The Nutri-Score is a Front-Of-Pack labelling system for agri-food products developed by Santé Publique France that aims to simplify the identification of healthy food products through a chromatic and alphabetic scale. 2022 is a crucial year for the Nutri-Score. By the end of the year, the European Commission will have to decide whether to adopt this labelling system throughout Europe. Nevertheless, there is still a lack of studies focused on consumer behaviour, but above all there is a lack of research that examines the relationship between Nutri-Score and Geographical Indication products. The aim of this study is to make a contribution to the research by analysing the possible influence of the Nutri-Score in terms of price, on products with geographical indication (PDO/PGI) in a market where this label is widely used, namely the French one. In this regard, the research investigates the impact of the Nutri-Score on the price of GI hams in the French market. To answer this question a data collection of the e-commerce channels of the main distribution chains in France was conducted. By applying a hedonic price model, it was possibile to estimate the effect of the Nutri-Score, together with other variables on the price level of cured ham. The results show that a negative score of Nutri-Score is relevant in the price formation. In fact, this attribute, which is always unfavorable for cured hams, adversely affects the final price of the product. However, the association of the negative Nutri-Score to a trademark of a PDO determines a price premium comparable to the penalization of the Nutri-Score. This means that, in the presence of a very well known collective brand as Prosciutto di San Daniele or Prosciutto di Parma, the attribution of a negative classification of Nutri-Score does not entail a price penalty.

Il 2022 rappresenta un anno cruciale per il Nutri-Score. Entro la fine dell'anno la Commissione Europea dovrà decidere se adottare questo sistema di etichettatura in tutto il territorio europeo. Ciononostante, mancano ancora studi focalizzati sul comportamento del consumatore, ma soprattutto scarseggiano le ricerche che esaminino la relazione fra Nutri-Score e i prodotti a Indicazione Geografica. L'obiettivo di questo studio è quello di dare un contributo alla ricerca analizzando la possibile influenza del Nutri-Score, in termini di prezzo, sui prodotti a indicazione geografica (DOP/IGP) in un mercato dove questa etichetta è ampiamente utilizzata, ovvero quello francese. A tal proposito, la ricerca indaga l'impatto del Nutri-Score sul prezzo dei prosciutti a Denominazione di Origine nel mercato francese. Per rispondere a questa domanda ho condotto una ricerca sugli e-commerce delle principali catene di distribuzione in Francia. Trovate le referenze e raccolto i dati necessari per creare un database, ho utilizzato il modello di prezzo edonico per stimare l'effetto del Nutri-Score, insieme ad altre variabili, sulla variazione del prezzo. I risultati ottenuti mostrano che un punteggio negativo di Nutri-Score è rilevante nella composizione del prezzo, infatti questo attributo, che risulta avere sempre valori sfavorevoli per i prosciutti crudi, influisce negativamente sul prezzo finale del prodotto. Tuttavia, un Nutri-Score negativo associato a un prodotto a Denominazione di Origine determina un premio di prezzo. Ciò significa che, in presenza di un marchio collettivo noto come può essere quello del Prosciutto di San Daniele o Prosciutto di Parma, l'attribuzione di una classificazione negativa di Nutri-Score non comporta una penalizzazione di prezzo.

Il Nutri-Score ha davvero un impatto sul prezzo dei prodotti a Denominazione di Origine? Il caso dei salumi nel mercato francese

BONIFACIO, MONICA
2021/2022

Abstract

The Nutri-Score is a Front-Of-Pack labelling system for agri-food products developed by Santé Publique France that aims to simplify the identification of healthy food products through a chromatic and alphabetic scale. 2022 is a crucial year for the Nutri-Score. By the end of the year, the European Commission will have to decide whether to adopt this labelling system throughout Europe. Nevertheless, there is still a lack of studies focused on consumer behaviour, but above all there is a lack of research that examines the relationship between Nutri-Score and Geographical Indication products. The aim of this study is to make a contribution to the research by analysing the possible influence of the Nutri-Score in terms of price, on products with geographical indication (PDO/PGI) in a market where this label is widely used, namely the French one. In this regard, the research investigates the impact of the Nutri-Score on the price of GI hams in the French market. To answer this question a data collection of the e-commerce channels of the main distribution chains in France was conducted. By applying a hedonic price model, it was possibile to estimate the effect of the Nutri-Score, together with other variables on the price level of cured ham. The results show that a negative score of Nutri-Score is relevant in the price formation. In fact, this attribute, which is always unfavorable for cured hams, adversely affects the final price of the product. However, the association of the negative Nutri-Score to a trademark of a PDO determines a price premium comparable to the penalization of the Nutri-Score. This means that, in the presence of a very well known collective brand as Prosciutto di San Daniele or Prosciutto di Parma, the attribution of a negative classification of Nutri-Score does not entail a price penalty.
2021
Does the Nutri-Score really affect the price of Geographical Indication products? The case of the French retail market
Il 2022 rappresenta un anno cruciale per il Nutri-Score. Entro la fine dell'anno la Commissione Europea dovrà decidere se adottare questo sistema di etichettatura in tutto il territorio europeo. Ciononostante, mancano ancora studi focalizzati sul comportamento del consumatore, ma soprattutto scarseggiano le ricerche che esaminino la relazione fra Nutri-Score e i prodotti a Indicazione Geografica. L'obiettivo di questo studio è quello di dare un contributo alla ricerca analizzando la possibile influenza del Nutri-Score, in termini di prezzo, sui prodotti a indicazione geografica (DOP/IGP) in un mercato dove questa etichetta è ampiamente utilizzata, ovvero quello francese. A tal proposito, la ricerca indaga l'impatto del Nutri-Score sul prezzo dei prosciutti a Denominazione di Origine nel mercato francese. Per rispondere a questa domanda ho condotto una ricerca sugli e-commerce delle principali catene di distribuzione in Francia. Trovate le referenze e raccolto i dati necessari per creare un database, ho utilizzato il modello di prezzo edonico per stimare l'effetto del Nutri-Score, insieme ad altre variabili, sulla variazione del prezzo. I risultati ottenuti mostrano che un punteggio negativo di Nutri-Score è rilevante nella composizione del prezzo, infatti questo attributo, che risulta avere sempre valori sfavorevoli per i prosciutti crudi, influisce negativamente sul prezzo finale del prodotto. Tuttavia, un Nutri-Score negativo associato a un prodotto a Denominazione di Origine determina un premio di prezzo. Ciò significa che, in presenza di un marchio collettivo noto come può essere quello del Prosciutto di San Daniele o Prosciutto di Parma, l'attribuzione di una classificazione negativa di Nutri-Score non comporta una penalizzazione di prezzo.
Nutri-Score
Price
Quality food
FOP Label
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/32268