The first 1000 days of life represent a critical window for the child’s physical, cognitive, and emotional development, during which effective preventive interventions can have long-term benefits on future health outcomes. The World Health Organization and UNICEF emphasize the importance of integrated parenting support strategies to reduce inequalities and improve maternal and child health. This study is designed as a descriptive observational study with a mixed-methods approach: quantitative, through a structured questionnaire administered to parents of children aged 0–2 years residing in the territories of the Western Friuli Health Authority (ASFO) and the Local Health Authority 2 Marca Trevigiana; qualitative, through semi-structured interviews with family pediatricians. The main objective is to describe parents’ knowledge, perceptions, and educational needs, together with pediatricians’ perspectives on parenting support and on the potential integration of the Health Assistant into preventive and educational pathways. The expected results aim to propose a collaborative model between Pediatricians and Health Assistants to strengthen prevention and health promotion in the first 1000 days of life.

I primi 1000 giorni di vita rappresentano una finestra critica per lo sviluppo fisico, cognitivo ed emotivo del bambino, durante la quale corretti interventi di prevenzione possono avere effetti duraturi sullo stato di salute futuro. L’Organizzazione Mondiale della Sanità e l’UNICEF sottolineano l’importanza di strategie integrate di sostegno alla genitorialità per ridurre disuguaglianze e migliorare gli esiti di salute materno-infantile. Lo studio si configura come osservazionale descrittivo, con un approccio misto: quantitativo, mediante questionario rivolto ai genitori di bambini da 0 a 2 anni residenti nei territori dell’Azienda Sanitaria Friuli Occidentale (ASFO) e dell’ULSS 2 Marca Trevigiana; qualitativo, attraverso interviste semi-strutturate ai pediatri di libera scelta. L’obiettivo principale è descrivere conoscenze, percezioni e bisogni informativi dei genitori, insieme al punto di vista dei pediatri sul supporto alla genitorialità e sull’integrazione della figura dell’Assistente Sanitario nel percorso preventivo ed educativo. I risultati attesi mirano a proporre un modello di collaborazione tra Pediatri e Assistenti Sanitari, volto a potenziare la prevenzione e la promozione della salute nei primi 1000 giorni di vita.

Studio trasversale su conoscenze, percezioni e bisogni dei genitori e dei pediatri dell’Azienda Sanitaria Friuli Occidentale (ASFO) e dell’ULSS 2 Marca Trevigiana e proposta di collaborazione tra Assistenti Sanitari e Pediatri nei primi 1000 giorni di vita.

GAZ, SARA
2024/2025

Abstract

The first 1000 days of life represent a critical window for the child’s physical, cognitive, and emotional development, during which effective preventive interventions can have long-term benefits on future health outcomes. The World Health Organization and UNICEF emphasize the importance of integrated parenting support strategies to reduce inequalities and improve maternal and child health. This study is designed as a descriptive observational study with a mixed-methods approach: quantitative, through a structured questionnaire administered to parents of children aged 0–2 years residing in the territories of the Western Friuli Health Authority (ASFO) and the Local Health Authority 2 Marca Trevigiana; qualitative, through semi-structured interviews with family pediatricians. The main objective is to describe parents’ knowledge, perceptions, and educational needs, together with pediatricians’ perspectives on parenting support and on the potential integration of the Health Assistant into preventive and educational pathways. The expected results aim to propose a collaborative model between Pediatricians and Health Assistants to strengthen prevention and health promotion in the first 1000 days of life.
2024
Cross-sectional study on the knowledge, perceptions, and needs of parents and pediatricians of the Western Friuli Health Authority (ASFO) and the Local Health Authority 2 Marca Trevigiana, and proposal for collaboration between Health Assistants and Pediatricians in the first 1000 days of life.
I primi 1000 giorni di vita rappresentano una finestra critica per lo sviluppo fisico, cognitivo ed emotivo del bambino, durante la quale corretti interventi di prevenzione possono avere effetti duraturi sullo stato di salute futuro. L’Organizzazione Mondiale della Sanità e l’UNICEF sottolineano l’importanza di strategie integrate di sostegno alla genitorialità per ridurre disuguaglianze e migliorare gli esiti di salute materno-infantile. Lo studio si configura come osservazionale descrittivo, con un approccio misto: quantitativo, mediante questionario rivolto ai genitori di bambini da 0 a 2 anni residenti nei territori dell’Azienda Sanitaria Friuli Occidentale (ASFO) e dell’ULSS 2 Marca Trevigiana; qualitativo, attraverso interviste semi-strutturate ai pediatri di libera scelta. L’obiettivo principale è descrivere conoscenze, percezioni e bisogni informativi dei genitori, insieme al punto di vista dei pediatri sul supporto alla genitorialità e sull’integrazione della figura dell’Assistente Sanitario nel percorso preventivo ed educativo. I risultati attesi mirano a proporre un modello di collaborazione tra Pediatri e Assistenti Sanitari, volto a potenziare la prevenzione e la promozione della salute nei primi 1000 giorni di vita.
Genitorialità
Prevenzione
Pediatria
Assistente Sanitario
Promozione salute
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/96856