Geography is the science that studies the territory and as such must be constantly updated to the changes of every factor, environmental and social, natural and human. Technological innovations affect people's life and education, and consequently lead to profound changes also in the school environment. However, there is always a bit of hesitation when it comes to combining traditional teaching with digital, perhaps due to a lack of openness or inadequate preparation. The goal of this thesis is to demonstrate that technological resources can have beneficial effects on learning and development in children. The effectiveness of a 2.0 version of geography teaching has positive consequences in the growth of orientation skills and emotional components related to the place. The journey took place with the use of an application, Geocaching, a sort of virtual treasure hunt, which gathers a huge number of users around the world. The question of this thesis, following the reflections on the subject, can be articulated in this way: "What effects can this tool have on the geographical development of children?". To respond to this hypothesis, the educational project includes two work phases: the initial one at school, where needs and prior knowledge have been identified, and the final one, with an educational outing and subsequent evaluation of the results. The learning unit, called "Geo-discover the world" just as a translation of the same application, combines the active and descriptive components of school geography. The basis of this thesis may prove to be in favor of the use of modern technologies for this science and for young people who want to explore it. Other plans and reflections can take example from current research to develop new paths and continuously feed this update.

La geografia è la scienza che studia il territorio ed in quanto tale deve essere costantemente aggiornata ai cambiamenti di ogni fattore, ambientale e sociale, naturale e umano. Le innovazioni tecnologiche influenzano la vita e l’educazione delle persone, e di conseguenza porta a profondi cambiamenti anche nella realtà scolastica. Tuttavia, c’è sempre un po’ di titubanza quando si tratta di unire la didattica tradizionale con il digitale, dovuta magari ad una scarsa apertura o ad un’inadeguata preparazione. L’obiettivo di questa tesi è dimostrare che le risorse tecnologiche possono portare effetti benefici sull’apprendimento e sullo sviluppo nei bambini. L’efficacia di una didattica della geografia in versione 2.0 porta delle conseguenze positive nella crescita delle competenze orientative e delle componenti emotive legate al luogo. Il percorso si è svolto con l’utilizzo di un’applicazione, il Geocaching, una sorta di caccia al tesoro virtuale, che raccoglie un numero vastissimo di utenti in tutto il mondo. La domanda di questa tesi, a seguito delle riflessioni sull’argomento, si può articolare in questo modo: “quali effetti può avere questo strumento sullo sviluppo geografico dei bambini?”. Per rispondere a questa ipotesi il progetto didattico comprende due fasi di lavoro: quella iniziale a scuola, dove sono stati identificati bisogni e preconoscenze, e quella finale, con un’uscita didattica e la successiva valutazione dei risultati. L’unità progettuale, chiamata “Geo-scoprire il mondo” proprio come traduzione della stessa applicazione, combina le componenti attiva e descrittiva della geografia scolastica. La base di questa tesi può dimostrarsi a favore dell’utilizzo delle moderne tecnologie per questa scienza e per i giovani che vogliono esplorarla. Altre progettazioni e riflessioni possono prendere esempio dalla ricerca attuale per sviluppare nuovi percorsi e alimentare continuamente questo aggiornamento.

Geo-scoprire la realtà. Una nuova didattica della geografia a sostegno delle Life Skills e dell'attaccamento ai luoghi

RAMA, LORENZO
2021/2022

Abstract

Geography is the science that studies the territory and as such must be constantly updated to the changes of every factor, environmental and social, natural and human. Technological innovations affect people's life and education, and consequently lead to profound changes also in the school environment. However, there is always a bit of hesitation when it comes to combining traditional teaching with digital, perhaps due to a lack of openness or inadequate preparation. The goal of this thesis is to demonstrate that technological resources can have beneficial effects on learning and development in children. The effectiveness of a 2.0 version of geography teaching has positive consequences in the growth of orientation skills and emotional components related to the place. The journey took place with the use of an application, Geocaching, a sort of virtual treasure hunt, which gathers a huge number of users around the world. The question of this thesis, following the reflections on the subject, can be articulated in this way: "What effects can this tool have on the geographical development of children?". To respond to this hypothesis, the educational project includes two work phases: the initial one at school, where needs and prior knowledge have been identified, and the final one, with an educational outing and subsequent evaluation of the results. The learning unit, called "Geo-discover the world" just as a translation of the same application, combines the active and descriptive components of school geography. The basis of this thesis may prove to be in favor of the use of modern technologies for this science and for young people who want to explore it. Other plans and reflections can take example from current research to develop new paths and continuously feed this update.
2021
Geo-caching our world. A new didactic method of geography in support of Life Skills and attachment to places
La geografia è la scienza che studia il territorio ed in quanto tale deve essere costantemente aggiornata ai cambiamenti di ogni fattore, ambientale e sociale, naturale e umano. Le innovazioni tecnologiche influenzano la vita e l’educazione delle persone, e di conseguenza porta a profondi cambiamenti anche nella realtà scolastica. Tuttavia, c’è sempre un po’ di titubanza quando si tratta di unire la didattica tradizionale con il digitale, dovuta magari ad una scarsa apertura o ad un’inadeguata preparazione. L’obiettivo di questa tesi è dimostrare che le risorse tecnologiche possono portare effetti benefici sull’apprendimento e sullo sviluppo nei bambini. L’efficacia di una didattica della geografia in versione 2.0 porta delle conseguenze positive nella crescita delle competenze orientative e delle componenti emotive legate al luogo. Il percorso si è svolto con l’utilizzo di un’applicazione, il Geocaching, una sorta di caccia al tesoro virtuale, che raccoglie un numero vastissimo di utenti in tutto il mondo. La domanda di questa tesi, a seguito delle riflessioni sull’argomento, si può articolare in questo modo: “quali effetti può avere questo strumento sullo sviluppo geografico dei bambini?”. Per rispondere a questa ipotesi il progetto didattico comprende due fasi di lavoro: quella iniziale a scuola, dove sono stati identificati bisogni e preconoscenze, e quella finale, con un’uscita didattica e la successiva valutazione dei risultati. L’unità progettuale, chiamata “Geo-scoprire il mondo” proprio come traduzione della stessa applicazione, combina le componenti attiva e descrittiva della geografia scolastica. La base di questa tesi può dimostrarsi a favore dell’utilizzo delle moderne tecnologie per questa scienza e per i giovani che vogliono esplorarla. Altre progettazioni e riflessioni possono prendere esempio dalla ricerca attuale per sviluppare nuovi percorsi e alimentare continuamente questo aggiornamento.
Geocaching
Life Skills
Didattica attiva
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rama_Lorenzo.pdf

accesso riservato

Dimensione 3.95 MB
Formato Adobe PDF
3.95 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/37319