The now inexorable wave of digitalization in the global economy has caused a significant crisis for the principle of territoriality in international tax law, challenging fundamental principles such as fiscal sovereignty and permanent establishment. As argued by Kuiper, international tax law aims to achieve “fair taxation of international economic activities and investments” and “the elimination of tax distortions in the taxation of international investments” (2016, p. 3). These are objectives also declared by international institutions but are clearly hindered by the digital era. Digital services—from streaming platforms to cloud services, from social networks to online advertising—are transnational and lack a physical presence by nature, thus rendering traditional regulatory instruments based on the OECD’s Permanent Establishment model inadequate. The growing disparity between the place of economic value creation and the jurisdiction where taxes are actually paid has been highlighted by the phenomenon of Base Erosion and Profit Shifting (OECD, 2013). The digital economy was identified as one of the sectors most exposed to aggressive tax planning practices by the OECD’s Action Plan on BEPS, which stated that “the interaction of uncoordinated national tax systems creates systematic opportunities for double non-taxation” (OECD, 2013). As the 2018 Interim Report indicates, what “puts pressure on existing international tax rules” are features such as scale without mass, a strong reliance on intangible assets, and the importance of data and user participation (OECD, 2018, p. 16). This paper aims to critically examine the theoretical and regulatory evolution that has led to overcoming the traditional territorial paradigm, comparatively analyzing the main emerging taxation models. Relevant are unilateral responses, such as the Digital Services Tax (DST) introduced by France and Italy, the Significant Economic Presence (SEP) criterion proposed by the OECD, and the multilateral responses of “Pillar One” and “Pillar Two” within the OECD/G20 Inclusive Framework. The research aims to evaluate the effectiveness, fairness, and feasibility of the different approaches, highlighting their strengths and operational challenges through an analysis of the choices made by Italy, primarily the introduction of a Digital Services Tax (DST) and its relationship with higher legal sources. Furthermore, the analysis includes an examination of national case law and the most authoritative tax scholarship on the subject of digital permanent establishment. In conclusion, the objective is to develop a proposal for a hybrid taxation model that combines elements of economic territoriality and destination principles, suggesting criteria such as local revenue, the number of active users, and the economic value of collected data. This aims to reconcile the needs of tax equity with the principles of legal certainty and international cooperation, offering an evolutionary perspective on the concept of territoriality in the age of the digital economy.

L'ormai inesorabile onda di digitalizzazione dell’economia mondiale ha determinato un’incisiva crisi del principio di territorialità nel diritto fiscale internazionale, mettendo in difficoltà principi fondamentali come la sovranità fiscale e lo stabilimento permanente. Come sostenuto da Kuiper, il diritto tributario internazionale punta ad ottenere «una tassazione equa delle attività economiche e degli investimenti internazionali» e «l’eliminazione delle distorsioni fiscali nella tassazione degli investimenti internazionali» (2016, p. 3), obiettivi dichiarati anche dalle istituzioni internazionali ma evidentemente ostacolati dall’era digitale. I servizi digitali - dalle piattaforme di streaming ai servizi cloud, dai social network alla pubblicità online - sono per natura transnazionali e privi di presenza fisica, rendono così inadeguati gli strumenti normativi tradizionali basati sul modello OCSE di Permanent Establishment. Sono state evidenziate la disparità crescente tra il luogo di creazione del valore economico e la giurisdizione effettivamente tassata dal fenomeno dell’erosione della base imponibile e del trasferimento dei profitti (OECD, 2013). L’economia digitale è stata identificata come uno dei settori più esposti a pratiche di pianificazione fiscale aggressiva dall’Action Plan on BEPS dell’OCSE, indicando che «l’interazione di sistemi fiscali nazionali non coordinati crei opportunità sistematiche di doppia non imposizione» (OECD, 2013). Come indica l’Interim Report 2018, ciò che «mette sotto pressione le regole fiscali internazionali esistenti» sono caratteristiche come la scale without mass, la forte dipendenza dai beni immateriali e l’importanza dei dati e della partecipazione degli utenti (OECD, 2018, p. 16). Il seguente lavoro vuole esaminare criticamente l’evoluzione teorica e normativa che ha portato il superamento del paradigma territoriale tradizionale, analizzando comparativamente i principali modelli di tassazione emergenti. Rilevano le risposte unilaterali, come l’imposta sui servizi digitali (DTS) introdotta da Francia e Italia, il criterio della Significant Economic Presence (SEP) proposta dall’OCSE, e le risposte multilaterali dei “Pillar One” e “Pillar Two” nell’ambito dell’Inclusive Framework OCSE/G20. La ricerca punta a valutare l’efficacia, l’equità e la fattibilità dei diversi approcci, evidenziando punti di forza e criticità operative attraverso un’analisi delle scelte fatte dall’Italia, principalmente quella dell’introduzione di un'imposta sui servizi digitali (DST) e il suo rapporto con le alte fonti. Inoltre l’analisi include un esame della giurisprudenza nazionale e della dottrina tributaria più autorevole in materia di stabile organizzazione digitale. Concludendo, l’obiettivo è quello di elaborare una proposta per un modello ibrido di tassazione che combini elementi di territorialità economica e principi di destinazione, suggerendo criteri quali il fatturato locale, il numero di utenti attivi e il valore economico dei dati raccolti. Il tutto puntando a riconciliare le esigenze di equità fiscale con i principi di certezza giuridica e cooperazione internazionale, e offrendo una prospettiva evolutiva del concetto di territorialità nell’era dell’economia digitale.

La tassazione dei servizi digitali: profili di criticità e prospettive evolutive dell'imposta italiana (DST)

FALCON, DANIEL
2024/2025

Abstract

The now inexorable wave of digitalization in the global economy has caused a significant crisis for the principle of territoriality in international tax law, challenging fundamental principles such as fiscal sovereignty and permanent establishment. As argued by Kuiper, international tax law aims to achieve “fair taxation of international economic activities and investments” and “the elimination of tax distortions in the taxation of international investments” (2016, p. 3). These are objectives also declared by international institutions but are clearly hindered by the digital era. Digital services—from streaming platforms to cloud services, from social networks to online advertising—are transnational and lack a physical presence by nature, thus rendering traditional regulatory instruments based on the OECD’s Permanent Establishment model inadequate. The growing disparity between the place of economic value creation and the jurisdiction where taxes are actually paid has been highlighted by the phenomenon of Base Erosion and Profit Shifting (OECD, 2013). The digital economy was identified as one of the sectors most exposed to aggressive tax planning practices by the OECD’s Action Plan on BEPS, which stated that “the interaction of uncoordinated national tax systems creates systematic opportunities for double non-taxation” (OECD, 2013). As the 2018 Interim Report indicates, what “puts pressure on existing international tax rules” are features such as scale without mass, a strong reliance on intangible assets, and the importance of data and user participation (OECD, 2018, p. 16). This paper aims to critically examine the theoretical and regulatory evolution that has led to overcoming the traditional territorial paradigm, comparatively analyzing the main emerging taxation models. Relevant are unilateral responses, such as the Digital Services Tax (DST) introduced by France and Italy, the Significant Economic Presence (SEP) criterion proposed by the OECD, and the multilateral responses of “Pillar One” and “Pillar Two” within the OECD/G20 Inclusive Framework. The research aims to evaluate the effectiveness, fairness, and feasibility of the different approaches, highlighting their strengths and operational challenges through an analysis of the choices made by Italy, primarily the introduction of a Digital Services Tax (DST) and its relationship with higher legal sources. Furthermore, the analysis includes an examination of national case law and the most authoritative tax scholarship on the subject of digital permanent establishment. In conclusion, the objective is to develop a proposal for a hybrid taxation model that combines elements of economic territoriality and destination principles, suggesting criteria such as local revenue, the number of active users, and the economic value of collected data. This aims to reconcile the needs of tax equity with the principles of legal certainty and international cooperation, offering an evolutionary perspective on the concept of territoriality in the age of the digital economy.
2024
Taxation of Digital Services: Critical Issues and Future Developments of the Italian DST
L'ormai inesorabile onda di digitalizzazione dell’economia mondiale ha determinato un’incisiva crisi del principio di territorialità nel diritto fiscale internazionale, mettendo in difficoltà principi fondamentali come la sovranità fiscale e lo stabilimento permanente. Come sostenuto da Kuiper, il diritto tributario internazionale punta ad ottenere «una tassazione equa delle attività economiche e degli investimenti internazionali» e «l’eliminazione delle distorsioni fiscali nella tassazione degli investimenti internazionali» (2016, p. 3), obiettivi dichiarati anche dalle istituzioni internazionali ma evidentemente ostacolati dall’era digitale. I servizi digitali - dalle piattaforme di streaming ai servizi cloud, dai social network alla pubblicità online - sono per natura transnazionali e privi di presenza fisica, rendono così inadeguati gli strumenti normativi tradizionali basati sul modello OCSE di Permanent Establishment. Sono state evidenziate la disparità crescente tra il luogo di creazione del valore economico e la giurisdizione effettivamente tassata dal fenomeno dell’erosione della base imponibile e del trasferimento dei profitti (OECD, 2013). L’economia digitale è stata identificata come uno dei settori più esposti a pratiche di pianificazione fiscale aggressiva dall’Action Plan on BEPS dell’OCSE, indicando che «l’interazione di sistemi fiscali nazionali non coordinati crei opportunità sistematiche di doppia non imposizione» (OECD, 2013). Come indica l’Interim Report 2018, ciò che «mette sotto pressione le regole fiscali internazionali esistenti» sono caratteristiche come la scale without mass, la forte dipendenza dai beni immateriali e l’importanza dei dati e della partecipazione degli utenti (OECD, 2018, p. 16). Il seguente lavoro vuole esaminare criticamente l’evoluzione teorica e normativa che ha portato il superamento del paradigma territoriale tradizionale, analizzando comparativamente i principali modelli di tassazione emergenti. Rilevano le risposte unilaterali, come l’imposta sui servizi digitali (DTS) introdotta da Francia e Italia, il criterio della Significant Economic Presence (SEP) proposta dall’OCSE, e le risposte multilaterali dei “Pillar One” e “Pillar Two” nell’ambito dell’Inclusive Framework OCSE/G20. La ricerca punta a valutare l’efficacia, l’equità e la fattibilità dei diversi approcci, evidenziando punti di forza e criticità operative attraverso un’analisi delle scelte fatte dall’Italia, principalmente quella dell’introduzione di un'imposta sui servizi digitali (DST) e il suo rapporto con le alte fonti. Inoltre l’analisi include un esame della giurisprudenza nazionale e della dottrina tributaria più autorevole in materia di stabile organizzazione digitale. Concludendo, l’obiettivo è quello di elaborare una proposta per un modello ibrido di tassazione che combini elementi di territorialità economica e principi di destinazione, suggerendo criteri quali il fatturato locale, il numero di utenti attivi e il valore economico dei dati raccolti. Il tutto puntando a riconciliare le esigenze di equità fiscale con i principi di certezza giuridica e cooperazione internazionale, e offrendo una prospettiva evolutiva del concetto di territorialità nell’era dell’economia digitale.
Servizi digitali
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