Adolescence is a critical period for the development of identity, self-efficacy, and social relationships. This process is further hindered in young people with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) due to cognitive, behavioral, and emotional vulnerabilities. This thesis explores how the school and digital environments influence the lived experiences of adolescents with ADHD. While these contexts can present significant challenges, they also offer new opportunities for expression and personal growth. A review of neuroscientific, psychological, and educational literature was conducted to examine the core features of the disorder, school and social dynamics, and the impact of digital technologies on psychosocial development. Particular attention is given to risk and protective factors, with the aim of identifying inclusive and personalized intervention strategies that promote well-being, self-regulation, and both academic and social integration. The ultimate goal is to provide educators, psychologists, and families with a concrete interpretative and practical framework, grounded in scientific literature, to more effectively and consciously support adolescents with ADHD.

Il periodo adolescenziale risulta critico per la costruzione dell'identità, del senso di autoefficacia e delle relazioni sociali. Tale processo risulta ancor più ostacolato da vulnerabilità cognitive, comportamentale ed emotivi, per i giovani con Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattività (ADHD). Il seguente elaborato esamina il modo in cui il contesto scolastico e digitale incidano sull'esperienza vissuta degli adolescenti con ADHD, pur generando delle difficoltà, essi offrono al contempo nuove opportunità di espressione e sviluppo. E' stata condotta una revisione della letteratura neuroscientifica, psicologica ed educativa per analizzare le caratteristiche del disturbo, le dinamiche scolastiche, sociali e l'influenza delle tecnologie digitali sullo sviluppo psicosociale. L'accento è posto sui fattori di rischio e protezione per poter definire strategie di intervento inclusive e personalizzate che favoriscano il benessere, l'autoregolazione e l'integrazione scolastica e sociale. L'intento è quello di fornire a educatori, psicologi e famiglie uno strumento interpretativo e operativo concreto, basato sulla letteratura, utile a supportare gli adolescenti con ADHD con maggiore efficacia e consapevolezza.

ADHD in adolescenza: vulnerabilità, ambienti di vita e strategie per l'inclusione scolastica e sociale.

BENIN, CLAUDIA
2024/2025

Abstract

Adolescence is a critical period for the development of identity, self-efficacy, and social relationships. This process is further hindered in young people with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) due to cognitive, behavioral, and emotional vulnerabilities. This thesis explores how the school and digital environments influence the lived experiences of adolescents with ADHD. While these contexts can present significant challenges, they also offer new opportunities for expression and personal growth. A review of neuroscientific, psychological, and educational literature was conducted to examine the core features of the disorder, school and social dynamics, and the impact of digital technologies on psychosocial development. Particular attention is given to risk and protective factors, with the aim of identifying inclusive and personalized intervention strategies that promote well-being, self-regulation, and both academic and social integration. The ultimate goal is to provide educators, psychologists, and families with a concrete interpretative and practical framework, grounded in scientific literature, to more effectively and consciously support adolescents with ADHD.
2024
ADHD in adolescence: vulnerability, life environments, and strategies for school and social inclusion.
Il periodo adolescenziale risulta critico per la costruzione dell'identità, del senso di autoefficacia e delle relazioni sociali. Tale processo risulta ancor più ostacolato da vulnerabilità cognitive, comportamentale ed emotivi, per i giovani con Disturbo da Deficit di Attenzione e Iperattività (ADHD). Il seguente elaborato esamina il modo in cui il contesto scolastico e digitale incidano sull'esperienza vissuta degli adolescenti con ADHD, pur generando delle difficoltà, essi offrono al contempo nuove opportunità di espressione e sviluppo. E' stata condotta una revisione della letteratura neuroscientifica, psicologica ed educativa per analizzare le caratteristiche del disturbo, le dinamiche scolastiche, sociali e l'influenza delle tecnologie digitali sullo sviluppo psicosociale. L'accento è posto sui fattori di rischio e protezione per poter definire strategie di intervento inclusive e personalizzate che favoriscano il benessere, l'autoregolazione e l'integrazione scolastica e sociale. L'intento è quello di fornire a educatori, psicologi e famiglie uno strumento interpretativo e operativo concreto, basato sulla letteratura, utile a supportare gli adolescenti con ADHD con maggiore efficacia e consapevolezza.
ADHD
Adolescenza
Inclusione
Relazioni sociali
Sviluppo emotivo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Benin_Claudia.pdf

Accesso riservato

Dimensione 396.23 kB
Formato Adobe PDF
396.23 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/96262