Introduction: Anaphylactic shock is a severe and immediate allergic reaction that can be fatal if left untreated. Allergies are a prevalent condition in pediatric age, and children spend a large portion of their time at school. A qualitative study was conducted through a focus group with teachers from a primary school to understand their needs regarding this topic. Objective: The aim of the study is to identify critical elements in managing emergency situations at school and areas for improvement. Materials and Methods: A qualitative study was conducted through a focus group involving eight teachers from a primary school to identify their needs regarding the management of anaphylactic shock. The focus group was recorded and subsequently analyzed using Atlas.ti software. Results: The focus group data was analyzed using Atlas.ti software. The recurring themes identified were training and awareness, which highlighted the need for adequate training, including intervention techniques to raise awareness among children and parents; Concern and anxiety, with strong concerns about managing food allergies and anaphylactic reactions, especially during recess; support and collaboration, where teachers expressed the need for concrete support, such as the presence of a school nurse; personal experiences, with the sharing of emergency situations; need for simulations, suggesting the importance of conducting practical exercises to prepare for emergencies; and finally, fear and needs. In-Depth Analysis of Fear and Needs: These last themes were further analyzed. The main fears expressed concerned not being prepared, legal consequences, children's health, and the fear of not being up to the task. The identified needs, however, included training and simulation, psychological support, closer collaboration with parents, and, specifically, the presence of a school nurse. Conclusion: The meeting was effective, fluent, and informal, and participants felt at ease. The teachers need a training project that includes theoretical knowledge on anaphylactic shock, the tools to use in case of emergency, and simulations of hypothetical scenarios using mannequins. The project must also include first aid and airway clearance maneuvers.

Introduzione: lo shock anafilattico è una reazione allergica severa e immediata, se non trattata, fatale. Le allergie sono una condizione prevalente in età pediatrica e i bambini trascorrono gran parte del loro tempo a scuola. È stato condotto uno studio qualitativo mediante un focus group con delle docenti di un istituto primario, per comprendere le loro esigenze su questo tema. Obiettivo: lo scopo dello studio è quello d'identificare gli elementi di criticità nella gestione delle situazioni d’emergenza a scuola e le aree di miglioramento. Materiali e Metodi: è stato condotto uno studio qualitativo attraverso un focus group, che ha coinvolto 8 docenti di un istituto primario, con lo scopo d’individuare le loro esigenze in merito alla gestione di uno shock anafilattico. Il focus group è stato registrato e, successivamente, analizzato tramite il software Atlas.ti. Risultati: I dati del focus group sono stati analizzati con il supporto del software Atlas.ti. I temi ricorrenti individuati sono stati: formazione e sensibilizzazione, che hanno evidenziato la necessità di una formazione adeguata, includendo tecniche d’intervento per la sensibilizzazione dei bambini e dei genitori; preoccupazione e ansia, con una forte apprensione riguardo alla gestione delle allergie alimentari e delle reazioni anafilattiche, specialmente durante la pausa; supporto e collaborazione, dove le maestre hanno espresso il bisogno di avere un sostegno concreto, come la presenza di un infermiere scolastico; esperienze personali, con la condivisione di situazioni di emergenza vissute; necessità di simulazioni, suggerendo l'importanza di effettuare esercitazioni pratiche per prepararsi alle emergenze; e infine, paura e bisogni. Analisi approfondita di paura e bisogni: Questi ultimi temi sono stati ulteriormente analizzati. Le paure principali espresse riguardano: il non essere preparati, le conseguenze legali, la salute dei bambini e il timore di non essere all'altezza della situazione. I bisogni individuati invece, comprendono la formazione e la simulazione, una collaborazione più stretta con i genitori e la presenza di un infermiere scolastico. Conclusione: L’incontro è risultato efficace, fluente e informale; i partecipanti si sono sentiti a proprio agio. La necessità delle docenti è un progetto formativo, che preveda una preparazione teorica sullo shock anafilattico, gli strumenti da utilizzare in caso di necessità e delle simulazioni d’ipotetici scenari, utilizzando dei manichini. Il progetto dovrà prevedere anche il primo soccorso e manovre di disostruzione delle vie aeree.

Piccoli gesti per crescere in sicurezza: focus group rivolto alle insegnanti di scuola primaria

CILIA, VITTORIO
2024/2025

Abstract

Introduction: Anaphylactic shock is a severe and immediate allergic reaction that can be fatal if left untreated. Allergies are a prevalent condition in pediatric age, and children spend a large portion of their time at school. A qualitative study was conducted through a focus group with teachers from a primary school to understand their needs regarding this topic. Objective: The aim of the study is to identify critical elements in managing emergency situations at school and areas for improvement. Materials and Methods: A qualitative study was conducted through a focus group involving eight teachers from a primary school to identify their needs regarding the management of anaphylactic shock. The focus group was recorded and subsequently analyzed using Atlas.ti software. Results: The focus group data was analyzed using Atlas.ti software. The recurring themes identified were training and awareness, which highlighted the need for adequate training, including intervention techniques to raise awareness among children and parents; Concern and anxiety, with strong concerns about managing food allergies and anaphylactic reactions, especially during recess; support and collaboration, where teachers expressed the need for concrete support, such as the presence of a school nurse; personal experiences, with the sharing of emergency situations; need for simulations, suggesting the importance of conducting practical exercises to prepare for emergencies; and finally, fear and needs. In-Depth Analysis of Fear and Needs: These last themes were further analyzed. The main fears expressed concerned not being prepared, legal consequences, children's health, and the fear of not being up to the task. The identified needs, however, included training and simulation, psychological support, closer collaboration with parents, and, specifically, the presence of a school nurse. Conclusion: The meeting was effective, fluent, and informal, and participants felt at ease. The teachers need a training project that includes theoretical knowledge on anaphylactic shock, the tools to use in case of emergency, and simulations of hypothetical scenarios using mannequins. The project must also include first aid and airway clearance maneuvers.
2024
Small gestures for safe growth: a focus group for primary school teachers.
Introduzione: lo shock anafilattico è una reazione allergica severa e immediata, se non trattata, fatale. Le allergie sono una condizione prevalente in età pediatrica e i bambini trascorrono gran parte del loro tempo a scuola. È stato condotto uno studio qualitativo mediante un focus group con delle docenti di un istituto primario, per comprendere le loro esigenze su questo tema. Obiettivo: lo scopo dello studio è quello d'identificare gli elementi di criticità nella gestione delle situazioni d’emergenza a scuola e le aree di miglioramento. Materiali e Metodi: è stato condotto uno studio qualitativo attraverso un focus group, che ha coinvolto 8 docenti di un istituto primario, con lo scopo d’individuare le loro esigenze in merito alla gestione di uno shock anafilattico. Il focus group è stato registrato e, successivamente, analizzato tramite il software Atlas.ti. Risultati: I dati del focus group sono stati analizzati con il supporto del software Atlas.ti. I temi ricorrenti individuati sono stati: formazione e sensibilizzazione, che hanno evidenziato la necessità di una formazione adeguata, includendo tecniche d’intervento per la sensibilizzazione dei bambini e dei genitori; preoccupazione e ansia, con una forte apprensione riguardo alla gestione delle allergie alimentari e delle reazioni anafilattiche, specialmente durante la pausa; supporto e collaborazione, dove le maestre hanno espresso il bisogno di avere un sostegno concreto, come la presenza di un infermiere scolastico; esperienze personali, con la condivisione di situazioni di emergenza vissute; necessità di simulazioni, suggerendo l'importanza di effettuare esercitazioni pratiche per prepararsi alle emergenze; e infine, paura e bisogni. Analisi approfondita di paura e bisogni: Questi ultimi temi sono stati ulteriormente analizzati. Le paure principali espresse riguardano: il non essere preparati, le conseguenze legali, la salute dei bambini e il timore di non essere all'altezza della situazione. I bisogni individuati invece, comprendono la formazione e la simulazione, una collaborazione più stretta con i genitori e la presenza di un infermiere scolastico. Conclusione: L’incontro è risultato efficace, fluente e informale; i partecipanti si sono sentiti a proprio agio. La necessità delle docenti è un progetto formativo, che preveda una preparazione teorica sullo shock anafilattico, gli strumenti da utilizzare in caso di necessità e delle simulazioni d’ipotetici scenari, utilizzando dei manichini. Il progetto dovrà prevedere anche il primo soccorso e manovre di disostruzione delle vie aeree.
catena sopravvivenza
primo soccorso
scuola primaria
shock anafilattico
focus group
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/97314