The frequent floods of areas affected by river beds continue to cause loss of life and considerable economic damage all over the world. The Mountain Basins Office of the Civil Protection of the Province of Bolzano has started a collaboration with the Department of Geotechnical Engineering of the University of Padua and CNR of Padua for the study of the bank stability of the Adige river along the Brenner motorway (A22) in the area di Salorno (province of Bolzano) since in the event of a hypothetical breakdown, one of the most important axes of European transport would be closed. The study is carried out knowing the characteristics of the geomaterials constituting the embankment and its foundations. The land is explored by carrying out experimental sites in which 5 surveys were carried out, where innovative geotechnical instrumentation was then installed, such as optical fiber and ERT instrumentation, for monitoring filtration to verify the stability of the embankment during a flood. In addition, soil samples were taken from these surveys to perform the geotechnical classification of the soils on site. In addition, an experimental instrument was tested at this site to measure the permeability of the soil layers. The basic idea for the realization of the experimental instrument is to adapt the BAT permeameter, created for the study of clayey soils, in order to be able to use it on sandy soils. The purpose of the following thesis is the processing of the permeability data obtained from on-site measurements with the experimental instrument, and their comparison with the permeability values ​​obtained from the formulas that use the granulometric characteristics obtained from the samples, for the verification of operation on site of the experimental instrument.

Le frequenti inondazioni di aree interessate da alvei fluviali continuano a generare, in ogni parte del mondo, perdite di vite umane e ingenti danni econoici. L’ufficio Bacini Montani della protezione Civile della Provincia di Bolzano ha avviato una collaborazione con il dipartimento di Ingegneria geotecnica dell’Università di Padova e CNR di Padova per lo studio della stabilità arginale del fiume Adige lungo l’autostrada Brennero (A22) nella zona di Salorno (prov. di Bolzano) poiché in caso di ipotetica rottura, avverrebbe la chiusura di uno dei più importanti assi del trasporto europeo. Lo studio viene effettuata conoscendo le caratteristiche dei geomateriali costituenti l’argine e la sua fondazine. Il terreno viene esplorato eseguendo dei siti sperimentali in cui sono stati realizzati 5 sondaggi, dove poi è stata installata una strumentazione geotecnica innovativa, come fibra ottica e strumentazione ERT, per il monitoraggio della filtrazione per verificare la stabilità dell’argine durante una piena. Inoltre da questi sondaggi sono stati prelevati campioni di terreno per eseguire la classificazione geotecnica dei terreni in sito. Inoltre in questo sito è stato testato un strumento sperimentale per misurare la permeabilità degli strati di terreno. L’idea di base per la realizzazione dello strumento sperimentale è quella di adattare il permeametro BAT, realizzato per lo studio di terreni argillosi, al fine di poterlo utilizzare su terreni sabbiosi. Scopo della seguente tesi è l’elaborazione dei dati di permeabilità ottenuti dalle misure in sito con lo strumento sperimentale, ed il loro confronto con i valori della permeabilità ricavati dalle formule che utilizzano le caratteristiche granulometriche ricavate dai campioni, per la verifica del funzionamento in sito dello strumento sperimentale.

INTERPRETAZIONE DELLE PROVE DI PERMEABILITA' ESEGUITE IN SITO SU TERRENI GRANULARI TRAMITE UN PERMEAMETRO SPERIMENTALE.

FRIMPONG, BRIGHT KWAKU
2021/2022

Abstract

The frequent floods of areas affected by river beds continue to cause loss of life and considerable economic damage all over the world. The Mountain Basins Office of the Civil Protection of the Province of Bolzano has started a collaboration with the Department of Geotechnical Engineering of the University of Padua and CNR of Padua for the study of the bank stability of the Adige river along the Brenner motorway (A22) in the area di Salorno (province of Bolzano) since in the event of a hypothetical breakdown, one of the most important axes of European transport would be closed. The study is carried out knowing the characteristics of the geomaterials constituting the embankment and its foundations. The land is explored by carrying out experimental sites in which 5 surveys were carried out, where innovative geotechnical instrumentation was then installed, such as optical fiber and ERT instrumentation, for monitoring filtration to verify the stability of the embankment during a flood. In addition, soil samples were taken from these surveys to perform the geotechnical classification of the soils on site. In addition, an experimental instrument was tested at this site to measure the permeability of the soil layers. The basic idea for the realization of the experimental instrument is to adapt the BAT permeameter, created for the study of clayey soils, in order to be able to use it on sandy soils. The purpose of the following thesis is the processing of the permeability data obtained from on-site measurements with the experimental instrument, and their comparison with the permeability values ​​obtained from the formulas that use the granulometric characteristics obtained from the samples, for the verification of operation on site of the experimental instrument.
2021
INTERPRETATION OF PERMEABILITY TESTS PERFORMED ON SITE ON GRANULAR SOILS USING AN EXPERIMENTAL PERMEAMETER
Le frequenti inondazioni di aree interessate da alvei fluviali continuano a generare, in ogni parte del mondo, perdite di vite umane e ingenti danni econoici. L’ufficio Bacini Montani della protezione Civile della Provincia di Bolzano ha avviato una collaborazione con il dipartimento di Ingegneria geotecnica dell’Università di Padova e CNR di Padova per lo studio della stabilità arginale del fiume Adige lungo l’autostrada Brennero (A22) nella zona di Salorno (prov. di Bolzano) poiché in caso di ipotetica rottura, avverrebbe la chiusura di uno dei più importanti assi del trasporto europeo. Lo studio viene effettuata conoscendo le caratteristiche dei geomateriali costituenti l’argine e la sua fondazine. Il terreno viene esplorato eseguendo dei siti sperimentali in cui sono stati realizzati 5 sondaggi, dove poi è stata installata una strumentazione geotecnica innovativa, come fibra ottica e strumentazione ERT, per il monitoraggio della filtrazione per verificare la stabilità dell’argine durante una piena. Inoltre da questi sondaggi sono stati prelevati campioni di terreno per eseguire la classificazione geotecnica dei terreni in sito. Inoltre in questo sito è stato testato un strumento sperimentale per misurare la permeabilità degli strati di terreno. L’idea di base per la realizzazione dello strumento sperimentale è quella di adattare il permeametro BAT, realizzato per lo studio di terreni argillosi, al fine di poterlo utilizzare su terreni sabbiosi. Scopo della seguente tesi è l’elaborazione dei dati di permeabilità ottenuti dalle misure in sito con lo strumento sperimentale, ed il loro confronto con i valori della permeabilità ricavati dalle formule che utilizzano le caratteristiche granulometriche ricavate dai campioni, per la verifica del funzionamento in sito dello strumento sperimentale.
PERMEABILITA'
SITO
TERRENI GRANULARI
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/10822