The thesis aims to analyse the two short stories: Gautier’s The Dead Woman in Love and Le Fanu’s Carmilla. In particular, the stories, which belong to the Fantastic, show the presence of two supernatural female figures as main characters. The search deepens the Romantic themes of the vampire and the femme fatale trough the authors’ productions. The leading themes are explored even trough a comparison between the tales, their influences and their legacy. The texts are analysed by using the Fantastic means by Ceserani, Todorov and Orlando. Orlando’s Il soprannaturale letterario enables to place the stories in the category of the «soprannaturale di ignoranza con enigma sul “se” e sul “che cosa”». The thesis questions the meanings linked to the supernatural and underlines how love is central for both protagonists. For this reason, the two women turn out to be creators of desire.
La tesi si propone di analizzare due racconti appartenenti al genere fantastico: La morta innamorata di Gautier e Carmilla di Le Fanu. In particolare, viene messo in evidenza come entrambe le vicende abbiano come protagoniste due figure femminili soprannaturali. Vengono, quindi, approfonditi i temi del vampiro e della femme fatale inscrivendoli nel periodo del Romanticismo, in cui i testi sono stati scritti, e all’interno della produzione dei loro autori. I temi principali vengono affrontati anche attraverso un’analisi comparata tra i due racconti, i loro modelli e l’evoluzione in opere successive. Infine, i testi vengono analizzati con gli strumenti del fantastico desunti da Ceserani, Todorov e Orlando. Il soprannaturale letterario di Orlando permette di collocare i racconti di Gautier e Le Fanu all’interno della categoria del «soprannaturale di ignoranza con enigma sul “se” e sul “che cosa”» rappresenti. In entrambi i testi vi è un iniziale bilanciamento tra credito e critica verso il soprannaturale che poi sfocia nel pieno credito da parte dei personaggi e il lettore si chiede cosa simboleggi. La tesi si interroga appunto sui significati legati al soprannaturale ed emerge come per entrambe le protagoniste l’amore e l’eros siano centrali, per questo motivo risultano come donne soggetti di desiderio.
Il desiderio femminile nel genere fantastico: analisi di La morta innamorata di Gautier e Carmilla di Le Fanu
FIORESE, SOFIA
2021/2022
Abstract
The thesis aims to analyse the two short stories: Gautier’s The Dead Woman in Love and Le Fanu’s Carmilla. In particular, the stories, which belong to the Fantastic, show the presence of two supernatural female figures as main characters. The search deepens the Romantic themes of the vampire and the femme fatale trough the authors’ productions. The leading themes are explored even trough a comparison between the tales, their influences and their legacy. The texts are analysed by using the Fantastic means by Ceserani, Todorov and Orlando. Orlando’s Il soprannaturale letterario enables to place the stories in the category of the «soprannaturale di ignoranza con enigma sul “se” e sul “che cosa”». The thesis questions the meanings linked to the supernatural and underlines how love is central for both protagonists. For this reason, the two women turn out to be creators of desire.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Fiorese_Sofia.pdf
accesso aperto
Dimensione
770.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
770.23 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/33327