The concept of the Metaverse has become a major player in today's technological and innovative scenario. As it is known today, the Metaverse can be defined as a three-dimensional information system based on virtual reality and coexisting with the real world, within which users have the ability to act, interact and transact in an immersive manner by means of a variety of devices and cutting-edge technologies. Despite its still uncertain future, the gradual rise and accessibility of the Metaverse is already attracting the interest of a number of businesses and organizations, some of which have already tapped into a new pool of users to promote their products and services through the implementation of new marketing strategies which are specifically designed for virtual reality. This paper aims to provide an overview of the metaverse while also specifying the technologies used and the distinctive features of the various types of metaverse. New marketing opportunities for businesses are then explored, analyzing a number of strategies already applied by some noteworthy companies. In addition, the future challenges, prospects and risks associated with the Metaverse are also discussed. In summary, it can be said that the Metaverse, in the near future, has the potential to become one of the most popular means used by companies to promote their products and services, particularly to younger generations.

Il concetto di Metaverso è diventato protagonista dello scenario tecnologico e innovativo attuale. Per come è conosciuto oggi, il Metaverso può essere definito come un sistema informatico tridimensionale basato sulla realtà virtuale e coesistente con il mondo reale, all’interno del quale gli utenti hanno la possibilità di agire, interagire ed effettuare transazioni in maniera immersiva per mezzo di una varietà di dispositivi e di tecnologie all’avanguardia. Nonostante il suo futuro ancora incerto, la graduale ascesa e accessibilità del Metaverso interessa anche diverse imprese e organizzazioni, alcune delle quali hanno già intercettato un nuovo bacino di utenti per promuovere i propri prodotti e servizi, attraverso l’implementazione di nuove strategie di marketing appositamente studiate per la realtà virtuale. In questo elaborato si intende offrire una visione d’insieme del Metaverso, specificando le tecnologie che lo compongono e le caratteristiche distintive delle varie tipologie di metaversi. Si approfondiscono quindi le nuove opportunità di marketing per le imprese, analizzando una serie di strategie già applicate da alcune aziende degne di nota. In aggiunta, vengono discusse anche le future sfide, prospettive e rischi connessi al Metaverso. In sintesi si può affermare che il Metaverso, nel prossimo futuro, ha il potenziale per diventare uno dei mezzi più popolari usati dalle imprese per promuovere i propri prodotti e servizi, in particolare alle nuove generazioni.

Il Metaverso e le nuove opportunità di marketing per le imprese

SPOLADORE, ELENA
2021/2022

Abstract

The concept of the Metaverse has become a major player in today's technological and innovative scenario. As it is known today, the Metaverse can be defined as a three-dimensional information system based on virtual reality and coexisting with the real world, within which users have the ability to act, interact and transact in an immersive manner by means of a variety of devices and cutting-edge technologies. Despite its still uncertain future, the gradual rise and accessibility of the Metaverse is already attracting the interest of a number of businesses and organizations, some of which have already tapped into a new pool of users to promote their products and services through the implementation of new marketing strategies which are specifically designed for virtual reality. This paper aims to provide an overview of the metaverse while also specifying the technologies used and the distinctive features of the various types of metaverse. New marketing opportunities for businesses are then explored, analyzing a number of strategies already applied by some noteworthy companies. In addition, the future challenges, prospects and risks associated with the Metaverse are also discussed. In summary, it can be said that the Metaverse, in the near future, has the potential to become one of the most popular means used by companies to promote their products and services, particularly to younger generations.
2021
The Metaverse and new marketing opportunities for businesses
Il concetto di Metaverso è diventato protagonista dello scenario tecnologico e innovativo attuale. Per come è conosciuto oggi, il Metaverso può essere definito come un sistema informatico tridimensionale basato sulla realtà virtuale e coesistente con il mondo reale, all’interno del quale gli utenti hanno la possibilità di agire, interagire ed effettuare transazioni in maniera immersiva per mezzo di una varietà di dispositivi e di tecnologie all’avanguardia. Nonostante il suo futuro ancora incerto, la graduale ascesa e accessibilità del Metaverso interessa anche diverse imprese e organizzazioni, alcune delle quali hanno già intercettato un nuovo bacino di utenti per promuovere i propri prodotti e servizi, attraverso l’implementazione di nuove strategie di marketing appositamente studiate per la realtà virtuale. In questo elaborato si intende offrire una visione d’insieme del Metaverso, specificando le tecnologie che lo compongono e le caratteristiche distintive delle varie tipologie di metaversi. Si approfondiscono quindi le nuove opportunità di marketing per le imprese, analizzando una serie di strategie già applicate da alcune aziende degne di nota. In aggiunta, vengono discusse anche le future sfide, prospettive e rischi connessi al Metaverso. In sintesi si può affermare che il Metaverso, nel prossimo futuro, ha il potenziale per diventare uno dei mezzi più popolari usati dalle imprese per promuovere i propri prodotti e servizi, in particolare alle nuove generazioni.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/41742