The thesis aims to analyze the rather troubled history of the Palazzo del Cinema at Lido di Venezia. The birth and development of the Film Festival and its Palace are conducted through careful documentary research up to narrate the most recent events that involve the entire square that hosts one of the most important events regarding cinematography. The winning project of the invitation-only competition launched by the Venice Biennale in 1990, which was designed by the architect Rafael Moneo, is then analysed in detail. Since this building was never built and its development stopped only at the competition phase, we proceed to the graphic rendering of the drawings in 2D and the 3D modelling of the Palace with a BIM program, correcting all the inconsistencies present in the original drawings and increasing the degree of detail of the project as if it were at a more advanced stage of its realization. The BIM model will then be used to perform an acoustic simulation of the auditoriums as they have a particular conformation of the roof slab. To support this study will be used a wall package made by analogy with other projects of Rafael Moneo’s architectural firm.

La tesi si propone di analizzare la storia, piuttosto travagliata, del Palazzo del Cinema al Lido di Venezia. La nascita e lo sviluppo della Mostra del Cinema e del suo Palazzo vengono condotte attraverso un’attenta ricerca documentale fino a narrare le vicende più recenti che coinvolgono l’intera piazza che ospita uno degli eventi più importanti per quanto riguarda la cinematografia. Successivamente si analizza in dettaglio il progetto vincitore del concorso ad inviti bandito dalla Biennale di Venezia nel 1990 che fu disegnato dall’architetto Rafael Moneo. Poiché questo edificio non venne mai realizzato ed il suo sviluppo si fermò solo alla fase di concorso, si procede alla restituzione grafica degli elaborati in 2D e alla modellazione 3D del Palazzo con un programma BIM, correggendo tutte le incongruenze presenti nei disegni originali ed aumentando il grado di dettaglio del progetto come se si trovasse in una fase più avanzata della sua realizzazione. Il modello BIM verrà poi utilizzato per eseguire una simulazione acustica degli auditori in quanto presentano una particolare conformazione del solaio di copertura. Per avvalorare tale studio verrà utilizzato un pacchetto murario realizzato per analogia con altri progetti dello studio di architettura di Rafael Moneo.

Rafael Moneo e Venezia: il progetto non realizzato per il Palazzo del Cinema al Lido

BIANCATO, LUCA
2021/2022

Abstract

The thesis aims to analyze the rather troubled history of the Palazzo del Cinema at Lido di Venezia. The birth and development of the Film Festival and its Palace are conducted through careful documentary research up to narrate the most recent events that involve the entire square that hosts one of the most important events regarding cinematography. The winning project of the invitation-only competition launched by the Venice Biennale in 1990, which was designed by the architect Rafael Moneo, is then analysed in detail. Since this building was never built and its development stopped only at the competition phase, we proceed to the graphic rendering of the drawings in 2D and the 3D modelling of the Palace with a BIM program, correcting all the inconsistencies present in the original drawings and increasing the degree of detail of the project as if it were at a more advanced stage of its realization. The BIM model will then be used to perform an acoustic simulation of the auditoriums as they have a particular conformation of the roof slab. To support this study will be used a wall package made by analogy with other projects of Rafael Moneo’s architectural firm.
2021
Rafael Moneo and Venice: the unrealized project for the Cinema Palace at Lido
La tesi si propone di analizzare la storia, piuttosto travagliata, del Palazzo del Cinema al Lido di Venezia. La nascita e lo sviluppo della Mostra del Cinema e del suo Palazzo vengono condotte attraverso un’attenta ricerca documentale fino a narrare le vicende più recenti che coinvolgono l’intera piazza che ospita uno degli eventi più importanti per quanto riguarda la cinematografia. Successivamente si analizza in dettaglio il progetto vincitore del concorso ad inviti bandito dalla Biennale di Venezia nel 1990 che fu disegnato dall’architetto Rafael Moneo. Poiché questo edificio non venne mai realizzato ed il suo sviluppo si fermò solo alla fase di concorso, si procede alla restituzione grafica degli elaborati in 2D e alla modellazione 3D del Palazzo con un programma BIM, correggendo tutte le incongruenze presenti nei disegni originali ed aumentando il grado di dettaglio del progetto come se si trovasse in una fase più avanzata della sua realizzazione. Il modello BIM verrà poi utilizzato per eseguire una simulazione acustica degli auditori in quanto presentano una particolare conformazione del solaio di copertura. Per avvalorare tale studio verrà utilizzato un pacchetto murario realizzato per analogia con altri progetti dello studio di architettura di Rafael Moneo.
Palazzo del Cinema
Lido di Venezia
Rafael Moneo
Modellazione
Analisi acustica
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/33271