The topic of mental illness still turns out to be a source of prejudice and stigmatization despite the remarkable advances in medicine. In fact, nowadays the mentally ill person is still a source of prejudice and is excluded from society. This paper involves, in a first part, an overview about the evolution through history of mental illness from its earliest conception, which dates back to ancient Egypt, to the present day. Then, the concept of stigma will be delved into, giving a definition of it. The origins and causes will be analyzed with the aim of understanding the consequences that occur in the individual. Mental health stigma includes a negative connotation, producing a perception of dangerousness and diversity. The mentally ill person will face a twofold difficulty. While he or she must succeed in reconstructing his or her life project taking into account the illness, on the other hand, he or she will have to cope with the prejudice associated with it. Mental health professionals aim to work for an improvement in the quality of life of the psychiatric patient by promoting his or her inclusion in society. The purpose of the paper is to analyze how, the professional educator, can intervene on a twofold front. On the one hand, it is crucial for the professional to work on the individual to increase in him or her the ability to live in society. On the other hand, it is essential to work with society itself to foster knowledge towards mental illness in order to decrease prejudice and foster acceptance of the psychiatric patient.

Il tema della malattia mentale risulta essere ancora fonte di pregiudizio e stigmatizzazione nonostante i notevoli progressi della medicina. Al giorno d’oggi, infatti, il malato mentale è ancora fonte di pregiudizio ed è escluso dalla società. Questo elaborato prevede, in una prima parte, di ripercorrere nella storia l’evoluzione della malattia mentale, dalla sua concezione più remota, che risale all’antico Egitto, fino al giorno d’oggi. Successivamente si andrà ad approfondire il concetto di stigma e se ne darà una definizione. Si analizzeranno le origini e le cause con lo scopo di comprenderne le conseguenze che si hanno nell’individuo. Lo stigma della salute mentale comprende una connotazione negativa producendo una percezione di pericolosità e diversità. Il malato mentale si troverà di fronte ad una duplice difficoltà. Se da un lato deve riuscire a ricostruire il proprio progetto di vita tenendo conto della malattia, dall’altro dovrà riuscire a far fronte al pregiudizio ad essa associato. I professionisti della salute mentale mirano a lavorare per un miglioramento della qualità di vita del paziente psichiatrico favorendone l’inserimento nella società. Lo scopo dell’elaborato è di analizzare in che modo l’educatore professionale può intervenire su un duplice fronte. Da una parte è fondamentale che il professionista lavori sul singolo individuo per incrementare in lui la capacità di vivere in società. D’altra parte, è fondamentale lavorare con la società stessa per favorire la conoscenza nei confronti della malattia mentale al fine di diminuire il pregiudizio e favorire l’accettazione del paziente psichiatrico.

Malattia mentale e stigma: l'intervento dell'educatore professionale.

BORDIN, ELISA
2021/2022

Abstract

The topic of mental illness still turns out to be a source of prejudice and stigmatization despite the remarkable advances in medicine. In fact, nowadays the mentally ill person is still a source of prejudice and is excluded from society. This paper involves, in a first part, an overview about the evolution through history of mental illness from its earliest conception, which dates back to ancient Egypt, to the present day. Then, the concept of stigma will be delved into, giving a definition of it. The origins and causes will be analyzed with the aim of understanding the consequences that occur in the individual. Mental health stigma includes a negative connotation, producing a perception of dangerousness and diversity. The mentally ill person will face a twofold difficulty. While he or she must succeed in reconstructing his or her life project taking into account the illness, on the other hand, he or she will have to cope with the prejudice associated with it. Mental health professionals aim to work for an improvement in the quality of life of the psychiatric patient by promoting his or her inclusion in society. The purpose of the paper is to analyze how, the professional educator, can intervene on a twofold front. On the one hand, it is crucial for the professional to work on the individual to increase in him or her the ability to live in society. On the other hand, it is essential to work with society itself to foster knowledge towards mental illness in order to decrease prejudice and foster acceptance of the psychiatric patient.
2021
Mental illness and stigma: the intervention of the professional educator.
Il tema della malattia mentale risulta essere ancora fonte di pregiudizio e stigmatizzazione nonostante i notevoli progressi della medicina. Al giorno d’oggi, infatti, il malato mentale è ancora fonte di pregiudizio ed è escluso dalla società. Questo elaborato prevede, in una prima parte, di ripercorrere nella storia l’evoluzione della malattia mentale, dalla sua concezione più remota, che risale all’antico Egitto, fino al giorno d’oggi. Successivamente si andrà ad approfondire il concetto di stigma e se ne darà una definizione. Si analizzeranno le origini e le cause con lo scopo di comprenderne le conseguenze che si hanno nell’individuo. Lo stigma della salute mentale comprende una connotazione negativa producendo una percezione di pericolosità e diversità. Il malato mentale si troverà di fronte ad una duplice difficoltà. Se da un lato deve riuscire a ricostruire il proprio progetto di vita tenendo conto della malattia, dall’altro dovrà riuscire a far fronte al pregiudizio ad essa associato. I professionisti della salute mentale mirano a lavorare per un miglioramento della qualità di vita del paziente psichiatrico favorendone l’inserimento nella società. Lo scopo dell’elaborato è di analizzare in che modo l’educatore professionale può intervenire su un duplice fronte. Da una parte è fondamentale che il professionista lavori sul singolo individuo per incrementare in lui la capacità di vivere in società. D’altra parte, è fondamentale lavorare con la società stessa per favorire la conoscenza nei confronti della malattia mentale al fine di diminuire il pregiudizio e favorire l’accettazione del paziente psichiatrico.
Follia
Malattia mentale
Psichiatria
Stigma
Intervento educativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BORDIN ELISA.pdf

accesso riservato

Dimensione 651.76 kB
Formato Adobe PDF
651.76 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/38169