Child counseling refers to the support provided to children with hearing loss and their families, helping them best manage the adjustment to the use of hearing aids or cochlear implants. This type of counseling has specific and very important objectives aimed at improving the child's quality of life in various ways: language and communication development, emotional and behavioral development, and social integration. How is data obtained from this counseling? It is certainly achieved through a structured and multidisciplinary approach involving professionals such as the hearing aid specialist, speech therapist, teachers, and the family, especially the mother, who plays a crucial role throughout the process. The primary sources from which data can be extracted are: the family history resulting from the interview with the parents, specific observation and communication development questionnaires, audiological assessment through audiometric tests based on the child's age, and assessments performed by other professionals such as a psychologist and speech therapist. This counseling therefore becomes a valuable aid in ensuring that children grow up peacefully, providing them with the resources to face life's challenges.

Il counseling infantile si riferisce al supporto fornito ai bambini con ipoacusia ed alle loro famiglie, al fine di aiutarli a gestire al meglio l’adattamento all’uso degli apparecchi acustici o degli impianti cocleari. Questo tipo di counseling ha obiettivi specifici e molto importanti che mirano a migliorare la qualità della vita del bambino sotto diversi punti di vista: sviluppo linguistico e della comunicazione, emotivo comportamentale e di integrazione sociale. Come ottenere i dati su questo counseling? Sicuramente attraverso un approccio strutturato e multidisciplinare che coinvolge figure come l’audioprotesista, la logopedista, gli insegnanti e la famiglia, principalmente la madre, che ha un ruolo cruciale in tutto il percorso. Le fonti principali da cui estrapolare i dati sono sicuramente: L’anamnesi familiare conseguente al colloquio con i genitori, questionari specifici di osservazione e sullo sviluppo comunicativo, la valutazione audiologica attraverso test audiometrici in base all’età del bambino, e la valutazione effettuata da altre figure professionali come la psicologa e la logopedista. Tale counseling diventa quindi aiuto prezioso per far sì che i bambini crescano in modo sereno, fornendogli le risorse per affrontare le sfide della vita.

Il counseling nella sordità infantile. L’importanza del ruolo della madre.

CINALLI, PAMELA
2024/2025

Abstract

Child counseling refers to the support provided to children with hearing loss and their families, helping them best manage the adjustment to the use of hearing aids or cochlear implants. This type of counseling has specific and very important objectives aimed at improving the child's quality of life in various ways: language and communication development, emotional and behavioral development, and social integration. How is data obtained from this counseling? It is certainly achieved through a structured and multidisciplinary approach involving professionals such as the hearing aid specialist, speech therapist, teachers, and the family, especially the mother, who plays a crucial role throughout the process. The primary sources from which data can be extracted are: the family history resulting from the interview with the parents, specific observation and communication development questionnaires, audiological assessment through audiometric tests based on the child's age, and assessments performed by other professionals such as a psychologist and speech therapist. This counseling therefore becomes a valuable aid in ensuring that children grow up peacefully, providing them with the resources to face life's challenges.
2024
Counselling for childhood hearing loss. The importance of the mother's role.
Il counseling infantile si riferisce al supporto fornito ai bambini con ipoacusia ed alle loro famiglie, al fine di aiutarli a gestire al meglio l’adattamento all’uso degli apparecchi acustici o degli impianti cocleari. Questo tipo di counseling ha obiettivi specifici e molto importanti che mirano a migliorare la qualità della vita del bambino sotto diversi punti di vista: sviluppo linguistico e della comunicazione, emotivo comportamentale e di integrazione sociale. Come ottenere i dati su questo counseling? Sicuramente attraverso un approccio strutturato e multidisciplinare che coinvolge figure come l’audioprotesista, la logopedista, gli insegnanti e la famiglia, principalmente la madre, che ha un ruolo cruciale in tutto il percorso. Le fonti principali da cui estrapolare i dati sono sicuramente: L’anamnesi familiare conseguente al colloquio con i genitori, questionari specifici di osservazione e sullo sviluppo comunicativo, la valutazione audiologica attraverso test audiometrici in base all’età del bambino, e la valutazione effettuata da altre figure professionali come la psicologa e la logopedista. Tale counseling diventa quindi aiuto prezioso per far sì che i bambini crescano in modo sereno, fornendogli le risorse per affrontare le sfide della vita.
Counseling
Ipoacusia
Audiologia infantile
Apparecchi acustici
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cinalli_Pamela.pdf

Accesso riservato

Dimensione 521.87 kB
Formato Adobe PDF
521.87 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/98317