Eating disorders are a social and health emergency that involves more and more adolescents. This is caused by the connection between food and person, which goes beyond the nutritional act, and which includes subjective, psychological, and educational meanings. Eating disorders are an expression of belonging to social groups, values or discomforts that involve the person. Nutritional education is considered as a primary prevention method to reduce the spread of this social problem. In eating disorders, the educator must guide the person towards a gradual autonomy, making him aware of his own resources and helping him to increase his own well-being.
Il disturbo del comportamento alimentare coinvolge sempre più persone, nello specifico ragazzi adolescenti, ed è da considerarsi come un’emergenza sanitaria e sociale. Il legame tra cibo e persona coinvolge aspetti soggettivi, psicologici, educativi: l’alimentazione non è un atto puramente nutritivo, ma rimanda alle relazioni primarie con i caregiver e con i contesti educativi formali, informali e non formali, la socializzazione e l’ambiente sociale che condizionano le abitudini alimentari. Il disturbo del comportamento alimentare, quindi, si delinea come una manifestazione non verbale di appartenenza a determinati gruppi sociali, situazioni di disagio, problemi di autostima o ideologie che riguardano l’azione nutritiva ed il rapporto con il proprio corpo. L’educazione alimentare si deve considerare come una metodologia fondamentale di prevenzione primaria, finalizzata alla riduzione del fenomeno. In situazioni più critiche, quando il disturbo è già avviato, si individua il ruolo dell’educatore come figura guida, che mira all’accrescimento del benessere della persona, accompagnandola gradualmente nel suo percorso, aiutandola a comprendere il proprio valore e le risorse che ha a disposizione per modificare il suo comportamento e rendersi autonoma, uscendo dal tunnel del disturbo del comportamento alimentare.
l’educazione nel disturbo del comportamento alimentare degli adolescenti
ROMANO, SOFIA
2021/2022
Abstract
Eating disorders are a social and health emergency that involves more and more adolescents. This is caused by the connection between food and person, which goes beyond the nutritional act, and which includes subjective, psychological, and educational meanings. Eating disorders are an expression of belonging to social groups, values or discomforts that involve the person. Nutritional education is considered as a primary prevention method to reduce the spread of this social problem. In eating disorders, the educator must guide the person towards a gradual autonomy, making him aware of his own resources and helping him to increase his own well-being.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI ROMANO SOFIA-PDFA.pdf
accesso riservato
Dimensione
282.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
282.23 kB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/37413