This dissertation explores the social identity of Virginia Woolf's "common reader" during the first half of the twentieth century in England, with a particular focus on the author's essay production. The debate around the accessibility of Woolf's texts has always been part of her critical reception, touching topics such as her standing as a highbrow writer and whether she truly meant to engage in productive communication with people outside her socioeconomic circles. By reviewing critical literature on Virginia Woolf and her essays, this study demonstrates that she did not have only one reading public but multiple diverse ones, made of people from all social classes, and that for each of these readerships she adjusted her writing style to establish a more effective dialogic practice. The study concludes that this is an explanation for the apparently contradictory stances which Woolf expressed across her whole essayistic production, seeing them as the by-product of writing for different reading audiences.

Questa tesi esplora l'identità sociale del "lettore comune" di Virginia Woolf nella prima metà del ventesimo secolo in Inghilterra, con attenzione particolare alla produzione saggistica dell'autrice. Il dibattito sull'accessibilità dei testi di Woolf è sempre stato parte della sua recezione critica, toccando argomenti come il suo status di scrittrice "highbrow" e se davvero lei avesse inteso intraprendere dialoghi produttivi con persone al di fuori della sua sfera socio-economica. Tramite l'analisi di testi di critica letteraria su Woolf e sui suoi saggi, questo studio dimostra che Woolf non aveva un solo pubblico di lettori ma una molteplicità di pubblici diversificati tra loro, composti da persone provenienti da ogni classe sociale, e che Woolf affinava il suo stile di scrittura per ciascuna di queste audience con lo scopo di stabilire una pratica dialogica più efficace. Lo studio giunge alla conclusione che ciò spieghi le posizioni apparentemente contradditorie che Woolf ha assunto nel corso della sua produzione saggistica, vedendole come il prodotto di una scrittura che si differenzia a seconda del pubblico di lettura.

Literary Essays for the People: a Study on the Identity of Virginia Woolf's Common Readers

BRANCALEONI, LUCIA
2021/2022

Abstract

This dissertation explores the social identity of Virginia Woolf's "common reader" during the first half of the twentieth century in England, with a particular focus on the author's essay production. The debate around the accessibility of Woolf's texts has always been part of her critical reception, touching topics such as her standing as a highbrow writer and whether she truly meant to engage in productive communication with people outside her socioeconomic circles. By reviewing critical literature on Virginia Woolf and her essays, this study demonstrates that she did not have only one reading public but multiple diverse ones, made of people from all social classes, and that for each of these readerships she adjusted her writing style to establish a more effective dialogic practice. The study concludes that this is an explanation for the apparently contradictory stances which Woolf expressed across her whole essayistic production, seeing them as the by-product of writing for different reading audiences.
2021
Literary Essays for the People: a Study on the Identity of Virginia Woolf's Common Readers
Questa tesi esplora l'identità sociale del "lettore comune" di Virginia Woolf nella prima metà del ventesimo secolo in Inghilterra, con attenzione particolare alla produzione saggistica dell'autrice. Il dibattito sull'accessibilità dei testi di Woolf è sempre stato parte della sua recezione critica, toccando argomenti come il suo status di scrittrice "highbrow" e se davvero lei avesse inteso intraprendere dialoghi produttivi con persone al di fuori della sua sfera socio-economica. Tramite l'analisi di testi di critica letteraria su Woolf e sui suoi saggi, questo studio dimostra che Woolf non aveva un solo pubblico di lettori ma una molteplicità di pubblici diversificati tra loro, composti da persone provenienti da ogni classe sociale, e che Woolf affinava il suo stile di scrittura per ciascuna di queste audience con lo scopo di stabilire una pratica dialogica più efficace. Lo studio giunge alla conclusione che ciò spieghi le posizioni apparentemente contradditorie che Woolf ha assunto nel corso della sua produzione saggistica, vedendole come il prodotto di una scrittura che si differenzia a seconda del pubblico di lettura.
English literature
Virginia Woolf
Essays
The Common Reader
Reading Public
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Brancaleoni_Lucia.pdf

accesso aperto

Dimensione 700.51 kB
Formato Adobe PDF
700.51 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35951