My thesis aims to investigate and deepen the phenomenon of gender-based violence in adolescence. Adolescence is a particularly delicate phase of transitional development in which one finds oneself having to face important changes, both on a bodily and psychological level, that make this period particularly critical for the development and future of the adolescent. Adolescence also represents the launching pad for the young person who is forming his or her future identity and significant relationships, which begin to play a fundamental role in the adolescent's social life: representing the first testing ground for adult relationships. In this perspective, analyzing the perception of adolescents on gender violence and deepening the ways in which they may have experienced and/or suffered it becomes a fundamental objective in order to think about support and prevention programs. In fact, the aim of my research would be to examine what adolescents experience in relation to this issue, what they know and what they are influenced by, especially in a historical period in which social media are a fundamental part of an adolescent's world. For this reason, I believe that an in-depth knowledge of the phenomenon, gender violence in adolescence, is essential to develop policies, services that can contain violence.

La mia tesi si propone di indagare e approfondire il fenomeno della violenza di genere in adolescenza. L’adolescenza è una fase di sviluppo transizionale particolarmente delicata in cui ci si trova a dover affrontare dei cambiamenti importanti, sia a livello corporeo che psicologico, che rendono tale periodo particolarmente critico per lo sviluppo e il futuro dell’adolescente. L’adolescenza rappresenta anche il trampolino di lancio per il giovane che sta formando la sua identità futura e le sue relazioni significative, le quali, iniziano ad avere un ruolo fondamentale nella vita sociale dell’adolescente: rappresentando il primo banco di prova per le relazioni adulte. In questa prospettiva, analizzare la percezione degli adolescenti sulla violenza di genere ed approfondire le modalità in cui essi possano averla vissuta e/o subita diventa un obiettivo fondamentale per poter pensare a dei programmi di sostegno e prevenzione. Il fine della mia ricerca infatti vorrebbe essere quello di esaminare cosa gli adolescenti vivono in relazione a tale problematica, cosa conoscono e da cosa sono influenzati, soprattutto in un periodo storico in cui i social media sono parte fondante del mondo di un adolescente. Per questo, ritengo che una conoscenza approfondita del fenomeno, la violenza di genere in adolescenza, sia essenziale per sviluppare delle politiche, dei servizi che possano contenere la violenza.

Conoscere la violenza per prevenirla: la percezione della violenza di genere negli adolescenti

CIPOLAT, SARA
2021/2022

Abstract

My thesis aims to investigate and deepen the phenomenon of gender-based violence in adolescence. Adolescence is a particularly delicate phase of transitional development in which one finds oneself having to face important changes, both on a bodily and psychological level, that make this period particularly critical for the development and future of the adolescent. Adolescence also represents the launching pad for the young person who is forming his or her future identity and significant relationships, which begin to play a fundamental role in the adolescent's social life: representing the first testing ground for adult relationships. In this perspective, analyzing the perception of adolescents on gender violence and deepening the ways in which they may have experienced and/or suffered it becomes a fundamental objective in order to think about support and prevention programs. In fact, the aim of my research would be to examine what adolescents experience in relation to this issue, what they know and what they are influenced by, especially in a historical period in which social media are a fundamental part of an adolescent's world. For this reason, I believe that an in-depth knowledge of the phenomenon, gender violence in adolescence, is essential to develop policies, services that can contain violence.
2021
Knowing violence in order to prevent it: the adolescents' perception about gender-based violence
La mia tesi si propone di indagare e approfondire il fenomeno della violenza di genere in adolescenza. L’adolescenza è una fase di sviluppo transizionale particolarmente delicata in cui ci si trova a dover affrontare dei cambiamenti importanti, sia a livello corporeo che psicologico, che rendono tale periodo particolarmente critico per lo sviluppo e il futuro dell’adolescente. L’adolescenza rappresenta anche il trampolino di lancio per il giovane che sta formando la sua identità futura e le sue relazioni significative, le quali, iniziano ad avere un ruolo fondamentale nella vita sociale dell’adolescente: rappresentando il primo banco di prova per le relazioni adulte. In questa prospettiva, analizzare la percezione degli adolescenti sulla violenza di genere ed approfondire le modalità in cui essi possano averla vissuta e/o subita diventa un obiettivo fondamentale per poter pensare a dei programmi di sostegno e prevenzione. Il fine della mia ricerca infatti vorrebbe essere quello di esaminare cosa gli adolescenti vivono in relazione a tale problematica, cosa conoscono e da cosa sono influenzati, soprattutto in un periodo storico in cui i social media sono parte fondante del mondo di un adolescente. Per questo, ritengo che una conoscenza approfondita del fenomeno, la violenza di genere in adolescenza, sia essenziale per sviluppare delle politiche, dei servizi che possano contenere la violenza.
violenza di genere
percezione
prevenzione
adolescenza
centro antiviolenza
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cipolat_Sara.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.06 MB
Formato Adobe PDF
1.06 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/29560