With this paper, my intentention is to focus on the context of disability and the theoretical framework of social constructionism, by studying relationships among subjects in the society for the social construction of reality. The aim of the thesis is to scrutinize the concept of agency and its perception by society within the scope of disability; but above all, how the social recognition of the agency of people with disabilities, understood as the ability to act and express themselves, can allow to develop autonomy, in children from 20 to 35 years, specifically autonomy at home; leisure time management; money management; orientation in public spaces; relationship with peers and society. The final aim is to shed light on the autonomy by analyzing the internship experience carried out in Italy, in the province of Vicenza, in the city of Schio at the Associazione Contro l’Esclusione, a voluntary association that works in the field of disability; making use the theory of social constructionism which wants to understand how disability is socially constructed. Moreover, it emphasizes the importance of the recognition of daily relationships as well as the agency of people with disabilities; and how the agency is relevant in terms of providing useful tools to accompany people with disabilities on a gradual path towards autonomy.

Con questo elaborato il mio intento è di concentrarmi sul contesto della disabilità e sul quadro teorico del costruzionismo sociale, studiando relazioni tra soggetti nella società per la costruzione sociale della realtà. L’obiettivo della tesi è di approfondire il concetto di agency e della sua percezione da parte della società nell’ambito della disabilità; ma soprattutto, come il riconoscimento sociale dell'agency delle persone con disabilità, intesa come la capacità di agire e di esprimersi, può permettere di sviluppare l’autonomia, in ragazzi dai 20 e ai 35 anni, specificatamente l’autonomia abitativa; gestione del tempo libero; gestione del denaro; orientamento stradale; relazione con i pari e con la società. Lo scopo finale è di mettere in luce l’autonomia analizzando l’esperienza di tirocinio svolto in Italia, in provincia di Vicenza, nella città di Schio presso l’Associazione Contro l’Esclusione, associazione di volontariato che opera nel campo della disabilità; avvalendosi della teoria del costruzionismo sociale che vuole comprendere come la disabilità viene costruita socialmente. Inoltre, sottolinea l’importanza del riconoscimento delle relazioni quotidiane così come dell’agency delle persone con disabilità; e come l’agency sia rilevante a fornire gli strumenti utili per accompagnare le persone con disabilità in un graduale percorso di autonomia.

Disabilità come costrutto sociale: verso l'autonomia per le persone con disabilità

PRETTO, GIADA
2021/2022

Abstract

With this paper, my intentention is to focus on the context of disability and the theoretical framework of social constructionism, by studying relationships among subjects in the society for the social construction of reality. The aim of the thesis is to scrutinize the concept of agency and its perception by society within the scope of disability; but above all, how the social recognition of the agency of people with disabilities, understood as the ability to act and express themselves, can allow to develop autonomy, in children from 20 to 35 years, specifically autonomy at home; leisure time management; money management; orientation in public spaces; relationship with peers and society. The final aim is to shed light on the autonomy by analyzing the internship experience carried out in Italy, in the province of Vicenza, in the city of Schio at the Associazione Contro l’Esclusione, a voluntary association that works in the field of disability; making use the theory of social constructionism which wants to understand how disability is socially constructed. Moreover, it emphasizes the importance of the recognition of daily relationships as well as the agency of people with disabilities; and how the agency is relevant in terms of providing useful tools to accompany people with disabilities on a gradual path towards autonomy.
2021
Disability as a social construct: towards autonomy for people with disabilities
Con questo elaborato il mio intento è di concentrarmi sul contesto della disabilità e sul quadro teorico del costruzionismo sociale, studiando relazioni tra soggetti nella società per la costruzione sociale della realtà. L’obiettivo della tesi è di approfondire il concetto di agency e della sua percezione da parte della società nell’ambito della disabilità; ma soprattutto, come il riconoscimento sociale dell'agency delle persone con disabilità, intesa come la capacità di agire e di esprimersi, può permettere di sviluppare l’autonomia, in ragazzi dai 20 e ai 35 anni, specificatamente l’autonomia abitativa; gestione del tempo libero; gestione del denaro; orientamento stradale; relazione con i pari e con la società. Lo scopo finale è di mettere in luce l’autonomia analizzando l’esperienza di tirocinio svolto in Italia, in provincia di Vicenza, nella città di Schio presso l’Associazione Contro l’Esclusione, associazione di volontariato che opera nel campo della disabilità; avvalendosi della teoria del costruzionismo sociale che vuole comprendere come la disabilità viene costruita socialmente. Inoltre, sottolinea l’importanza del riconoscimento delle relazioni quotidiane così come dell’agency delle persone con disabilità; e come l’agency sia rilevante a fornire gli strumenti utili per accompagnare le persone con disabilità in un graduale percorso di autonomia.
Costrutto sociale
Disabilità
Agency
Relazione
Autonomia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41502