to show itself entirely for its beauty, the same that for decades has been denigrated. This period is the same as "Vouge" of Madonna, the rise of RuPaul and the infamous AIDS epidemic. The film taken into consideration is "Paris is Burning" (1990) by Jennie Livingston. All three periods will be given an initial historical and cultural analysis, so that the film can be placed in a well-defined context; an analysis of the poetics disseminated at that time, including an analysis of the director’s poetics; finally, an analysis of the chosen film, by analyzing the file rouge that passes through all three films. It can be noted that, in all three films, we focus so much on the concept of family, or rather the concept of parental figure declined in a different way. The first in fact is inspired by the biblical tradition where Lot is a father of a family who tries to protect himself from the life of the people of Lot; in the second instead there are two figures, Two drag queens, who represent real tutors and have the task of showing gay youth that there is a world in which you can live free; the third instead explains the concept of "chosen families" (literally "chosen families") and how the youth mentioned above look for what life has not been able to give them: a real loving family.

Poter fare un’analisi relativa all’evoluzione del “queer” nel cinema underground può risultare ardua per due dettagli principali: il primo è che il materiale di analisi si espande per un periodo molto esteso, quasi cento anni; il secondo è che una minima parte di questi film è stata tradotta in italiano e diffusa nel territorio nazionale. Nonostante alcune difficoltà nell’impostare la ricerca, comunque è possibile stabilire le basi per la tesi individuando tre periodi principali del “queer”, e della sua rappresentazione nel medium del cinema: - Periodo “delle origini” (anni ’30-’40): questo periodo è molto emblematico e combacia sia con la “nascita” di quello che è il cinema underground che con l’introduzione del Codice Hays. Il film scelto in analisi è “Lot in Sodom” (1933) di James Sibley Watson e Melville Webber. - Anni delle proteste (anni ’60-’70): in questo periodo ovviamente si pone anche la prima rivolta di Stonewall del 1969. Questi sono gli anni di Warhol, Basquiat e moltissime altre icone “queer” che tentano di ricordare alla società che esistono e che sono unici. Il film scelto in analisi è “The Queen” (1968) di Frank Simon. - Era del Mainstream (anni ’90-2000): questo è il decennio in cui finalmente la comunità riesce a mostrarsi interamente per la sua bellezza, la stessa che per decenni è stata denigrata. Questo periodo è lo stesso di “Vouge” di Madonna, dell’ascesa di RuPaul e della famigerata epidemia di AIDS. Il film preso in analisi è “Paris is Burning” (1990) di Jennie Livingston. Di tutti e tre i periodi verrà fatta una prima analisi storico-culturale, così da poter porre il film in un contesto ben definito; un’analisi delle poetiche diffuse in quel momento storico, compresa l’analisi della poetica del regista; infine, un’analisi del film scelto, analizzando il file rouge che attraversa tutte e tre le pellicole. Si può notare infatti che, in tutti e tre i lungometraggi, ci si concentra tanto sul concetto di famiglia, o meglio il concetto di figura genitoriale declinato in maniera differente. Il primo infatti è ispirato alla tradizione biblica in cui Lot è un padre di famiglia che tenta di proteggersi dalla vita scabrosa del popolo di Lot; nel secondo invece ci sono due figure, due drag queen, che rappresentano delle vere e proprie tutrici e che hanno il compito di mostrare alla gioventù gay che esiste un mondo in cui si può vivere libere; il terzo invece spiega il concetto delle “chosen families” (letteralmente “famiglie scelte”) e di come la gioventù citata prima cerchi ciò che la vita non ha potuto dargli: una vera e propria famiglia amorevole.

Da un solo padre a più madri: da "Lot in Sodom" a "Paris is Burning" l'evoluzione del "queer" nella storia del cinema documentario underground statunitense.

XHELILI, CRISTIAN
2024/2025

Abstract

To be able to make an analysis regarding the evolution of "queer" in underground cinema can be difficult for two main details: the first is that the material of analysis expands over a very long period, almost one hundred years; the second is that a small part of these films has been translated into Italian and distributed in the national territory. Despite some difficulties in setting up the research, however it is possible to establish the bases for the thesis by identifying three main periods of "queer", and its representation in the medium of cinema: - Period "of the origins" (years '30-'40): this period is very emblematic and coincides both with the "birth" of what is underground cinema and with the introduction of the Hays Code. The film chosen for analysis is "Lot in Sodom" (1933) by James Sibley Watson and Melville Webber. - Years of protests (60s-70s): this is obviously also the time of the first Stonewall revolt in 1969. These are the years of Warhol, Basquiat and many other "queer" icons that try to remind society that they exist and that they are unique. The film chosen for analysis is "The Queen" (1968) by Frank Simon. - Era of the Mainstream ('90s-2000s): this is the decade in which finally the community manages to show itself entirely for its beauty, the same that for decades has been denigrated. This period is the same as "Vouge" of Madonna, the rise of RuPaul and the infamous AIDS epidemic. The film taken into consideration is "Paris is Burning" (1990) by Jennie Livingston. All three periods will be given an initial historical and cultural analysis, so that the film can be placed in a well-defined context; an analysis of the poetics disseminated at that time, including an analysis of the director’s poetics; finally, an analysis of the chosen film, by analyzing the file rouge that passes through all three films. It can be noted that, in all three films, we focus so much on the concept of family, or rather the concept of parental figure declined in a different way. The first in fact is inspired by the biblical tradition where Lot is a father of a family who tries to protect himself from the life of the people of Lot; in the second instead there are two figures, Two drag queens, who represent real tutors and have the task of showing gay youth that there is a world in which you can live free; the third instead explains the concept of "chosen families" (literally "chosen families") and how the youth mentioned above look for what life has not been able to give them: a real loving family.
2024
From one father to several mothers: from "Lot in Sodom" to "Paris is Burning" the evolution of "queerness" in the history of American underground cinema.
Poter fare un’analisi relativa all’evoluzione del “queer” nel cinema underground può risultare ardua per due dettagli principali: il primo è che il materiale di analisi si espande per un periodo molto esteso, quasi cento anni; il secondo è che una minima parte di questi film è stata tradotta in italiano e diffusa nel territorio nazionale. Nonostante alcune difficoltà nell’impostare la ricerca, comunque è possibile stabilire le basi per la tesi individuando tre periodi principali del “queer”, e della sua rappresentazione nel medium del cinema: - Periodo “delle origini” (anni ’30-’40): questo periodo è molto emblematico e combacia sia con la “nascita” di quello che è il cinema underground che con l’introduzione del Codice Hays. Il film scelto in analisi è “Lot in Sodom” (1933) di James Sibley Watson e Melville Webber. - Anni delle proteste (anni ’60-’70): in questo periodo ovviamente si pone anche la prima rivolta di Stonewall del 1969. Questi sono gli anni di Warhol, Basquiat e moltissime altre icone “queer” che tentano di ricordare alla società che esistono e che sono unici. Il film scelto in analisi è “The Queen” (1968) di Frank Simon. - Era del Mainstream (anni ’90-2000): questo è il decennio in cui finalmente la comunità riesce a mostrarsi interamente per la sua bellezza, la stessa che per decenni è stata denigrata. Questo periodo è lo stesso di “Vouge” di Madonna, dell’ascesa di RuPaul e della famigerata epidemia di AIDS. Il film preso in analisi è “Paris is Burning” (1990) di Jennie Livingston. Di tutti e tre i periodi verrà fatta una prima analisi storico-culturale, così da poter porre il film in un contesto ben definito; un’analisi delle poetiche diffuse in quel momento storico, compresa l’analisi della poetica del regista; infine, un’analisi del film scelto, analizzando il file rouge che attraversa tutte e tre le pellicole. Si può notare infatti che, in tutti e tre i lungometraggi, ci si concentra tanto sul concetto di famiglia, o meglio il concetto di figura genitoriale declinato in maniera differente. Il primo infatti è ispirato alla tradizione biblica in cui Lot è un padre di famiglia che tenta di proteggersi dalla vita scabrosa del popolo di Lot; nel secondo invece ci sono due figure, due drag queen, che rappresentano delle vere e proprie tutrici e che hanno il compito di mostrare alla gioventù gay che esiste un mondo in cui si può vivere libere; il terzo invece spiega il concetto delle “chosen families” (letteralmente “famiglie scelte”) e di come la gioventù citata prima cerchi ciò che la vita non ha potuto dargli: una vera e propria famiglia amorevole.
Queer
Underground
Documentario
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Da un solo padre a più madri da Lot in Sodom a Paris is Burning l'evoluzione del queer nella storia del cinema documentario underground statunitense.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.49 MB
Formato Adobe PDF
1.49 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/95543